Finansowe sygnały ostrzegawcze w cyklu życia przedsiębiorstwa. Efektywne
zmniejszanie ryzyka
Wszystkie zagrożenia finansowe są możliwe do odpowiednio wczesnego
przewidzenia.
Przy planowaniu rozwoju przedsiębiorstwa menedżerowie powinni
szczególną uwagę zwrócić na jego cykliczność i pojawiające się sygnały o
zagrożeniu, których lekceważenie prowadzi do wystąpienia trudności finansowych.
Autor podpowiada jak:
- zidentyfikować zagrożenia i ostrzegać firmy przed trudnościami lub
bankructwem,
- rozumieć cykle występujące w gospodarce i przedsiębiorstwie,
- kontrolować wartość przedsiębiorstwa,
- radzić sobie z planowaniem finansowym.
Książka jest skierowana do analityków, dyrektorów finansowych tak w
przedsiębiorstwach, jak i w bankach. Skorzystają z niej także studenci studiów
ekonomicznych.
"Praca Rafała Siedleckiego pozwoli decydentom na zmniejszenie ryzyka
podejmowanych decyzji. Wiadomo natychmiast, że otrzymamy autorski pomysł w postaci
konkretnej metody wyznaczania finansowych sygnałów ostrzegawczych w cyklu życia
przedsiębiorstwa."
z recenzji prof. dr hab. Andrzeja St. Barczaka, Kierownika Katedry Ekonometrii Akademii
Ekonomicznej, im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Rafał Siedlecki jest doktorem nauk ekonomicznych. Prowadzi wykłady w
Katedrze Finansów Przedsiębiorstwa i Zarządzania Wartością w Instytucie Zarządzania
Finansami Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Jest kierownikiem studium podyplomowego
Finanse Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Prowadził kursy autorskie m.in. z zakresu
rynków kapitałowych i pieniężnych, budżetowania kapitałowego, zarządzania finansami
przedsiębiorstwa. Autor wielu publikacji, a także analiz na zlecenie, specjalizujący
się przede wszystkim w ocenach projektów inwestycyjnych, analizach finansowych
przedsiębiorstw prognozowaniu trudności i w inwestycjach na rynku kapitałowym.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Analiza przedsiębiorstwa w burzliwym otoczeniu
1.1. Wstęp
1.2. Przedsiębiorstwo na tle ogólnej teorii systemów
1.2.1. Istota podejścia systemowego w przedsiębiorstwie
1.2.2. Przedsiębiorstwo jako system
1.3. Cele przedsiębiorstwa
1.4. Analiza otoczenia
1.4.1. Elementy otoczenia przedsiębiorstwa
1.4.2. Analiza otoczenia konkurencyjnego
1.5. Analiza przedsiębiorstwa na podstawie łańcucha wartości
1.6. Wyniki finansowe jako narzędzie oceny decyzji zarządu
1.7. Przypisy
Rozdział II. Wartość przedsiębiorstwa
2.1. Czynniki wpływające na wartość przedsiębiorstwa
2.2. Struktura i koszt kapitału
2.2.1. Finansowanie działalności firm
2.2.2. Koszt kapitału - średni ważony koszt kapitału (WACC)
2.2.3. Koszt kapitału obcego
2.2.4. Koszt kapitału własnego
2.2.5. Optymalna struktura kapitału
2.3. Przepływy pieniężne w przedsiębiorstwie
2.3.1. Wprowadzenie
2.3.2. Stopa wzrostu sprzedaży przedsiębiorstwa
2.3.3. Marża zysku operacyjnego
2.3.4. Wolne przepływy pieniężne
2.4. Modele wyceny na podstawie zdyskontowanych przepływów pieniężnych
2.5. Mierniki zarządzania wartością przedsiębiorstwa
2.6. Przypisy
Rozdział III. Cykl życia przedsiębiorstwa
3.1. Cykle koniunkturalne. Podstawowe pojęcia
3.2. Cykl życia w przedsiębiorstwie
3.2.1. Trajektorie rozwoju firmy
3.2.2. Cykl koniunkturalny w przedsiębiorstwie
3.3. Kształtowanie się parametrów finansowych w cyklu życia przedsiębiorstwa
3.3.1. Uwagi ogólne
3.3.2. Struktura i koszt kapitału a cykl życia przedsiębiorstwa
3.3.3. Zmiany przychodów ze sprzedaży i zysków firmy w finansowym cyklu życia
3.3.4. Kształtowanie wartości w fazach cyklu życia
3.4. Przypisy
Rozdział IV. Uwagi metodologiczne modelowania cyklu życia firmy
4.1. Szereg czasowy
4.1.1. Wprowadzenie
4.1.2. Składowe szeregu czasowego
4.1.3. Metody wyznaczania trendu szeregu czasowego i wahań okresowych
4.2. Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych
4.2.1. Wprowadzenie
4.2.2. Krótka charakterystyka metod prognozowania szeregów czasowych
4.3. Wykorzystanie funkcji logistycznej i loglogistycznej do idetyfikacji faz cyklu życia
przedsiębiorstwa
4.3.1. Logistyczne prawo wzrostu
4.3.2. Modyfikacja funkcji logistycznej - funkcja loglogistyczna
4.3.3. Wykorzystanie trendu uzupełniającego (protezy) do modelowania faz kryzysu i
ponownego ożywienia
4.4. Przypisy
4.5. Załącznik do rozdziału IV
Rozdział V. Finansowe modele wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
5.1. Wprowadzenie
5.2. Prognozy ostrzegawcze
5.3. Kryteria ustalania sygnałów ostrzegawczych
5.4. Finansowe sygnały ostrzegawcze w zarządzaniu przedsiębiorstwem
5.5. Wybrane finansowe modele oceny zagrożeń przedsiębiorstwa
5.5.1. Wprowadzenie
5.5.2. Klasyczne metody wskaźnikowe
5.5.3. Modele oparte na analizie dyskryminacyjnej
5.5.4. Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych do prognozowania trudności finansowych
5.5.5. Model oczekiwanej częstości wystąpienia trudności finansowych
5.6. Koncepcja pasm strategicznych
5.6.1. Uwagi ogólne
5.6.2. Analiza zmian tempa wzrostu na podstawie wybranych przedsiębiorstw
5.6.3. Analiza pasm strategicznych wybranych firm na podstawie danych rocznych
5.6.4. Analiza pasm strategicznych wybranych firm na podstawie danych kwartalnych i
miesięcznych
5.7. Przypisy
5.8. Załącznik do rozdziału V
Zakończenie
Przypisy
Literatura
Indeks
190 stron, B5, miękka oprawa