ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WPROWADZENIE DO FILOZOFII CHIŃSKIEJ


JEELOO LIU

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 64.20 Twoja cena  60,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Autorka w jasny, uporządkowany (chronologicznie i tematycznie) sposób przedstawiła początki filozofii chińskiej, główne nurty myśli i podstawowe pojęcia oraz sylwetki starożytnych myślicieli i ich argumentację. Dodatkowym walorem jest obszerne przedstawienie szkół buddyzmu chińskiego – bodaj po raz pierwszy w takim szerokim wymiarze – które mają swoją historyczną kontynuację we współczesnych Chinach i Japonii oraz nadal odgrywają ważną rolę w życiu milionów wyznawców buddyzmu.

Z recenzji prof. dr. hab. Marka Mejora


Wartość dokonania JeeLoo Liu podnosi fakt, że jest ona filozofem, a nie tylko sinologiem. Jej dobra orientacja w dziedzinie filozofii zachodniej uprawnia ją do wnikliwych analiz porównawczych i sprawia, że prowadzony przez nią wykład klasycznej myśli chińskiej nieodmiennie zachowuje wysoki poziom, a zarazem jest przyswajalny dla krytycznego i wymagającego czytelnika.

Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Kosiora

 


JeeLoo Liu jest profesorem filozofii na California State University w Fullerton. Studia w zakresie klasycznej filozofii chińskiej odbyła na Tajwanie w National Taiwan University, a następnie studiowała filozofię na University of Rochester, gdzie uzyskała doktorat.


Spis treści:

 

PORÓWNAWCZA CHRONOLOGIA FILOZOFII

PROLOG: CZYM JEST FILOZOFIA CHIŃSKA?

Wyjaśnienie wstępne
Od religii do filozofii: tło filozofii chińskiej
Podstawowe pojęcia chińskiej kosmologii: dao, qi, yin i yang
Główne tematy filozofii chińskiej: społeczeństwo, moralne postępowanie, natura ludzka
Rodowód intelektualny i kultywowanie idei filozoficznych

CZĘŚĆ PIERWSZA. STAROŻYTNA FILOZOFIA CHIŃSKA

Wprowadzenie

Rozdział I. Yijing (I Ching): Kosmologiczna podstawa filozofii chińskiej

Wprowadzenie
Yi: nieustannie zmieniający się wszechświat
Wszechświat obdarzony przymiotami moralnymi: podstawa ludzkiej etyki
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział II. Konfucjusz (Kong Zi) w Dialogach konfucjańskich

Wprowadzenie
Hierarchia moralna i idea lojalności (Zhong)
Shu (empatia) – konfucjańska „złota zasada postępowania”
Kultura moralna i urzeczywistnienie ideału etycznego – od człowieka szlachetnego (junzi), przez człowieka humanitarnego (ren), do mędrca (sheng)
Od indywidualnego „ja” do państwa – konfucjański ideał polityczny
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział III. Mencjusz (Meng Zi)

Wprowadzenie
Argumenty Mencjusza na rzecz dobra natury ludzkiej
Przyczyny uchybień moralnych
Wychowanie moralne i metody pracy moralnej nad sobą
Mencjuszowa filozofia polityki: idea rządów humanitarnych
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział IV. Xunzi (Hsün Tzu)

Wprowadzenie
Naturalistyczny pogląd na niebo
O naturze ludzkiej
Znaczenie rytuałów i norm obyczajności
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rodział V. Mozi (Mo Tzu)

Wprowadzenie
Miłość powszechna a miłość różnicująca
Deontologiczna prawość a utylitarny pożytek
Filozofia polityczna Mozi: pragmatyczny autorytaryzm
Filozofia religii: niebo, demony i duchy, los
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział VI. Laozi (Lao Tzu)

Wprowadzenie
Dao i język
Cnota („De”) i niedziałanie („Wu-wei”)
Polityczny ideał Laozi
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział VII. Zhuangzi (Chuang Tzu)

Wprowadzenie
Prawda, rzeczywistość i wiedza

Radykalny (skrajny) sceptycyzm albo perspektywizm
Realizm

Idealne etycznie państwo i człowiek doskonały

Idealne etycznie państwo
Idealna etycznie osoba

Filozofia życia i śmierci
Podsumowanie
Zagadnieniea do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział VIII. Hanfeizi (Han Fei Tzu)

Wprowadzenie
Natura ludzka a system kontroli społecznej
Moralność a polityka: legizm contra konfucjanizm
Praktyczne wskazówki dla rządzących:
Prawo, dyplomacja i władza
Hanfeizi i Laozi: Dao i Wu-wei
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca


