Druga po "Nacjonalizmie" publikacja w cyklu "Wykłady akademickie".
"To przyjemność i przywilej móc zwrócić się do polskich czytelników
książki Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność? (...) Stanowisko prezentowane
przeze mnie (...) nie jest relatywistyczne w żadnym sensie. (...) Mam nadzieję, że
książka Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność? zaoferuje jej czytelnikom, bez
względu na tradycje, z jakich się wywodzą, lepsze zrozumienie roli tradycji w naszym
moralnym i intelektualnym życiu, abyśmy mogli unikać błędnych, wpływowych koncepcji,
zarówno liberalnych, jak i konserwatywnych".
Alasdair MacIntyre z Przedmowy do wydania polskiego
"Mimo kontrowersyjności, paradoksalności i niejednoznaczności, filozofia
moralna MacIntyre'a zyskała znaczny wpływ i popularność. Oryginalność i inspiracyjna
siła twórczości MacIntyre'a tkwi zarówno w jego argumentach polemicznych i
krytycznych, formułowanych w pierwszej fazie jego działalności, będących świadectwem
jego temperamentalnego radykalizmu, jak również w pozytywnych propozycjach
filozoficznych, sformułowanych w okresie dojrzałym, nie mniej radykalnych i
kontrowersyjnych. (...) MacIntyre formułuje tezę, stanowiącą jedną z konkluzji
niniejszej książki, że ideologiczny uniwersalizm i racjonalizm liberalizmu jest
złudzeniem oraz twierdzi, że - wbrew pretensji do przekraczania wszelkich ideologii -
liberalizm jako doktryna pozostaje ideologią jak inne"
Adam Chmielewski z Wprowadzenia
"MacIntyre jest autorem wybitnym. Jego prace pozostawiły trwały ślad.
Nadają ton wielu najpoważniejszym dyskusjom, które dziś toczymy. (...) MacIntyre
pragnie wywieść nas z "domu niewoli". (...) próbuje przerwać zaklęty krąg,
w którym znaleźliśmy się dzięki czarowi słowa. Poddani urokom mądrości, która
nami zawładnęła. Naszym "domem niewoli"stała się tradycja
Oświecenia!".
Stanisław Filipowicz z Posłowia
MACINTYRE A WSPÓŁCZESNA FILOZOFIA POLITYCZNA 9 Adam Chmielewski
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO 35 Alasdair Maclntyre
przeł. Adam Chmielewski
PRZEDMOWA 43 Alasdair Maclntyre
przeł. Adam Chmielewski
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Sporne sprawiedliwości, sprzeczne racjonalności 47 przeł. Adam
Chmielewski
ROZDZIAŁ DRUGI
Sprawiedliwość i działanie w wyobraźni homeryckiej 60 przeł. Dorota
Drałus
ROZDZIAŁ TRZECI
Podział posthomeryckiego dziedzictwa 81 przeł. Dorota Drałus
ROZDZIAŁ CZWARTY
Ateny wobec pytań 99 przeł. Jędrzej )axa-Rożen
ROZDZIAŁ PIĄTY
Platon i racjonalne badania 124 przeł. Karol Morawski
ROZDZIAŁ SZÓSTY
Arystoteles jako spadkobierca Platona 146 przeł. Maciej Kropiwnicki
ROZDZIAŁ SIÓDMY
Arystoteles o sprawiedliwości 165 przeł. Maciej Kropiwnicki
ROZDZIAŁ ÓSMY
Arystoteles o racjonalności praktycznej 192 przeł. Maciej Kropiwnicki
ROZDZIAŁ DZIEWIĄTY
Augustyńska alternatywa 220 przeł. Łukasz Nysłer
ROZDZIAŁ DZIESIĄTY
Przezwyciężanie konfliktu tradycji 244 przeł. Łukasz Nysler
ROZDZIAŁ JEDENASTY
Tomasz z Akwinu o racjonalności praktycznej i sprawiedliwości 268
przeł. Łukasz Nysler
ROZDZIAŁ DWUNASTY
Augustyńskie i arystotelesowskie podłoże szkockiego Oświecenia 303
przeł. Andrzej Ostrowski
ROZDZIAŁ TRZYNASTY
Filozofia w szkockim porządku społecznym 339 przeł. Mariusz Turowski
ROZDZIAŁ CZTERNASTY
Hutcheson o sprawiedliwości i racjonalności praktycznej 361 przeł.
Mariusz Turowski
ROZDZIAŁ PIĘTNASTY
Anglicyzujący przewrót Humea 387 przeł. Andrzej Orzechowski
ROZDZIAŁ SZESNASTY
Hume o praktycznej racjonalności i sprawiedliwości 410 przeł. Andrzej
Orzechowski
ROZDZIAŁ SIEDEMNASTY
Przekształcenie liberalizmu w tradycję 443 przeł. Mariusz Turowski
ROZDZIAŁ OSIEMNASTY
Racjonalność tradycji 471 przeł. Jakub Wyborski
ROZDZIAŁ DZIEWIĘTNASTY
Tradycja a translacja 495 przeł. Jakub Wyborski
ROZDZIAŁ DWUDZIESTY
Sporne sprawiedliwości, sporne racjonalności 518 przeł. Jakub Wyborski
POSŁOWIE 535 Stanisław Filipowicz
INDEKS NAZWISK 554
564 strony, B5, miękka oprawa