Przez wieki pojêcie sztuki nie budzi³o szczególnych w±tpliwo¶ci i na pytanie
Sokratesa: „czym jest sztuka?” odpowiadano w sposób naturalny, na przyk³ad: „jest
na¶ladowaniem”. Arty¶ci wspó³cze¶ni, naruszaj±cy dotychczasowy status sztuki i
zastanawiaj±cy siê na jej uzasadnieniem, Sokratejskiemu pytaniu nadali postaæ:
„dlaczego co¶ jest dzie³em sztuki?”. Wspó³czesne dzie³o jednoczy sferê
potoczno¶ci i artystyczno¶ci, wykracza w teorii poza sferê estetyczn± i docieka jej
warunków konstytuuj±cych. Od tego czasu nic nie jest oczywiste: ani artysta, ani
dzie³o, ani sztuka. Nieuzbrojone oko czasu historycznego zawiod³o w czasie
posthistorycznym, gdy znik³y wszelkie podzia³y i granice – teraz musi zostaæ
„uzbrojone” w teoriê. Pomaga ona w rozstrzygniêciu wielu istotnych pytañ, jakie
pojawi³y siê w XX wieku, na przyk³ad: „czy za³ama³o siê rozró¿nienie miêdzy
sztuk± a rzeczywisto¶ci±?”, „czy ¶wiat sk³ada siê z utajonych dzie³ sztuki
oczekuj±cych przemienienia?”, „czy Warhol jest kim¶ w rodzaju Midasa, który
wszystko, czego dotknie, przemienia w z³oto czystej sztuki?”. Dlatego wspó³czesny
¶wiat sztuki potrzebuje filozofów, a Danto jest pierwszym z nich. Jest tak¿e kim¶
wiêcej – jest prorokiem sztuki wspó³czesnej.
Arthur Coleman Danto – filozof, estetyk, krytyk sztuki zwi±zany z
Uniwersytetem Columbia. Prezydent American Philosophical Association w 1983 roku oraz
American Society of Aesthetics w latach 1989–1991; redaktor Journal of Philosophy.
Wybitny krytyk sztuki awangardowej (The Nation), ³±cz±cy filozoficzn± wnikliwo¶æ z
g³êbok± wiedz± i wyczuciem sztuk piêknych. Autor cenionych prac z filozofii historii,
filozofii dzia³ania, filozofii poznania. Jednak najwiêksze uznanie zyska³ rozprawami o
sztuce wspó³czesnej, takimi jak: The Transfiguration of the Commonplace (1981); The
Philosophical Disenfranchisment of Art (1986); Beyond the Brillo Box: Visual Arts in
Post-Historical Perspective (1992); Embodied Meanings: Critical Essays and Aesthetic
Meditations (1994); After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History,
Princeton (1997); The Abuse of Beauty (2003).
260 stron, B5, oprawa miêkka