Książka Indie i Europa: próba porozumienia na gruncie filozoficznym
jest znakomitym studium historyczno-porównawczym kontaktów Europy z Indiami i przynosi
nowe spojrzenie na relacje między myślą Zachodu i Wschodu (Indii).
Autor oparł swe przemyślenia i uwagi na wnikliwej analizie tekstów
indyjskich i europejskich, od starożytności aż po czasy nowożytne. Dużo uwagi
poświęcił recepcji myśli indyjskiej przez romantyków i myślicieli niemieckich
połowy XIX wieku. Erudycja Autora w połączeniu z żywym stylem narracji sprawia, że
lektura tomu staje się fascynującą przygodą intelektualną.
Włączenie tej książki w nurt refleksji nad porównawczą historią obiegu idei
będzie dla polskiego czytelnika ważnym wydarzeniem literacko-naukowym.
Wilhelm Halbfass (1940–2000), profesor filozofii indyjskiej na
Uniwersytecie Pensylwanii. Studiował filozofię, indologię i filologię klasyczną;
uzyskał doktorat z filozofii na Uniwersytecie w Getyndze; habilitował się z indologii
na Uniwersytecie w Hamburgu. Początkowo wykładał na Uniwersytecie w Getyndze
(1966–1970), następnie w Brock University (St. Catherines) w Kanadzie (1970–1972).
Potem przeniósł się do Filadelfii na Uniwersytet Pensylwanii.
Specjalnością naukową W. Halbfassa w zakresie indologii były studia nad indyjską
teorią „odpłaty za popełnione uczynki” (karman) i ponownych narodzin, zagadnienia
etyki i rytualizmu w tradycji indyjskiej, największe jednak uznanie w nauce przyniosły
mu studia porównawcze nad dziejami intelektualnych kontaktów między Indiami i Europą.
Spis treści:
Przedmowa
Fragmenty przedmowy do oryginalnego wydania niemieckiego
Uwagi do przekładu polskiego
I. Indie w dziejach europejskiego samozrozumienia
Rozdział 1. Filozoficzna wizja Indii w starożytności klasycznej
Rozdział 2. Muzułmańskie spotkania z filozofią indyjską
Rozdział 3. Misjonarskie podejście do myśli indyjskiej
Rozdział 4. Deizm, oświecenie i wczesne dzieje indologii
Rozdział 5. Indie a romantyczna krytyka współczesności
Rozdział 6. Hegel
Rozdział 7. Schelling i Schopenhauer
Rozdział 8. Ewolucja interpretacji Indii po Heglu i Schopenhauerze
Rozdział 9. Wykluczenie Indii z historii filozofii
Rozdział 10. Wstępne postscriptum: hermeneutyczny kontekst XX wieku
II. Tradycja indyjska i jej obecność w Europie
Rozdział 11. Tradycyjna ksenologia indyjska
Rozdział 12. Rammohan Roy i jego sytuacja hermeneutyczna
Rozdział 13. Neohinduizm, współczesny tradycjonalizm indyjski oraz obecność
Europy
Rozdział 14. Uwagi dodatkowe na temat współczesnej myśli indyjskiej
Rozdział 15. Darśana, anwiksziki, filozofia
Rozdział 16. Przyjęcie koncepcji filozofii przez współczesny hinduizm
Rozdział 17. Dharma w samorozumieniu tradycyjnego hinduizmu
Rozdział 18. Reinterpretacje dharmy we współczesnym hinduizmie
Rozdział 19. Sanskryckie doksografie i struktura hinduskiego tradycjonalizmu
Rozdział 20. Epilog
III. Dodatki. Przykłady i refleksje
Rozdział 21. Koncepcja doświadczenia w spotkaniu między Indiami a Zachodem
Rozdział 22. „Inkluzywizm” i „tolerancja” w spotkaniu Indii z Zachodem
Rozdział 23. Indie i metoda porównawcza
Rozdział 24. Zamiast podsumowania i wniosku: Europa, Indie i „europeizacja
świata”
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
689 stron, oprawa miękka