|
MIĘDZY MYŚLENIEM A DZIAŁANIEM O EWOLUCJI ANGLOSASKIEJ FILOZOFII
GODOŃ R. / EDUKACJI wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 31.89 Twoja cena 30,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Między myśleniem a działaniem
O ewolucji anglosaskiej filozofii edukacji
Rozprawa poświęcona współczesnej filozofii edukacji - zwłaszcza w jej odmianie
anglosaskiej - w której centralne miejsce zajmuje znaczenie relacji między namysłem
filozoficznym a praktyką pedagogiczną.
Prezentowane w niej rozważania dotyczą zarówno analitycznej koncepcji filozoficznej
refleksji nad wychowaniem i kształceniem, jak również ram, w których refleksja ta
nabrała charakteru interpretacyjnego.
Autor próbuje odpowiedzieć na pytania: Czym jest dziś filozoficzny namysł nad
wychowaniem i kształceniem? Czy współczesna refleksja nad edukacją wydobywa
rzeczywiste dylematy praktyki pedagogicznej? Czy odzwierciedla złożoność doświadczeń
pedagogicznych współczesnego człowieka?
Wśród przywoływanych myślicieli znaleźli się klasycy anglosaskiej filozofii
edukacji: Louis A. Reid, Richard S. Peters, Israel Scheffler, a także autorzy
współczesnych anglojęzycznych prac filozoficznych dotyczących wychowania i
kształcenia między innymi: Gert Biesta, Paul Fairfield, Pádraig Hogan, Max van Manen,
Nel Noddings oraz Paul Standish.
Spis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział pierwszy: O problematyczności filozofii edukacji
1. Kontrowersje wokół pojęcia filozofii edukacji
2. Przeciwko dychotomii myślenia i działania
a. Od analizy do interpretacji
b. Kondycja filozofii wychowania w Polsce
Podsumowanie
Rozdział drugi: Filozofia edukacji i jej dziejowość
1. Instytucjonalizacja filozofii edukacji
2. Standaryzacja i krytyka
3. Język i analiza. Analityczny zwrot w filozofii edukacji
4. Etyka a istota analitycznej filozofii edukacji
Podsumowanie
Rozdział trzeci: Badawcze horyzonty filozofii edukacji
1. Prymat proceduralności w strategii poznawczej
a. Strategia poznawcza w analitycznej filozofii edukacji
b. Strategia poznawcza a postfundamentalizm epistemologiczny
c. Strategia poznawcza a klasyczna myśl filozoficzna
2. Strategia praktyczna w filozofii edukacji
a. Intersubiektywność praktyczna
b. Myślenie krytyczne w strategii praktycznej
c. Hermeneutyczna proceduralność
d. Hermeneutyczny pragmatyzm
e. Pedagogika ukierunkowana na działanie
Podsumowanie
Rozdział czwarty: Interpretacyjny charakter filozofii edukacji
1. Rozmowa i koło hermeneutyczne
2. Doświadczenie pedagogiczne w perspektywie hermeneutyki filozoficznej
Podsumowanie
Zakończenie. Integralność namysłu nad edukacją
1. Pedagogiczne skupienie myślenia
2. Refleksyjny udział w całości
3. Etyczna równowaga
4. Spójność myślenia i działania w myśli pedagogicznej
Literatura cytowana
Summary
240 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|