BANKRUCTWA PRZEDSIĘBIORSTW
Wybrane aspekty ekonomiczne i prawne
Monografia dotyczy bankructw i upadłości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich
funkcji w procesie racjonalizacji rynku i jego oczyszczania z jednostek niemogących
sprostać jego efektywnościowym wymogom.
Jest to kolejna publikacja z cyklu dotyczącego tej problematyki. Publikacje
nawiązują do wyników studiów literatury przedmiotu i badań prowadzonych corocznie od
2004 r. przez Zespół pracowników naukowych i doktorantów Kolegium Nauk o
Przedsiębiorstwie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie we współpracy z naukowcami z
innych ośrodków oraz z ekspertami i praktykami gospodarczymi, z różnych szczebli
gospodarki i jej instytucji.
Wprowadzenie - Elżbieta Mączyńska
CZĘŚĆ I. BANKRUCTWA I UPADŁOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW - WYBRANE DETERMINANTY
I TRENDY
Rozdział 1. Bankructwa przedsiębiorstw. Wymiar teoretyczny i rzeczywisty
- Elżbieta Mączyńska
1.1. Wstęp
1.2. Aspekty globalne
1.3. Złożoność przyczyn. Wybrane aspekty
1.4. Bankructwa i upadłości - wymiar memoriałowy i kasowy
1.5. Upadłości - wymiar ilościowy. Statystyczne luki
1.6. Upadłości - problem stygmatyzacji i niedoinformowania
1.7. Podsumowanie
Rozdział 2. Ekonomia doktryny upadającej firmy (economics of failing firm
doctrine) - Szymon Syp
2.1. Wstęp
2.2. Ekonomiczne przesłanki zastosowania doktryny upadającej firmy w USA
2.3. Ekonomiczne przesłanki zastosowania doktryny upadającej firmy w Unii Europejskiej
2.4. Ekonomiczne przesłanki zastosowania doktryny upadającej firmy na świecie
2.5. Ekonomiczne przesłanki zastosowania doktryny upadającej firmy w Polsce
2.6. Podsumowanie
Rozdział 3. Upadłość dłużnika rzeczowego - Joanna Nowicka-Kempny
3.1. Wstęp
3.2. Niewypłacalność - podstawa ogłoszenia upadłości
3.3. Legitymacja prawna do złożenia wniosku o upadłość
3.4. Zasada optymalizacji na gruncie przepisów p.u.n
3.5. Co oznacza de facto akcesoryjność zobowiązania dłużnika rzeczowego?
3.6. Podsumowanie
Rozdział 4. Dryfowanie procesu regulacyjnego. Przykład ustawy o upadłości
konsumenckiej - Stanisław Kasiewicz, Lech Kurkliński
4.1. Wstęp
4.2. Uwarunkowania wprowadzenia upadłości konsumenckiej
4.3. Ocena ex post ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o upadłości konsumenckiej -
propozycje zmian
4.4. Przyczyny stanowienia niskiej jakości regulacji w Polsce
4.5. Podsumowanie
Rozdział 5. Upadłość przedsiębiorstw w Polsce i Stanach Zjednoczonych -
charakterystyka zjawiska w świetle globalnego kryzysu gospodarczego - Katarzyna
Katańska
CZĘŚĆ II. UPADŁOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW - UJĘCIE SEKTOROWE. STUDIA
PRZYPADKÓW
Rozdział 6. Zatory płatnicze i problemy z utrzymaniem płynności finansowej
jako determinanty upadłości przedsiębiorstw branży budowlanej - Paweł
Antonowicz
6.1. Wstęp
6.2. Przekrojowa statystyka upadłości przedsiębiorstw budowlanych w Polsce w latach
2011-2012
6.3. Wielowymiarowa ocena dotychczasowej oraz przyszłej działalności wybranych
podmiotów sektora budowlanego - studium przypadku
6.4. Podsumowanie
Rozdział 7. Upadłość z możliwością zawarcia układu na przykładzie
przedsiębiorstw budowlanych - Renata Tanajewska
7.1. Wstęp. Kryzys a budownictwo
7.2. Istota umowy o roboty budowlane
7.3. Przesłanki do ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu
7.4. Skuteczność i racjonalizm przepisów z zakresu upadłości z możliwością
zawarcia układu w stosunku do roszczeń z art. 6471 § 5 k.c.
