Since the initial arrival of Spanish, French and English
explorers, North America has stirred controversies, discussions and conflicting
interpretations. A source of fascination for explorers, settlers and those in the Old
World, the continent has, not surprisingly, generated many myths, fictions and
stereotypes. The United States of America, the first independent country established on
the continent, in particular and virtually from its inception engendered various
interpretations and misinterpretations, readings and misreadings, as expressed in
scientific, scholarly and artistic endeavors. The United States meant different things to
residents, who had to deal with the country’s sometimes painful realities, and to
prospective immigrants, for whom America was primarily a noble idea or a dream. Even
today, extreme variations in perspective predominate: America and Americans are portrayed
from radically different and often mutually exclusive viewpoints. The present volume
offers essays which detail the various ways in which the United States, its people, its
history and its culture have been depicted, understood and misunderstood throughout
centuries.
The authors explore this vast subject with
reference to literature, film, music, painting and politics. They write about the past,
the present and the potential future using different methodologies which reflect the
polyvocal nature of their subject. The image of America and its people that emerges is far
from smooth and consistent, but that is entirely in keeping with the inexhaustible
complexity and the infinite variety of the nation under consideration in this volume.
Już w czasach pierwszych podróży żeglarzy
hiszpańskich, francuskich czy angielskich w stronę Nowego Świata, Ameryka Północna
była przedmiotem wielu mitów, legend i wzajemnie wykluczających się interpretacji.
Kontynent zadziwiał i fascynował zarówno odkrywców i podróżników, jak i
emigrantów, którzy uznali, że po drugiej stronie Atlantyku ich życie będzie lepsze i
pełniejsze. Także pierwsze niepodległe państwo na kontynencie, Stany Zjednoczone
Ameryki, okazały się szczególnie interesujące dla historyków, polityków, filozofów
czy artystów. Ich prace na temat nowego państwa i uosabianych przez nie wartości
przyczyniły się do powstania licznych mitów i stereotypów, które później
weryfikowane były przez rzesze emigrantów. Mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, podobnie
jak opisujący je uczeni, publicyści, pisarze i artyści, również nie byli jednomyślni
w ocenie swojego kraju; dla jednych Ameryka była krajem postępu i nieograniczonych
możliwości, dla innych synonimem kapitalistycznego wyzysku i molochem hamującym rozwój
jednostki. Także dzisiaj spory na temat Stanów Zjednoczonych nie cichną, a opinie na
temat charakteru, roli i znaczenia tego państwa pozostają skrajnie różne.
Autorzy esejów zamieszczonych w (Mis)Reading
America. American Dreams, Fictions and Illusions analizują te spory wokół Ameryki
i Stanów Zjednoczonych, przyglądają się stereotypom i – używając przykładów z
literatury, filmu, muzyki, malarstwa czy polityki – starają się przybliżyć
czytelnikowi ich naturę i charakter.
Contents
Introduction: From John Smith’s Map to Southland Tales –
Four Centuries of Reading America.
READING AMERICA
Andrea O’reilly Herrera
Cartographies of Knowledge: The Remapping of American Literature and Culture
Cezar M. Ornatowski
Imagining Collective Identities: America, Europe, and Their Others
Anna Bendrat
Presidents Declare War: Abraham Lincoln and Constitutional “Power Grabs”
Maciej Masłowski
Reading the Book of America. A Note on Puritan
Historiography, Conspiracy Theories, and the American Interpretive Compulsion
THE PASTS
Urszula Niewiadomska-Flis
The Fall of the House of the Elite: A Reading of Southern Aristocracy through the
Architectural Correlative
Agnieszka Salska
“…something fantastic and abracadabrant, belonging to no known language”: Henry
James’ Perplexed Readings of the American Scene
Anna Warso
Speaking through the Masks: the Role of Blackface Minstrelsy in John Berryman’s Dream
Songs
Justyna Kociatkiewicz
A Reading of a Reading of America: Robert Coover’s The Public Burning
Marta Koval
The Enigma of Untold Stories: Narratives of the Present as Mirrors of the Past in T.C.
Boyle’s World’s End
Zuzanna Ładyga
Simulating the Pastoral in David Foster Wallace’s “The View from Mrs. Thompson’s”
Jerzy Kamionowski
“Who Do the Saying”? – (Mis)Reading America in Toni Morrison’s “The Dead of
September 11” and Amiri Baraka’s “Somebody Blew Up America”
VISIONS OF FUTURES AND PASTS THAT NEVER CAME
Anna Gilarek
The Vision of Fascist America in Alternate History Novels by Philip K. Dick and Philip
Roth.
Emilia Borowska
Debugging and Deprogramming America in William T. Vollmann’s You Bright and Risen Angels
Aleksandra Bubiło
Heterotopias in the Novels of Chuck Palahniuk.
Kamil Rusiłowicz
Walking among the Ruins: Reading the Post-Apocalyptic America in Cormac McCarthy’s The
Road
ETHNIC READINGS
Grzegorz Welizarowicz
Richard Montoya’s (Re)Readings of the Chicano/a
Ewa Antoszek
Marianismo and Malinchismo: the Role of Sexuality in the Production of Disfigured Images
of Chicanas in Face of an Angel by Denise Chávez
Anna Pochmara-Ryżko
Following the Transatlantic Trail – the Tropes of Africa, America, and Europe in the
Writings of Alain Locke
Małgorzata Poks
Reading Toni Morrison’s Paradise as an Exercise in the Poetics of the Impossible
Izabella Kimak
Americans Misreading (Other) Americans: Racial Subjects in the post-9/11 US in two South
Asian American Novels
Jerzy Durczak
The Shrinking World of Growing Up: from Claude Brown to Junot Díaz
Karolina Majkowska
Non-reading of America in Edwidge Danticat’s Krik? Krak! .
Marta Mazurek
(Mis)reading the Negress: Dessa Rose and Womanist Praxis
MEDIA READINGS
Edyta Frelik
Verbi-visual Contexts in 20th-century American Painting
Zofia Kolbuszewska
Hybridity and (Mis)reading at/of the American Frontier: Travelling with Nobody in Jim
Jarmusch’s Dead Man
Sławomir Konkol
That Communal Dream – Laurie Anderson’s Re-readings of Subjectivity .
About the contributors
482 pages, Paperback