ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   1 egz. / 68.90 65,46   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

FINANSE PUBLICZNE W ¦WIETLE KONSTYTUCJI RP ORAZ ORZECZNICTWA TRYBUNA£U


KOSIKOWSKI C.

wydawnictwo: WYDAWNICTWO SEJMOWE , rok wydania 2004, wydanie I

cena netto: 38.50 Twoja cena  36,58 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Ksi±¿ka omawia tytu³owe zagadnienie na szerokim tle, uwzglêdniani±c m.in. przepisy o finansach publicznych w konstytucjach innych pañstw, zw³aszcza pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej, i komentuj±c analogiczne przepisy zawarte w konstytucji polskiej.

Autor zwraca równie¿ uwagê na praktykê parlamentarn± i orzecznictwo Trybuna³u Konstytucyjnego.


Spis tre¶ci:

WSTÊP

I. Geneza i ewolucja oraz zakres i znaczenie regulowania finansów publicznych w konstytucjach
1. Geneza i ewolucja zjawiska na przyk³adzie historii najstarszych konstytucji na ¶wiecie i w Polsce
2. Zakres regulacji finansów publicznych w konstytucjach wspó³czesnych pañstw o ró¿nych ustrojach politycznych
3. Znaczenie prawne regulacji finansów publicznych w konstytucji
4. Harmonizacja finansów publicznych w prawie Unii Europejskiej
5. Ogólna charakterystyka ujêcia finansów publicznych w Konstytucji RP z 1997 r.

II. Bud¿et pañstwa w Konstytucji RP
1. Pojêcie bud¿etu pañstwa oraz katalog jego zasad jako przedmiot regulacji konstytucyjnej oraz w ustawach zwyk³ych
2. Podzia³ kompetencji bud¿etowych na tle ustrojowej zasady podzia³u w³adz
3. Tworzenie projektu ustawy bud¿etowej (opracowywanie i zawarto¶æ)
4. Udzia³ Rady Ministrów w tworzeniu ustawy bud¿etowej oraz w jej zmianie Uchwalanie projektu ustawy bud¿etowej przez Radê Ministrów i znaczenie prawne tej czynno¶ci
Wy³±czno¶æ Rady Ministrów w przedstawianiu Sejmowi projektu ustawy bud¿etowej
Dylematy zwi±zane z mo¿liwo¶ci± zg³aszania autopoprawek do projektu ustawy bud¿etowej oraz nadania mu trybu pilnego
Wy³±czno¶æ Rady Ministrów w przedstawianiu Sejmowi projektu ustawy o zmianie ustawy bud¿etowej
5. Procedura sejmowa zwi±zana z uchwalaniem ustawy bud¿etowej oraz jej zmiany w ci±gu roku bud¿etowego
Obowi±zywanie zasady dyskontynuacji wobec projektu ustawy bud¿etowej
Nakaz uchwalenia projektu ustawy bud¿etowej
Terminy zakoñczenia prac sejmowych nad projektem ustawy bud¿etowej
Tryb postêpowania sejmowego z projektem ustawy bud¿etowej Tryb postêpowania sejmowego z projektem ustawy o zmianie ustawy bud¿etowej
6. Ustawa bud¿etowa i jej odmienno¶ci oraz charakter prawny
Akty normatywne okre¶laj±ce wymogi dotycz±ce ustawy bud¿etów Zasada jedno¶ci formalnej bud¿etu a tre¶æ ustawy bud¿etowej Problem tzw. obiadowania ustawy bud¿etowej Elastyczno¶æ i dyrektywno¶æ bud¿etu a charakter prawny ustawy bud¿etowej
Odmienno¶ci ustawy bud¿etowej wynikaj±ce z procedury jej tworzenia. wykonywania i kontroli
7. Zgodno¶æ ustawy bud¿etowej z konstytucyjnymi zasadami bud¿etowymi Powszechno¶æ bud¿etu i dopuszczalno¶ci pozabud¿etowej gospodarki finansowej a zakres ustawy bud¿etowej
Szczegó³owo¶æ (klasyfikacja) bud¿etu oraz jego przejrzysto¶æ i jawno¶æ materialna a struktura ustawy bud¿etowej i jej czytelno¶æ Roczno¶æ bud¿etu i czas wej¶cia w ¿ycie oraz obowi±zywanie ustawy bud¿etowej
Równowaga bud¿etowa oraz deficyt bud¿etowy i d³ug publiczny oraz jego rozwi±zanie w ustawie bud¿etowej oraz w ustawie o prowizorium bud¿etowym i w ustawie o zmianie ustawy bud¿etowej
8. Instytucja prowizorium bud¿etowego oraz problemy prawne z ni± zwi±zane
9. Poprawki Senatu do ustawy bud¿etowej, ustawy o prowizorium bud¿etowym i ustawy o zmianie ustawy bud¿etowej oraz postêpowanie z poprawkami Senatu w Sejmie
10. Reakcje Prezydenta RP na ustawê bud¿etow± (ustawê o prowizorium bud¿etowym i ustawê o zmianie ustawy bud¿etowej) oraz na jej brak w konstytucyjnym terminie
11. Badanie konstytucyjno¶ci ustawy bud¿etowej (ustawy o prowizorium bud¿etowym i ustawy o zmianie ustawy bud¿etowej) przez Trybuna³ Konstytucyjny
12. Kontrola i ocena wykonania ustawy bud¿etowej oraz jej skutki prawne Organizacja kontroli bud¿etowej
Sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania ustawy bud¿etowej Analiza Najwy¿szej Izby Kontroli z wykonania bud¿etu pañstwa i za³o¿eñ polityki pieniê¿nej
Rozpatrzenie sprawozdania Rady Ministrów z wykonania ustawy bud¿etowej oraz analizy Najwy¿szej Izby Kontroli
Odpowiedzialno¶æ za wykonanie ustawy bud¿etowej. Absolutorium dla Rady Ministrów
13. Konkluzje

