Książka jest próbą odczytania Kantowskiego pojęcia władzy sądzenia,
opartą na interpretacji autorstwa Hannah Arendt.
Punktem wyjścia rozważań jest teza Kanta o niemożności połączenia
filozofii teoretycznej i filozofii praktycznej oraz towarzyszących im pojęć świata
przyrody i świata wolności. Elementem łączącym te dwa światy ma być władza
sądzenia. Treść rozważań stanowią analizy pojęcia władzy sądzenia w filozofii
Kanta, przy czym jest omawiana determinująca władza sadzenia z Krytyki czystego rozumu
oraz Krytyki praktycznego rozumu, a także refleksyjna władza sądzenia z Krytyki władzy
sądzenia. Następnie na podstawie analiz, które przeprowadziła Hannah Arendt, zostaje
postawiona teza, zgodnie z którą właściwym sensem trzeciej Krytyki jest stworzenie
podstaw dla politycznych analiz Kanta. Refleksyjna władza sądzenia, która jest tematem
trzeciej Krytyki, staje się tym samym polityczną władzą sądzenia (albo władzą
sądzenia w użyciu politycznym), co otwiera drogę do dalszych analiz pojęcia
polityczności zarówno w filozofii Arendt, jak i Kanta.
Jakub Szczepański, doktor filozofii, asystent w Zakładzie Historii
Filozofii Instytutu Filozofii UJ, zajmuje się zagadnieniami filozofii polityki. Obecnie
prowadzi badania na temat filozofii polityki Immanuela Kanta. Publikował m.in. na łamach
„Przeglądu Politycznego”, „Kwartalnika Filozoficznego”, „Civitasu”.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I Zagadnienie sądzenia
Rozdział 1. Pomiędzy filozofią teoretyczną i praktyczną
Krytyka władzy sądzenia
Świat pojęć wolności i świat pojęć przyrody
W poszukiwaniu zasady jednoczącej
Celowość
Podział władzy sądzenia
Pomiędzy przyrodą i wolnością
Rozdział 2. Władza sądzenia czystego teoretycznego rozumu
Determinująca władza sądzenia
Władza rozpoznawania
Schematyzm
Synteza
Pierwotna syntetyczna jedność apercepcji
Podsumowanie
Rozdział 3. Władza sądzenia czystego praktycznego rozumu
Problem praktyki
W stronę Krytyki władzy sądzenia
Rozdział 4 Państwo celów
Dobra wola
Imperatyw
Pojęcie państwa celów
Część II Władza sądzenia w użyciu estetycznym
Rozdział 1. Krytyka władzy sądzenia - problem interpretacji
Władza sądzenia
Hannah Arendt
Smak
Socjalność
Po co istnieje człowiek?
Rozdział 2. Czym jest polityka?
Vita activa
Myślenie i działanie
Pojęcie polityczności
Pomiędzy myśleniem i działaniem
Rozdział 3. Sądy smaku
Estetyka
Sąd smaku jest bezinteresowny
Sąd smaku jest powszechny
Sąd smaku jest celowy
Sąd smaku jest konieczny
Rozdział 4. Wyobraźnia
Ślady wyobraźni
Ważność egzemplaryczna
Rozdział 5. Sensus communis
Ważność sądów smaku
Istnienie sensus communis
Pojęcie sensus communis
Dedukcja sądów smaku
Maksymy sensus communis
Rozdział 6. Hierarchia sądzenia
Aktor i obserwator
Podsumowanie
Część III Władza sądzenia w użyciu teleologicznym
Rozdział 1. Celowość
Pojęcie
Dobro najwyższe
Święty Tomasz
Rozdział 2. Teleologia wobec przyrody
Świat istot żywych
Antynomia władzy sądzenia
Teleologia wobec teorii ewolucji
Rozdział 3. Sfera polityki w filozofii Kanta
Miejsce polityki
Moralność i polityka
Polityka jako bycie pomiędzy
Rozdział 4. Władza sądzenia w użyciu politycznym
Wprowadzenie
Determinująca władza sądzenia w użyciu politycznym
Refleksyjna władza sądzenia w użyciu politycznym
Polityczna władza sądzenia w ujęciu Hannah Arendt
Próba syntezy
Rozdział 5. Polityczna władza sądzenia a projekt wiecznego pokoju
Projekt wiecznego pokoju
Wieczny pokój
Przyroda jako scena
Wola powszechna
Moralna polityka
Kwestia jawności
Rozdział 6. Cel ostateczny
Umowa pierwotna
Idea człowieczeństwa
Wyjście z impasu
Aneks: The Life ofthe Mind - część III
Katon i Faust
Wstęp
Katon
Faust
Sądzenie
Bibliografia
136 stron, B5, oprawa miękka