7.5. Podsumowanie
Rozdział 8. Przyczyny upadłości przedsiębiorstw sektora spożywczego
- Katarzyna Boratyńska
8.1. Wstęp
8.2. Cel i metoda badań
8.3. Wyniki badań
8.4. Podsumowanie
Rozdział 9. Bankructwa organizatorów turystyki i pośredników turystycznych,
doświadczenia rynku polskiego i brytyjskiego - Małgorzata Howard, Ewa
Wierzbicka
9.1. Wstęp
9.2. Wzrost upadłości biur podroży w 2012 roku
9.3. Warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce jako organizatora lub
pośrednika turystycznego
9.4. Nadzorze strony instytucji zajmujących się turystyką a propozycja stworzenia
Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego
9.5. Niezbędne zmiany
9.6. Brytyjski rynek usług turystycznych
9.7. Bankructwa pośredników turystycznych w Wielkiej Brytanii
9.8. Brytyjskie wymogi i regulacje prawne a ochrona praw klientów biur podroży
9.9. Package travel czy "do-it-yourself' holidays" - tendencje rozwoju rynku
usług turystycznych na wyspach brytyjskich
9.10. Przyszłość rozwoju sektora turystycznego w Wielkiej Brytanii w zakresie ochrony
klienta
9.11. Podsumowanie
Rozdział 10. Pierwsza upadłość na rynku obligacji Catalyst - case study
spółki Budostal-5 - Kamil Gemra
10.1. Geneza i przełomowe wydarzenia w historii spółki
10.2. Przedmiot działalności
10.3. Analiza otoczenia
10.4. Analiza finansowa przedsiębiorstwa
10.5. Charakterystyka wyemitowanych i wprowadzonych na Catalyst obligacji
10.6. Przyczyny upadłości
10.7. Podsumowanie. Wnioski i rekomendacje dla inwestorów indywidualnych
Rozdział 11. Zagrożenia klimatyczne jako przyczyna upadłości przedsiębiorstw
w wybranych sektorach gospodarki - Katarzyna Negacz
11.1. Wpływ klimatu na działalność przedsiębiorstw
11.2. Przyczyny upadłości przedsiębiorstw związane z ryzykiem klimatycznym
11.3. Wpływ zagrożeń klimatycznych na rentowność przedsiębiorstw
11.4. Konsekwencje upadłości związanej ze zmianami klimatu
11.5. Podsumowanie - wnioski
Rozdział 12. Czynniki bankructwa w przedsiębiorstwach rodzinnych -
Paulina Kupis, Katarzyna Zaniewska
12.1. Wstęp
12.2. Pojęcie i istota przedsiębiorstwa rodzinnego
12.3. Problemy i źródła kryzysu w przedsiębiorstwach rodzinnych
12.4. Podsumowanie
CZĘŚĆ III. UPADŁOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW - ASPEKTY WŁAŚCICIELSKIE I
ZARZĄDCZE
Rozdział 13. Problemy przedsiębiorców w okresie rozpatrywania wniosku o
ogłoszenie upadłości - Grzegorz Wojtkowiak
13.1. Wstęp
13.2. Rozpatrywanie wniosku a proces postępowania upadłościowego
13.3. Czas trwania postępowania
13.4. Okres rozpatrywania wniosku o ogłoszenie upadłości
13.5. Ograniczanie działania restrukturyzacyjnego
13.6. Działanie operacyjne
13.7. Reakcje interesariuszy
13.8. Podsumowanie i rekomendacje
Rozdział 14. Próba dyskusji nad wyceną przedsiębiorstw w upadłości w
aspekcie wymogów prawa i skutecznego zarządzania - Przemysław Wardyn
14.1. Wstęp
14.2. Zalety polskiego prawa upadłościowego
14.3. Specyficzna rola menedżera w upadłym przedsiębiorstwie
14.4. Kontrowersje wokół wyceny wartości przedsiębiorstwa upadłego
14.5. Podsumowanie
Rozdział 15. Mediacje jako alternatywa dla postępowań upadłościowych -
Sylwia Morawska
Rozdział 16. Odpowiedzialność zarządzających przedsiębiorstwem w przypadku
upadłości - Edyta Banach
16.1. Wstęp
16.2. Funkcje prawa upadłościowego
16.3. Odpowiedzialność zarządzających przedsiębiorstwem
16.4. Podsumowanie
Chapter 17. Protection of the minority shareholders of public companies in the
state of insolvency - Agata Adamska, Anna Grygiel-Tomaszewska
17.1. Introduction
17.2. Shareholders of the company in the state of insolvency - the case of Toora Poland SA
17.3. Protection of minority shareholders under the rules of corporate governance
17.4. Segmentation of shareholders and diversification of the range of their protection
17.5. Conclusions
Rozdział 18. Premia z tytułu kontroli oraz dyskonta z tytułu udziałów
mniejszościowych i braku płynności - Dariusz Zarzecki
18.1. Wstęp
18.2. Podstawowe premie i rodzaje dyskonta w wycenie przedsiębiorstw
18.3. Premia z tytułu kontroli
18.4. Uzasadnienie stosowania dyskonta z tytułu braku płynności
18.5. Podejścia do szacowania DLOM
18.6. Przegląd wyników badań empirycznych nad DLOM
18.7. Wątpliwości i wyzwania w stosowaniu DLOM
18.8. Podsumowanie
376 stron, B5, oprawa miękka