III. Skarb Pañstwa w Konstytucji RP
1. Pojêcie Skarbu Pañstwa i jego normatywne regulacje
2. Organizacja Skarbu Pañstwa
3. Maj±tek Skarbu Pañstwa (ewidencjonowanie, zarz±dzanie, ochrona)
4. Funkcje gospodarcze i finansowe Skarbu Pañstwa
5. Konkluzje

IV. Podatki i ciê¿ary publiczne w Konstytucji RP
1. Regulacje podatkowe w konstytucjach
2. Zasady podatkowe w konstytucji
3. W³adztwo daninowe pañstwa oraz konstytucyjne wymogi dotycz±ce zasad tworzenia prawa podatkowego
4. Badanie konstytucyjno¶ci przepisów prawa podatkowego
5. Konkluzje

V. Dochody jednostek samorz±du terytorialnego w Konstytucji RP
1. Dochody jako element samodzielno¶ci finansowej jednostek samorz±du terytorialnego
2. Rodzaje i ¼ród³a dochodów jednostek samorz±du terytorialnego
3. Ustalanie wysoko¶ci podatków i op³at lokalnych
4. Konkluzje

VI. Ustrój pieniê¿ny pañstwa oraz Narodowy Bank Polski w Konstytucji RP
1. Regulacje ustroju pieniê¿nego i systemu bankowego w konstytucjach
2. NBP jako centralny bank pañstwa
3. Organy NBP oraz ich relacje z organami pañstwowymi
4. Polityka pieniê¿na centralnego banku pañstwa
5. Problem charakteru prawnego aktów normatywnych wydawanych przez organy NBP
6. Konkluzje

Podsumowanie
Bibliografia


286 stron, A5, oprawa miêkka

Ksiêgarnia nie dzia³a. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022