Publikacje na temat międzynarodowego handlu usługami pojawiają się
zdecydowanie rzadziej niż temat handlu dobrami materialnymi (rzeczowymi). Dynamika zmian
realnych w gospodarce światowej coraz częściej, co zrozumiałe, wyprzedza wszechstronne
i obiektywne badania naukowe nowych zjawisk, wymagające odpowiedniego horyzontu czasowego
i metodologii. Autor podjął się zbadania niezwykle aktualnej problematyki: dla teorii,
dla międzynarodowej polityki handlowej, dla rozszerzonej Unii Europejskiej i dla polskich
eksporterów usług. Książka ta z powodzeniem uzupełnia lukę w polskiej literaturze
ekonomicznej.
Spis treści:
Wstęp
1. Znaczenie i rozwój sektora usług
1.1. Międzynarodowe klasyfikacje sektora usługowego
1.1.1. Klasyfikacje działalności
1.1.2. Klasyfikacje produktów
1.2. Wartość dodana i zatrudnienie w usługach
1.3. Innowacje w usługach rynkowych
1.4. Handel międzynarodowy według statystyk bilansu płatniczego
1.4.1 Handel towarami
1.4.2. Handel usługami
1.4.3. Międzynarodowy handel grupy QUAD - ujęcie zbiorcze
2. Rozwój światowych regulacji prawnych w sprawie handlu usługami
2.1. Usługi jako przedmiot obrotu międzynarodowego
2.2. Usługi i Układ ogólny w sprawie taryf celnych i handlu (GATT)
2.3. Regulacje Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS)
2.3.1. Sposoby świadczenia usług według GATS
2.3.2. Podstawowe normy GATS
2.4. Regionalne porozumienia handlowe
2.4.1. Relacja GATS i RTA
2.4.2. Swoboda handlu usługami wewnątrz Wspólnoty Europejskiej
2.5. Szczegółowe zobowiązania GATS grupy QUAD
3. Międzynarodowy handel usługami według sposobów ich świadczenia
3.1. Źródła danych statystycznych w świetle norm GATS
3.2. Transgraniczny handel usługami
3.3. Konsumpcja usług za granicą
3.4. Świadczenie usług przez zagraniczną obecność handlową
3.5. Handel usługami świadczonymi przez osoby fizyczne
3.6. Zbiorcze statystyki handlu usługami
4. Bariery w międzynarodowym handlu wybranymi usługami
4.1. Konstrukcja List Szczegółowych Zobowiązań GATS
4.2. Horyzontalne ograniczenia przepływu siły roboczej
4.3. Bariery w handlu usługami finansowymi
4.4. Usługi telekomunikacyjne w zobowiązaniach WTO
4.5. Usługi transportowe w świetle GATS
5. Runda z Doha i ewolucja GATS
5.1. Zmiana List Szczegółowych Zobowiązań
5.1.1. Nowy wykaz usług w WTO
5.1.2. Skorygowane oferty modyfikacji SSC
5.2. Instrumenty ochronne w handlu usługami
5.3. Subsydiowanie handlu usługami pod rządami GATS
5.4. Rządowe zakupy usług
6. Ekonomiczne skutki liberalizacji międzynarodowego handlu usługami
6.1. Usunięcie barier w handlu usługami - ujęcie mikroekonomiczne
6.1.1. Oddziaływanie liberalizacji na pojedyncze przedsiębiorstwo
6.1.2. Rynkowe skutki usuwania barier w handlu usługami
6.2. Makroekonomiczne następstwa liberalizacji handlu usługami
6.2.1. Wzrost gospodarczy a otwartość na handel usługami
6.2.2. Zobowiązania GATS a produktywność pracy i wzrost gospodarczy - analiza
ekonometryczna
Zakończenie
Literatura
Źródła statystyczne i inne opracowania
Wykaz aktów normatywnych
Wykaz dokumentów GATT i WTO
Spis tabel
Spis wykresów
Wykaz ważniejszych skrótów
403 strony, B5, oprawa miękka