Autor niniejszej książki proponuje w sposób interesujący i
innowatorski podjęcie słusznej krytyki proponowanych przez amerykańskiego filozofa
rozwiązań epistemologicznych.
Konfrontacja paradygmatów tak istotnych dla współczesnego prawa, jak i dla
anglosaskiej tradycji filozofii analitycznej, pozwoliła na wyłonienie w szczególności
takich pojęć, jak \bezstronność\" czy \"egalitaryzm\", i ich
metodologiczne osadzenie w kontekście zagadnienia \"równości demokratycznej\"
- koncepcji, będącej w centrum rozważań nad problemem interpretowanych tu zasad
sprawiedliwości."
Spis treści:
Wprowadzenie
Od Autora
Wstęp
Część pierwsza
Rozdział 1. Społeczna koncepcja sprawiedliwości
1.1.Podstawowa struktura społeczeństwa
1.2.Podstawowa struktura: system reguł
1.3.Podstawowa struktura: "pierwotna pozycja społeczna"
1.4.Podstawowa struktura: umowa społeczna
1.5.Sprawiedliwość jako bezstronność
1.6.Dwie fundamentalne koncepcje etyki - "utylitaryzm Rawlsa"
1.7.Nadrzędność sprawiedliwości nad dobrem - polityczny liberalizm
Rozdział 2. Koncepcja naturalnego liberalizmu laisser-faire
2.1.Zasady sprawiedliwości
2.2.Zasada skuteczności podziału dóbr pierwotnych
2.3.Odrzucenie systemu "wolności naturalnej"
2.4."Neutralność" moralna zasad sprawiedliwości
2.5.Zasada równej wolności
Część druga
Rozdział 3. Egalitarna koncepcja sprawiedliwości
3.1.Zasada sprawiedliwej równości szans
3.2."Leksykalność" zasad sprawiedliwości
3.3.Kwestia autonomii moralnej
Rozdział 4. Koncepcja egalitaryzmu demokratycznego
4.1.Zasada dyferencji w nierównościach społeczno-ekonomicznych
4.2.Zasada dyferencji a utylitaryzm
4.3."Kantyzm" Rawlsa
Konkluzja
Posłowie
Bibliografia
Indeks pojęć oraz nazw własnych
168 stron, A5, oprawa miękka