Głównym celem publikacji jest przedstawienie i opisanie propozycji,
wskazówek wychowania włączającego podopiecznych o obniżonej sprawności umysłowej w
warunkach systemowego kształcenia i zorganizowanej opieki w placówce specjalnej. \
Przybliżono zjawiska, procesy, prawidłowości i wskazania strategii
włączającej w aspekcie zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych podopiecznych,
jak też trudnej i skomplikowanej pracy pedagogiczno-integracyjnej. Tym samym prezentowane
opracowanie może więc być dowodem na nieograniczone możliwości placówki w strategii
włączania społecznego podopiecznych na wspólnej płaszczyźnie z działaniami
środowiska i w środowisku.
Publikacja adresowana jest przede wszystkim do pedagogów-wychowawców, terapeutów,
specjalistów, studentów o kierunku pedagogiczno-nauczycielskim, rodziców oraz osób
wspierających podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Partycypacja placówki specjalnej w procesie włączania społecznego
podopiecznych
1.1. Placówka specjalna w sektorze wychowania i sprawowania opieki
1.2. Koncepcja strategii włączającej podopiecznych w placówce specjalnej
1.3. Organizacja procesu włączania społecznego podopiecznych w placówce specjalnej
1.4. Cele procesu włączania społecznego podopiecznych w placówce specjalnej
1.5. Zadania procesu włączania społecznego podopiecznych w placówce specjalnej
1.6. Zasady włączania społecznego podopiecznych w placówce specjalnej
Rozdział 2. Optymalizacja modelu placówki specjalnej w procesie włączania
społecznego podopiecznych
2.1. Optymalizacja procesu włączania podopiecznych w placówce
2.2. Przestrzeń placówki miejscem funkcjonowania grup społeczności uczniowskiej
2.3. Organizacja życia codziennego podopiecznych
2.4. Wspomagane włączanie podopiecznych w strukturze wewnętrznej placówki
2.4.1. Gromadzenie informacji o podopiecznych
2.4.2. Utrwalanie i pogłębianie doświadczeń społecznych
2.4.3. Aktywizacja pracy własnej podopiecznych
2.4.4. Wypracowanie modelu aktywizacji własnej i na rzecz środowiska
2.4.5. Organizowanie współpracy wspomagającej
2.4.6.Rozwiązywanie trudności komunikacyjnych wychowanków
2.4.7. Przygotowanie do wyboru zawodu
2.4.8. Pedagogiczne aspekty włączania społecznego
2.4.9. Pedagogiczne wsparcie rodziny
2.5. Optymalizacja rozwoju współpracy placówki ze środowiskiem
Rozdział 3. Obszar placówki miejscem nabywania kompetencji społecznych
podopiecznych
3.1. Strategia włączania społecznego podopiecznych w placówce
3.2. Sfery włączania społecznego w działalności praktyczno-użytecznej podopiecznych
3.3. Rozwój umysłowy w edukacji włączającej podopiecznych
3.4. Wsparcie usamodzielniające życiowo podopiecznych
3.4.1. Samoobsługa
3.4.2. Prace użyteczno-społeczne
3.4.3. Przygotowanie do życia w rodzinie
3.4.4. Doskonalenie umiejętności praktycznych
3.4.5. Aktywizacja zawodowa
3.4.6. Rozwój kontaktów społecznych w środowisku
3.4.7. Wyrabianie właściwego stosunku do pracy własnej i innych
3.4.8. Inicjowanie działalności samorządowej
3.4.9. Wdrażanie alternatywnych form porozumiewania się w środowisku
3.4.10. Podnoszenie poziomu kompetencji życiowych
3.5. Normalizacja współdziałania podopiecznych w środowisku
3.6. Włączająca edukacja artystyczna podopiecznych
3.7. Obszary aktywizacji włączającej w czasie wolnym podopiecznych
Rozdział 4. Metodyczne aspekty procesu włączania społecznego w placówce
specjalnej
4.1. Planowanie strategii włączającej społecznie
4.2.Zakres działań pedagoga-wychowawcy w strategii włączania podopiecznych
4.2.1. Zachowanie poczucia niezależności i swobody prowadzących
4.2.2. Wzbogacanie własnego rozwoju o elementy kreatywności i kwalifikacji zawodowych
4.2.3. Otwarcie na wpływy i zmiany środowiska
4.2.4. Doskonalenie doświadczenia pedagogiczno-organizacyjnego i menedżera
4.2.5. Doskonalenie poczucia własnej przydatności
4.2.6. Utrwalanie skutecznych działań
4.2.7. Poszukiwanie innowacyjnych form aktywności usamodzielniającej
4.3. Wybrane metody w procesie włączania społecznego podopiecznych
4.3.1. Klasyfikacja stosowanych metod wychowania i terapii
4.3.2. Wybrane alternatywne metody w placówkach specjalnych
Rozdział 5. Innowacyjność placówki w procesie włączania społecznego
5.1. Kompetencje placówki w zintegrowanym procesie włączania podopiecznych
5.2. Postępowanie włączające wobec indywidualnych potrzeb podopiecznych
5.2.1. Indywidualne potrzeby w obszarze strategii włączania społecznego
5.2.2.Postępowanie terapeutyczne w strategii włączania społecznego
5.3. Aktywność integracyjna podopiecznych
5.3.1. Warunki skutecznej aktywizacji integracyjnej
5.3.2. Placówka jako miejsce tworzenia podstaw integracji ze środowiskiem
5.3.3. Rola pedagoga-wychowawcy w aktywizacji integracyjnej
Podsumowanie
Bibliografia
328 stron, B5, oprawa miękka