Semiologię należy dopiero stworzyć, więc zrozumiałe
jest, że nie mamy obecnie żadnego podręcznika tej metody analizy.
Co więcej, z powodu jej ekstensywnego charakteru (skoro będzie
ona nauką obejmującą wszystkie systemy znaków), dydaktyczne ujęcie semiologii będzie
możliwe tylko po uprzednim empirycznym zrekonstruowaniu tych systemów. Jednak, aby krok
po kroku wykonać tę pracę, trzeba dysponować pewną wiedzą. Jest to błędne koło, z
którego musimy się wydostać za pomocą jakiejś wstępnej informacji, będącej zarazem
czymś nieśmiałym i zuchwałym: nieśmiałym, ponieważ wiedza semiologiczna może
być dziś tylko kopią wiedzy lingwistycznej; zuchwałym, bo ta wiedza musi
znaleźć zastosowanie, przynajmniej w zamyśle, do obiektów niejęzykowych.
Rolad Barthes
Spis treści:
Wprowadzenie
I.JĘZYK I MÓWIENIE
1.1. W językoznawstwie
1.1.1. De Saussure
1.1.2. Język
1.1.3. Mówienie
1.1.4. Dialektyka Języka i Mówienia
1.1.5. Hjelmslev
1.1.6. Problemy
1.1.7. Idiolekt
1.1.8. Struktury podwojone
1.2. Perspektywy semiologiczne
1.2.1. Język, Mówienie i nauki humanistyczne
1.2.2. System ubioru
1.2.3. System jedzenia
1.2.4. System samochodów, system mebli
1.2.5. Systemy złożone
1.2.6. Problemy (1): pochodzenie systemów
1.2.7. Problemy (II): związek Język/Mówienie
II. ZNACZONY I ZNACZĄCY
II. 1.Znak
II. 1.1. Klasyfikacja znaków
II. 1.2. Znak językowy
II. 1.3. Forma i substancja
II.1.4. Znak semiologiczny
II.2. Znaczony
11.2.1. Natura znaczonego
11.2.2. Klasyfikacja znaczonych językowych
11.2.3. Znaczone semiologiczne
11.3. Znaczący
11.3.1. Natura znaczącego
11.3.2. Klasyfikacja znaczących
11.4. Znaczenie
11.4.1. Znacząca korelacja
11.4.2. Arbitralność i umotywowanie w językoznawstwie
11.4.3. Arbitralność i umotywowanie w semiologii
11.5. Wartość
11.5.1. Wartość w językoznawstwie
11.5.2. Artykulacja
III. SYNTAGMA I SYSTEM
III. 1. Dwie osie mowy
III. 1.1. Związki syntagmatyczne i asocjacyjne w językoznawstwie
III. 1.2. Metafora i metonimia u Jakobsona
III. 1.3. Perspektywy semiologiczne
III.2. Syntagma
III.2.1. Syntagma i Mówienie
III.2.2. Nieciągłość
III.2.3. Sprawdzian komutacji
III.2.4. Jednostki syntagmatyczne
III.2.5. Przymusy kombinatoryczne
III.2.6. Identyczność i odległość jednostek syntagmatycznych
III.3. System
III.3.1. Podobieństwo i niepodobieństwo; różnica
III.3.2. Opozycje
III.3.3. Klasyfikacja opozycji
III.3.4. Opozycje semiologiczne
III.3.5. Binaryzm
III.3.6. Neutralizacja
III.3.7. Transgresja
IV. DENOTACJA I KONOTACJA
IV I. I. Systemy oderwane
IV 1.2. Konotacja
IV 1.3. Metajęzyk
IV 1.4. Konotacja i metajęzyk
Wnioski: badanie semiologiczne
100 stron, B5, oprawa miękka