ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 68.20 64,79   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

INDIE I EUROPA PRÓBA POROZUMIENIA NA GRUNCIE FILOZOFICZNYM


HALBFASS W.

wydawnictwo: DIALOG , rok wydania 2008, wydanie I

cena netto: 68.20 Twoja cena  64,79 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka Indie i Europa: próba porozumienia na gruncie filozoficznym jest znakomitym studium historyczno-porównawczym kontaktów Europy z Indiami i przynosi nowe spojrzenie na relacje między myślą Zachodu i Wschodu (Indii).

Autor oparł swe przemyślenia i uwagi na wnikliwej analizie tekstów indyjskich i europejskich, od starożytności aż po czasy nowożytne. Dużo uwagi poświęcił recepcji myśli indyjskiej przez romantyków i myślicieli niemieckich połowy XIX wieku. Erudycja Autora w połączeniu z żywym stylem narracji sprawia, że lektura tomu staje się fascynującą przygodą intelektualną.

Włączenie tej książki w nurt refleksji nad porównawczą historią obiegu idei będzie dla polskiego czytelnika ważnym wydarzeniem literacko-naukowym.



Wilhelm Halbfass (1940–2000), profesor filozofii indyjskiej na Uniwersytecie Pensylwanii. Studiował filozofię, indologię i filologię klasyczną; uzyskał doktorat z filozofii na Uniwersytecie w Getyndze; habilitował się z indologii na Uniwersytecie w Hamburgu. Początkowo wykładał na Uniwersytecie w Getyndze (1966–1970), następnie w Brock University (St. Catherines) w Kanadzie (1970–1972). Potem przeniósł się do Filadelfii na Uniwersytet Pensylwanii.
Specjalnością naukową W. Halbfassa w zakresie indologii były studia nad indyjską teorią „odpłaty za popełnione uczynki” (karman) i ponownych narodzin, zagadnienia etyki i rytualizmu w tradycji indyjskiej, największe jednak uznanie w nauce przyniosły mu studia porównawcze nad dziejami intelektualnych kontaktów między Indiami i Europą.


Spis treści:

Przedmowa

Fragmenty przedmowy do oryginalnego wydania niemieckiego

Uwagi do przekładu polskiego


I. Indie w dziejach europejskiego samozrozumienia


Rozdział 1. Filozoficzna wizja Indii w starożytności klasycznej

Rozdział 2. Muzułmańskie spotkania z filozofią indyjską

Rozdział 3. Misjonarskie podejście do myśli indyjskiej

Rozdział 4. Deizm, oświecenie i wczesne dzieje indologii

Rozdział 5. Indie a romantyczna krytyka współczesności

Rozdział 6. Hegel

Rozdział 7. Schelling i Schopenhauer

Rozdział 8. Ewolucja interpretacji Indii po Heglu i Schopenhauerze

Rozdział 9. Wykluczenie Indii z historii filozofii

Rozdział 10. Wstępne postscriptum: hermeneutyczny kontekst XX wieku


II. Tradycja indyjska i jej obecność w Europie


Rozdział 11. Tradycyjna ksenologia indyjska

Rozdział 12. Rammohan Roy i jego sytuacja hermeneutyczna

Rozdział 13. Neohinduizm, współczesny tradycjonalizm indyjski oraz obecność Europy

Rozdział 14. Uwagi dodatkowe na temat współczesnej myśli indyjskiej

Rozdział 15. Darśana, anwiksziki, filozofia

Rozdział 16. Przyjęcie koncepcji filozofii przez współczesny hinduizm

Rozdział 17. Dharma w samorozumieniu tradycyjnego hinduizmu

Rozdział 18. Reinterpretacje dharmy we współczesnym hinduizmie

Rozdział 19. Sanskryckie doksografie i struktura hinduskiego tradycjonalizmu

Rozdział 20. Epilog


III. Dodatki. Przykłady i refleksje


Rozdział 21. Koncepcja doświadczenia w spotkaniu między Indiami a Zachodem

Rozdział 22. „Inkluzywizm” i „tolerancja” w spotkaniu Indii z Zachodem

Rozdział 23. Indie i metoda porównawcza

Rozdział 24. Zamiast podsumowania i wniosku: Europa, Indie i „europeizacja świata”

Bibliografia

Indeks osobowy

Indeks rzeczowy


689 stron, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022