Próba przejścia od realizmu do konwencjonalizmu i konstruktywizmu w
metodologii nauki przy jednoczesnej dekonstrukcji prawdy naukowej i obiektywnej
racjonalności nauki, W drugiej części książki autorzy próbują znaleźć odpowiedź
na eksterrnalistyczne i alternatywne projekty zachowania statusu prawdy naukowej i
kategorii obiektywnej racjonalności w metodologii nauki.
Spis treści:
Bożena Płonka–Syroka
Wstęp
Część pierwsza
Od realizmu do konwencjonalizmu i konstruktywizmu w metodologii nauki.
Dekonstrukcja kategorii prawdy naukowej i obiektywnej racjonalności nauki
Waldemar Kwiatkowski
Ewidencja a rzeczywistość. O źródłowości logosu nauki
Wiktor Werner
David Hume i problem rzeczywistości historycznej
Leszek Kleszcz
Rozum i racjonalność
Krzysztof Szlachcic
O tym, co istnieje w Naturze nieproblematycznie. Uwagi o rodzajach naturalnych we
współczesnej filozofii nauki
Krzysztof Rotter
Idee intuicjonizmu w filozofii języka i kultury
Andrzej Radomski
Kłopoty z „kulturą” we współczesnej refleksji filozoficznej i naukoznawczej
Agnieszka Hensoldt
Konsensualne rozumienie rzeczywistości a możliwość nauk społecznych
Agata Hensoldt
Petera Wincha idea nauk o społeczeństwie jako rozwinięcie koncepcji
gier językowych Ludwiga Wittgensteina
Paweł Jarnicki
Fleck a metafory
Bogdan Balicki
Nauka (o literaturze) z punktu widzenia radykalnego konstruktywizmu
Bartosz Ryż
Autorytet: image uczonego i prawa nauki
Piotr Antoniewicz
Polityczna funkcja racjonalności ekonomicznej w społeczeństwach
późnej nowoczesności
Część druga
Eksternalistyczne i alternatywne projekty zachowania statusu prawdy naukowej i
kategorii obiektywnej racjonalności w metodologii nauki
Dawid Ślusarczyk
Wzorzec postrzegania muzyki w średniowiecznej refleksji naukowej
Adam Krawiec
Rzeczywistość zobaczona czy rzeczywistość przeczytana — rola autorytetów w
konstruowaniu obrazu Dalekiego Wschodu przez średniowiecznych podróżników
Kaja Marchel
Koncepcja nauki Juliana Ochorowicza w kontekście głównych nurtów filozofii
europejskiej przełomu XIX i XX w.
Iwona Alechnowicz
Między teorią a eksperymentem — problem psychologii na początku XX w.
Andrzej Pankalla
Psychologia (trans)kulturowa w płynnej nowoczesności. Wątpliwy aromat chryzantem
Paweł Kamiński
Z „dzieciństwa” w „dorosłość”, czyli nowy „człowiek” — „język” i
„rzeczywistość” w nowym paradygmacie Alfreda Korzybskiego (1879–1950)
Karol Fjałkowski
Wybrane współczesne projekty metodologicznej jedności
nauk i perspektywy ich realizacji
Elżbieta Mrozek
Perspektywa poznawcza kontekstu tworzenia w nauce w ujęciu Aliny Motyckiej
Joanna Żak–Bucholc
Od mythosu do logosu i z powrotem — nowe opisanie świata w New Age
Sławomir Barć
Techniki docierania do bytu w filozofii zachodniej i buddyzmie
Piotr Stasiewicz
Krytyka dwudziestowiecznej nauki w powieściach i rozprawach Stanisława Lema
Mariusz Maciej Leś
Od ekstrapolacji do spekulacji. „Rozmiękczanie” nauki w science fiction
Wykaz autorów
474 stron, B5 , oprawa twarda