CZĘŚĆ DRUGA. CHIŃSKI BUDDYZM

Wprowadzenie

Prawda o cierpieniu
Prawda o pochodzeniu cierpienia
Prawda o ustaniu cierpienia
Prawda o drodze wiodącej do nirwany

 

Rozdział IX. Szkoła „samej tylko świadomości” (Wei-shi)

Wprowadzenie
Podstawowa doktryna szkoły „samej tylko świadomości”
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział X. Szkoła Hua-yan (Hua-yen)

Wprowadzenie
Metafizyka Hua-yan

Wielość i różnorodność światów empirycznych
Nasze umysły także są kreacjami jednego umysłu
Holizm: „wewnętrzny związek rzeczy” Fa-zanga i „wzajemne nieprzeszkadzanie sobie rzeczy” Cheng-guana
Numen: „prawdziwe Tak-jak-jest” albo „królestwo Zasady”

Epistemologia Hua-yan: język a rzeczywistość
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział XI. Szkoła Tian-tai (T’ien-t’ai)

Wprowadzenie
Pojęcie prawdy w sensie metafizycznym: ostateczna rzeczywistość
Dziesięć królestw dharmy a jedność rzeczywistości
Umysł a świat
Prawdziwa natura rzeczy (dharm); Trojaka Prawda
Stan Buddy, dziedzina Buddy i dharma Buddy
Prawda jako zgodność z rzeczywistością albo z prawdziwą naturą rzeczy
Prawda jako pojęcie pragmatyczne: „doraźne środki pomocnicze”
Prawda jako hierarchia: „jedna prawda”
Prawda „subtelna”: „żadna Prawda”
Pojęcia stanu Buddy, natury Buddy i czystego umysłu według Tian-tai
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Lektura uzupełniająca

 

Rozdział XII. Szkoła Chan (Buddyzm Zen)

Wprowadzenie
Teoretyczne rozbieżności między szkołą północną a południową

Sam tylko Umysł
Oglądanie umysłu a widzenie własnej natury
Medytacja
Oświecenie i samospełnienie
Podsumowanie teoretycznych różnic między dwiema szkołami

Metafizyka: pogląd Chan na rzeczywistość
Pogląd Chan na umysł i naturę
Poglądy Chan na poznanie i język
Sposoby nauczania Chan
Podsumowanie
Zagadnienia do dyskusji
Teksty podstawowe
Lektura uzupełniająca


436 stron, B5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- DAO BOHATERA IDEA SAMOREALIZACJI
BAKA E. - W CHIŃSKICH WEWNĘTRZNYCH SZTUKACH WALKI

- CHINY HISTORIA I KULTURA
MORTON W.S. LEWIS C.M.

- EUROPA A ISLAM HISTORIA NIEPOROZUMIENIA
CARDINI F.

- POSKROMIENIE SAMURAJÓW
IKEGAMI EIKO

- HISTORIA WSPÓŁCZESNYCH CHIN OD MAO DO GOSPODARKI RYNKOWEJ
GITTINGS J.

- FILOZOFICZNE PODSTAWY SZTUKI KRĘGU KONFUCJAŃSKIEGO
WÓJCIK A.I./ŹRÓDŁA KLASYCZNE OKRESU PRZEDHANOWSKIEGO

- STAROŻYTNA MYŚL CHIŃSKA
SCHWARTZ B.J.

- TAOIZM WPROWADZENIE
KOHN L.

- FILOZOFIA A EKONOMIA W KRĘGU TEORII PUBLICZNEGO WYBORU
MIKLASZEWSKA J.

- PODSTAWY BUDDYZMU
GETHIN R.

- DYKTATURY I TYRANIE SZKICE O NIEDEMOKRATYCZNEJ WŁADZY
BANKOWICZ M. KOZUB-CIEMBRONIEWICZ W.

- TYBETAŃCZYCY
KAPSTEIN M.T.

- BURZLIWY POKÓJ HISTORIA EUROPY 1945-2000
BUCHANAN T.

- STAROŻYTNE INDIE HISTORIA SUBKONTYNENTU INDYJSKIEGO
AVARI BURJOR - OD OK. 7000 R. P.N.E. DO 1200 R. N.E.

- BLISKI WSCHÓD W STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
HALLIDAY FR. / WŁADZA POLITYKA I IDEOLOGIA /

- HOMO MYSTICUS HINDUIZMU I ISLAMU
KŁODKOWSKI P.

- CESARSKA ARMIA JAPONII 1853-1945
FREA E.J.

- KSIĘGA DAO I DE Z KOMENTARZEM WANG BI
LAOZI

- BUDDYJSKA EPISTEMOLOGIA TYBETU STUDIA I PRZEKŁADY
PRZYBYSŁAWSKI A.

- EUROPA I LUDY BEZ HISTORII
WOLF E.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022