|
ZRÓŻNICOWANIE MODELI EDUKACYJNYCH W PRZEDSZKOLU
ANDRZEJEWSKA J. - A FUNKCJONOWANIE PSYCHOSPOŁECZNE DZIECI wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 43.80 Twoja cena 41,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne
dzieci
W rozprawie autorka dokonuje z jednej strony analizy różnych aspektów społecznego
funkcjonowania człowieka jako świadomego podmiotu w relacjach ze sobą i światem
zewnętrznym, budującego własną koncepcję siebie.
Przedmiotem refleksji są więc między innymi takie pojęcia, jak: obraz siebie,
samoocena, poczucie własnej wartości, motywacje, samodzielność.
Analizuje nie tylko istotę i cechy opisywanych zjawisk, ale również czynniki i
przebieg ich rozwoju u dzieci.
Z drugiej strony zajmuje się teoretyczną analizą dwóch podstawowych modeli
edukacji przedszkolnej: modelem tradycyjnym i holistycznym, odwołując się do założeń
różnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i kulturowych rozwoju człowieka.
W opisie modeli edukacyjnych uwzględnia podstawowe ich komponenty - przestrzeń
edukacyjną przedszkola, jej organizację i znaczenie, relacje społeczne, zwłaszcza
interakcje rówieśnicze, klimat przedszkola, wyrażający się głównie w zachowaniach
językowych nauczyciela, w tworzeniu wsparcia dla dziecka i jego uczenia się, strategii
nauczania i sposobie oceniania dzieci.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
KOMPONENTY KOGNITYWNE, AFEKTYWNE I BEHAWIORALNE FUNKCJONOWANIA PSYCHOSPOŁECZNEGO
DZIECKA
WPROWADZENIE
1.1. SAMOOCENA: POJĘCIE, CECHY I FUNKCJE ROZWOJOWE
1.1.1. Poczucie własnej skuteczności jako naczelna struktura samooceny
1.1.2. Wpływ doświadczeń rozwojowych na kształtowanie samooceny
1.2. MOTYWACJA I SPOSÓB ZACHOWANIA SIĘ W SYTUACJI ZADANIOWEJ
1.2.1. Motywacja i jej rodzaje
1.2.2. Motywacja do nauki
1.3. KOMPETENTNY PRZEDSZKOLAK
1.3.1. Koncepcja psychospołecznego rozwoju dziecka
1.3.2. Kompetencje dziecka w wieku przedszkolnym
ROZDZIAŁ II
MODELE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ A ROZWÓJ DZIECKA
2.1. POJĘCIE MODELU EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ
2.2. ELEMENTY WSPÓŁTWORZĄCE MODELE EDUKACYJNE ZALEŻNE OD NAUCZYCIELA
2.2.1. Przestrzeń edukacyjna przedszkola
2.2.2. Relacje między dziećmi w grupie przedszkolnej
2.2.3. Klimat edukacji
2.2.4. Organizacja zajęć w przedszkolu
2.3. RODZAJE MODELI EDUKACYJNYCH
2.3.1. Założenia i praktyka tradycyjnego modelu edukacji przedszkolnej
2.3.2. Założenia i praktyka modelu holistycznego edukacji przedszkolnej
ROZDZIAŁ III
METODOLOGICZNE ZAŁOŻENIA BADAŃ WŁASNYCH
3.1. ZARYS PROBLEMATYKI
3.2. CEL BADAŃ, PROBLEMY I HIPOTEZY BADAWCZE
3.3. PRZEGLĄD ZMIENNYCH
3.4. METODY I NARZĘDZIA BADAWCZE
3.4.1. Pomiar zmiennej niezależnej
3.4.2. Pomiar zmiennych zależnych
3.5. CHARAKTERYSTYKA WYKORZYSTANYCH METOD ANALIZY DANYCH
3.6. ORGANIZACJA BADAŃ
3.7. OSOBY BADANE I TEREN BADAŃ
ROZDZIAŁ IV
FUNKCJONOWANIE PSYCHOSPOŁECZNE DZIECI - ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ WPROWADZENIE
4.1. POZIOM I ZMIANY SAMOOCENY DZIECI
4.1.1. Samoocena ogólna
4.1.2. Poziom i zmiany samooceny szczegółowej w zakresie relacji społecznych
4.1.3. Samoocena stanów emocjonalnych i zachowań społecznych
4.2. DOŚWIADCZENIA DZIECKA W ZAKRESIE KONTAKTÓW Z RÓWIEŚNIKIEM I NAUCZYCIELEM
4.3. POCZUCIE WŁASNYCH UMIEJĘTNOŚCI SKUTECZNEGO DZIAŁANIA
4.4. SAMOPOCZUCIE DZIECKA W PRZEDSZKOLU
4.5. MOTYWACJA DZIECKA I SPOSÓB PODEJŚCIA DO ZADANIA
4.6. UMIEJĘTNOŚCI DZIECI UMOŻLIWIAJĄCE SAMODZIELNE KORZYSTANIE Z ZASOBÓW OTOCZENIA
SPOŁECZNEGO I ŚRODOWISKOWEGO PODSUMOWANIE
ROZDZIAŁ V
ZRÓŻNICOWANIE MODELI EDUKACYJNYCH I KONTEKSTÓW ŚRODOWISKOWYCH A FUNKCJONOWANIE
PSYCHOSPOŁECZNE DZIECI
WPROWADZENIE
5.1. KONTEKSTY EDUKACYJNE A FUNKCJONOWANIE PSYCHOSPOŁECZNE DZIECI
5.2. ZWIĄZEK MIĘDZY ZMIENNYMI UWARUNKOWANYMI PRACĄ NAUCZYCIELA
5.3. ZWIĄZEK MIĘDZY ZMIENNYMI Z UWZGLĘDNIENIEM CZYNNIKÓW ŚRODOWISKOWYCH I ROZWOJOWYCH
5.4. DYNAMIKA ZMIANY SAMOOCENY DZIECI PODSUMOWANIE
ROZDZIAŁ VI
ZWIĄZEK MIĘDZY MODELAMI EDUKACYJNYMI I KONTEKSTEM ŚRODOWISKOWYM A
FUNKCJONOWANIEM PSYCHOSPOŁECZNYM DZIECI
WPROWADZENIE
6.1. ANALIZA REGRESJI DLA MODELI EDUKACYJNYCH I KONTEKSTÓW ŚRODOWISKOWYCH
6.1.1. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a samoocena dziecka
6.1.2. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a poziom doświadczeń poznawczych dzieci
6.1.3. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a poczucie umiejętności skutecznego
działania
6.1.4. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a motywacja dziecka do wykonania zadania
6.1.5. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a umiejętności psychospołeczne dziecka
6.2. ANALIZA CZYNNIKOWA STRUKTURY EDUKACJI DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W OBSZARZE
UMIEJĘTNOŚCI DZIECI PODSUMOWANIE
ZAKOŃCZENIE I SYNTEZA WYNIKÓW
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów
Spis rysunków
Spis schematów
Załączniki
1. Narzędzia badawcze
2. Materiał fotograficzny
3. Rysunki dzieci
4. Funkcjonowanie dzieci a samoocena stanów emocjonalnych
466 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|