ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

¦WIAT SZTUKI PISMA Z FILOZOFII SZTUKI


DANTO A.C.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2006, wydanie I

cena netto: 38.50 Twoja cena  36,58 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Przez wieki pojêcie sztuki nie budzi³o szczególnych w±tpliwo¶ci i na pytanie Sokratesa: „czym jest sztuka?” odpowiadano w sposób naturalny, na przyk³ad: „jest na¶ladowaniem”. Arty¶ci wspó³cze¶ni, naruszaj±cy dotychczasowy status sztuki i zastanawiaj±cy siê na jej uzasadnieniem, Sokratejskiemu pytaniu nadali postaæ: „dlaczego co¶ jest dzie³em sztuki?”. Wspó³czesne dzie³o jednoczy sferê potoczno¶ci i artystyczno¶ci, wykracza w teorii poza sferê estetyczn± i docieka jej warunków konstytuuj±cych. Od tego czasu nic nie jest oczywiste: ani artysta, ani dzie³o, ani sztuka. Nieuzbrojone oko czasu historycznego zawiod³o w czasie posthistorycznym, gdy znik³y wszelkie podzia³y i granice – teraz musi zostaæ „uzbrojone” w teoriê. Pomaga ona w rozstrzygniêciu wielu istotnych pytañ, jakie pojawi³y siê w XX wieku, na przyk³ad: „czy za³ama³o siê rozró¿nienie miêdzy sztuk± a rzeczywisto¶ci±?”, „czy ¶wiat sk³ada siê z utajonych dzie³ sztuki oczekuj±cych przemienienia?”, „czy Warhol jest kim¶ w rodzaju Midasa, który wszystko, czego dotknie, przemienia w z³oto czystej sztuki?”. Dlatego wspó³czesny ¶wiat sztuki potrzebuje filozofów, a Danto jest pierwszym z nich. Jest tak¿e kim¶ wiêcej – jest prorokiem sztuki wspó³czesnej.



Arthur Coleman Danto – filozof, estetyk, krytyk sztuki zwi±zany z Uniwersytetem Columbia. Prezydent American Philosophical Association w 1983 roku oraz American Society of Aesthetics w latach 1989–1991; redaktor Journal of Philosophy. Wybitny krytyk sztuki awangardowej (The Nation), ³±cz±cy filozoficzn± wnikliwo¶æ z g³êbok± wiedz± i wyczuciem sztuk piêknych. Autor cenionych prac z filozofii historii, filozofii dzia³ania, filozofii poznania. Jednak najwiêksze uznanie zyska³ rozprawami o sztuce wspó³czesnej, takimi jak: The Transfiguration of the Commonplace (1981); The Philosophical Disenfranchisment of Art (1986); Beyond the Brillo Box: Visual Arts in Post-Historical Perspective (1992); Embodied Meanings: Critical Essays and Aesthetic Meditations (1994); After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History, Princeton (1997); The Abuse of Beauty (2003).


260 stron, B5, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022