Autorzy
tomu postawili sobie za zadanie wskazanie europejskiego kontekstu polskiego etosu
humanistów oraz zanalizowanie odmienności etycznego dyskursu humanistycznego i
scholastycznego.
Przedstawiają
polskie i europejskie definicji podstawowych kategorii etycznych zawartych w rozmaitych
leksykonach filozoficznych, a także w traktatach mitograficznych. Omawiają napięcia
między klasycznym znaczeniem kategorii etycznych a ich chrześcijańską recepcją,
świadome „używanie” tych kategorii przez autorów chrześcijańskich w odmiennej
sytuacji kulturowej.
Humanizm polski. Syntezy, t. 3, red. A. Nowicka-Jeżowa
Spis treści
Piotr Urbański, Od redaktora. Etos humanistyczny – perspektywa europejska
Estera Lasocińska, Recepcja etyki starożytnej w literaturze renesansu, baroku
i wczesnego oświecenia
Elwira Buszewicz, Etos humanistyczny w polskiej poezji nowołacińskiej
Roman Krzywy, Aksjologia humanistyczna w poezji polskojęzycznej XVI i XVII
wieku
Grzegorz Raubo, Libertas indifferentiae i dylematy barokowego humanizmu
Stanisław Obirek, Etos humanistyczny polskich jezuitów
Agnieszka Borysowska, Etos humanistyczny w poezji Alberta Inesa
Barbara Milewska-Waźbińska, Vera nobilitas. Etos szlachecki na podstawie
herbarzy staropolskich
Anna Kapuścińska, Vita activa – vita contemplativa. Praktycyzm i
kontemplacjonizm w polskim humanistycznym piśmiennictwie teologicznym i parenetycznym
Justyna Dąbkowska-Kujko, Kategorie etyczne w myśli politycznej XVI i XVII
wieku
Marek Skwara, Ethos humanistyczne a retoryka
Bartosz Awianowicz, Etos humanistyczny w mowach, akcjach oratorskich i dramacie
szkolnym Rzeczypospolitej doby późnego renesansu i baroku
Hanna Szabelska, Odmienność humanistycznego i scholastycznego dyskursu
etycznego. Dylematy metodologiczne
Ewa Szczepan, Etos humanistyczny w oświeceniu
Danuta Dąbrowska, Etos humanistyczny w XIX wieku
Robert Cieślak, Etos humanistyczny w XX wieku – próba rozpoznania
484 strony, A5, oprawa twarda