Dlaczego wstręt? Dlaczego to, co wstrętne?
Dlaczego istnieje „coś”, co nie jest ani podmiotem, ani przedmiotem, co jednak
nieustannie powraca, wzburza, odpycha, fascynuje?
To nie nerwica. To "cos" widać w fobii, w psychozie. Freud dostrzegł ten
wybuch, lecz chyba zarazem go przemilczał. Jeśli zaś psychoanaliza chce wyjść poza
ciągłe powtarzanie swoich tez, powinna powinna w tym miejscu szukać inspiracji.
To bowiem, o czym mówimy - obrzydzenie - narzucają nam historia i społeczeństwo. Bo
czyż rytuały, religie, sztuka nie polegają właśnie na zaklinaniu wstrętu?
Objawia się on szczególnie wyraźnie w literaturze: u Dostojewskiego, Lautreamonta,
Prousta, Artauda i w sposób symptomatyczny - Celine'a.
Oto ów pozbawiony tożsamości, pragnienia i stałego miejsca byt z pogranicza,
błądzący, odłączony, mieszaniec bólu i śmiechu, zrozpaczony włóczęga w okropnym
świecie.
Oto istota wstrętu
Julia Kristeva, wybitna badaczka literatury, filozofka, psychonalityczka
francuska jest jedną z najbardziej znaczących postaci i autorytetem w humanistyce
współczesnej. Pouvoirs de l’horreur będzie jedną z pierwszych przełożonych na
język polski publikacji Autorki.
196 stron, B5, oprawa miękka