„W procesie konsumpcji rośnie siła
intelektualna i siła moralna człowieka, zwiększa się jego moc wytwórcza, rozwija
wyobraźnia, zwiększa potęga umysłowa. Konsumpcja staje się najpotężniejszą siłą
wytwórczą, gdyż w czasie wolnym od pracy, od bezpośredniego czasu produkcji, odbywa
się rozwój jednostki ludzkiej".
Edward Lipiński
Przedmiotem rozważań w tej książce są problemy związane z istotą,
typologią, determinantami, prawidłowościami oraz efektami rozwoju konsumpcji i to
zarówno w wymiarze jednostki ludzkiej, jak i w skali całego społeczeństwa. Jakkolwiek
dominuje podejście ekonomiczne, to jednak na każdym niemal kroku wskazywano również na
pozaekonomiczne, czyli społeczne, kulturowe oraz etyczne aspekty konsumpcji.
Książkę starano się tak skonstruować, by w miarę harmonijnie połączone zostały
elementarne zagadnienia konsumpcji wchodzące w zakres akademickiego wykładu z takich
dziedzin, jak teoria konsumpcji czy ekonomika konsumpcji, z rozważaniami o konsumpcji
szerszej natury – teoretycznej i praktycznej. Dzięki temu może ona być traktowana nie
tylko jako podręcznik akademicki, czyli tzw. książka pierwszego kontaktu z
problematyką konsumpcji, ale także jako nowoczesna monografia naukowa z tego zakresu.
„..kompleksowość ujęcia
problemów konsumpcji w makro i mikroskali, teoretyczne i empiryczne spojrzenia na
problematykę konsumpcji, nowatorstwo w rozpatrywaniu wielu problemów szczegółowych, a
także bogate podstawy źródłowe oraz doświadczenia badawcze Autora czynią z tej pracy
wartościowe dzieło.
Wysoko oceniam wartość poznawczą i aplikacyjną pracy oraz staranność warsztatową.
Waga problematyki, jej aktualność i przydatność wskazują na potrzebę szybkiego
opublikowania”.
Prof. dr hab. Ewa Kieżel
Prof. zw. dr hab. Czesław
Bywalec jest pracownikiem naukowym i wykładowcą na Uniwersytecie Ekonomicznym w
Krakowie oraz w Wyższej Szkole Turystyki i Rekreacji im. M. Orłowicza w Warszawie.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Terminologiczne i typologiczne problemy sfery konsumpcji
1.1. Pojęcie konsumpcji oraz sfery konsumpcji
1.2. Potrzeby konsumpcyjne – istota i rodzaje
1.3. Klasyfikacja konsumpcji
1.4. Problem ekonomicznej efektywności konsumpcji
1.5. Dylematy racjonalizacji konsumpcji
1.6. Inne kategorie sfery konsumpcji
Rozdział 2. Gospodarstwo domowe jako główny podmiot sfery konsumpcji
2.1. Istota ifunkcje gospodarstw domowych
2.2. Zasady iorganizacja funkcjonowania gospodarstwa domowego
2.3. Gospodarstwo domowe wsystemie gospodarki narodowej
Rozdział 3. Przesłanki i uwarunkowania konsumpcji
3.1. Konsumpcja wprocesie reprodukcji społecznej
3.2. Ujęcie mikro – uwarunkowania konsumpcji gospodarstwa domowego
3.3. Ujęcie makro – uwarunkowania konsumpcji społeczeństwa
Rozdział 4. Funkcje konsumpcji oraz prawidłowości jej rozwoju
4.1. Funkcje konsumpcji
4.2. Prawidłowości rozwoju konsumpcji
Rozdział 5. Konsumpcja w teorii ekonomii – ujęcie historyczne
5.1. Geneza i przesłanki zainteresowań ekonomii problematyką konsumpcji
5.2. Konsumpcja w ekonomii klasycznej
5.3. Marksowskie ujęcie konsumpcji
5.4. Konsumpcja w świetle teorii użyteczności ianalizy marginalnej
5.5. Kooperatyzm i ekonomia społeczna Ch. Gide’a
5.6. Ekonomia dobrobytu
5.7. Początki empirycznych badań konsumpcji
5.8. Konsumpcja wteorii J.M. Keynesa
5.9. Konsumpcja wekonomii powojennej
5.10. Od prymatu produkcji do prymatu konsumpcji – narodziny masowej konsumpcji
Rozdział 6. Konsumpcja w XXI wieku – nowe zjawiska i wyzwania
6.1. Nowa konsumpcja – geneza i istota
6.2. Ekologizacja oraz etyczne aspekty konsumpcji
6.3. Serwicyzacja i dematerializacja konsumpcji
6.4. Prywatyzacja i domocentryzacja konsumpcji
6.5. Homogenizacja i globalizacja konsumpcji
6.6. Heterogenizacja i glokalizacja konsumpcji
6.7. Konsumpcjonizm a dekonsumpcja
6.8. Prosumpcja i konswestycja
6.9. Mediatyzacja i wirtualizacja konsumpcji
6.10. Polityzacja i nacjonalizacja konsumpcji
6.11. Gadżetyzacja oraz marketyzacja konsumpcji
Rozdział 7. Konsumpcja społeczeństwa polskiego na tle przemian gospodarczych i
społecznych po 1989 roku
7.1. Gospodarka polska po 1989 roku.
7.2. Konsumpcja a oszczędzanie
7.3. Industrializacja oraz serwicyzacja konsumpcji
7.4. Konsumpcja prywatna a konsumpcja publiczna
7.5. Przestrzenne zróżnicowanie warunków bytu ludności
7.6. Ekonomiczno-społeczny rozkład dochodów i konsumpcji
7.7. Tendencje rozwojowe konsumpcji
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks
297 stron