W książce tej starano się - przezwyciężając używany w rachunkowości
żargon - zidentyfikować najważniejsze problemy i zebrać wjedną całość wygłaszane
opinie. Przyglądając się nowym narzędziom i rozpatrując je pod kątem ich
użyteczności w praktyce można uzyskać świeże spojrzenie na obecne metody działania
i obserwować do jakiego stopnia te nowe narzędzia mogą być uzupełnieniem starych
metod.
W książce dokonano przeglądu rozwoju tej dziedziny wiedzy przez pryzmat pięciu
wymienionych poniżej głównych tematów, starano się przy tym unikać używanego zwykle
w takich przypadkach żargonu.
1. Cele firmy:
a) strategiczna rachunkowość zarządcza;
b) analiza obejmująca mocne i słabe strony przedsięwzięcia oraz jego możliwości i
zagrożenia (SWOT).
2. Koncentracja uwagi na kliencie
a) kompleksowe zarządzanie jakością (total quality management - TQM);
b) kosztorysowanie od ceny ostatecznej (target costing).
3. Wykorzystanie możliwości twórczych pracownika
a) całkowite zaangażowanie się pracownika (total employee involvement - TEI);
b) umiejętność spojrzenia na problem "z boku".
4. Procesy:
a) rachunek kosztów działań (activity-based costing - ABC);
b) zarządzanie działaniami (activity-based management - ABM);
c) zarządzanie w celu zwiększenia wartości (value-added management - VAM);
d) planowanie dokładnie na czas (just-in-time - JIT);
e) teoria ograniczeń (theory of constraints - TOC);
f) czynniki kosztotwórcze (cost drivers).
5. Informacja:
a) wskaźniki niefmansowe (non-financial indicators - NFI);
b) pomiar ryzyka;
c) modele prognostyczne.
Świadomość istnienia nowych narzędzi i technik zmusza do bacznego przyjrzenia się
obecnie stosowanym systemom i rozważenia zastosowania również tych narzędzi, co
pozwoli lepiej wykonywać określone zadania.
277 stron, miękka oprawa