ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 39.20 37,24   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MEDIA AUDIOWIZUALNE W NAUCZANIU JANA PAWŁA II


ŁĘCICKI G.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 39.20 Twoja cena  37,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Media audiowizualne w nauczaniu Jana Pawła II


Monografia niniejsza jest natomiast próbą syntetycznego przedstawienia nauczania papieża Jana Pawła II o mediach audiowizualnych.

Analiza poszczególnych zagadnień została poprzedzona rozdziałem o charakterze wprowadzającym, zawierającym przypomnienie istoty, rodzajów i zadań środków społecznego przekazu, zarys dziejów relacji Kościoła wobec mass mediów, a także syntetyczną prezentację podstawowych założeń teologii środków społecznego przekazu, ze szczególnym zaakcentowaniem jej chrystocentryzmu.

Papieskie nauczanie o mediach w dużej mierze odnosiło się do audiowizualnych środków przekazu ze względu na siłę ich oddziaływania.


WYKAZ SKRÓTÓW

WSTĘP

ROZDZIAŁ I
ROLA I ZNACZENIE MASS MEDIÓW WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE W ŚWIETLE WIEDZY MEDIOZNAWCZEJ ORAZ NAUCZANIA JANA PAWŁA II

1. Istota, rodzaje oraz zadania środków społecznego przekazu
- Definicje mass mediów
- Typologia środków społecznego przekazu
- Funkcje mass mediów
2. Zarys dziejów relacji Kościoła wobec środków społecznego przekazu: od kontroli i defensywy do nowoczesnej doktryny medialnej
- Obrona wiary i moralności (od Sykstusa IV do Benedykta XV)
- Fundamenty współczesnej katolickiej doktryny medialnej (od Piusa XI do Jana Pawła I)
- Empiria medialna Karola Wojtyły
3. Mass media jako narzędzia informacji, formacji, integracji
- Fundamentalne założenia teologii środków społecznego przekazu
- Chrystus -Perfectus Communicator
- Media jako współczesny areopag kultury i forum komunikacji

ROZDZIAŁ II
PARADYGMATY MEDIALNE JANA PAWŁA II NA TLE DOŚWIADCZEŃ KOŚCIOŁA: MEDIA AUDIOWIZUALNE A WARTOŚCI RELIGIJNE I MORALNE

1. Znaczenie obrazów w procesie komunikacji
- Sztuki wizualne w historycznym doświadczeniu chrześcijaństwa
- Narodziny i rozwój kina
- Specyfika filmu na tle innych mediów
2. Ewolucja relacji Kościoła wobec mediów audiowizualnych
- Od niechęci do akceptacji kina
- Zmaganie o moralność przekazu filmowego
- Telewizja jako nowe medium w epoce rewolucji obyczajowej
- Nauczanie papieża Piusa XII o mediach audiowizualnych
- Media audiowizualne w refleksji Drugiego Soboru Watykańskiego i nauczaniu Pawła VI
3. Ideały religijne i moralne głoszone przez Jana Pawła II w odniesieniu do medialnych przekazów audiowizualnych
- Prawda i sprawiedliwość
- Dobro i odpowiedzialność
- Piękno i mądrość
- Miłość i wolność

ROZDZIAŁ III
ODDZIAŁYWANIE MEDIÓW IRONICZNYCH WEDŁUG JANA PAWŁA II

1. Wpływ mediów audiowizualnych
- Pobudzanie emocji
- Przemawianie obrazem
- Telewizja oraz Internet jako narzędzia przemian kulturowych
i cywilizacyjnych
2. Walory komunikatów ikonicznych
- Wiedza, dialog, integracja
- Kultura, sztuka, rozrywka
- Kształtowanie opinii publicznej
- Informowanie o Kościele
- Misja ewangelizacyjna
3. Elementy destrukcyjne w przekazach audiowizualnych
- Manipulowanie słowem i obrazem
- Antyklerykalizm, permisywizm, obojętność religijna
- Przemoc, pornografia, wulgarność
- Materializm i hedonizm
- Agresywna reklama

ROZDZIAŁ IV
POSŁANNICTWO MASS MEDIÓW AUDIOWIZUALNYCH W REFLEKSJI JANA PAWŁA II

1. Wspomaganie wychowania i oświaty
- Powinności rodziców oraz wychowawców wobec dzieci i młodzieży jako najmłodszych odbiorców przekazów audiowizualnych
- Zadania twórców i nadawców audiowizualnych środków społecznego przekazu
- Rola Kościoła jako animatora edukacji medialnej
2. Kreowanie cywilizacji życia i miłości
- Zmaganie o kulturę w epoce globalnej cywilizacji obrazu
- Obrona wartości chrześcijańskich
- Kształtowanie postaw afirmujących godność człowieka i jedność rodziny ludzkiej
3. Ewangelizacja jako podstawowy papieski postulat apostolski wobec mediów
- Zastosowanie mediów audiowizualnych w katechezie
- Formacyjna rola audiowizualnych środków przekazu
- Konieczność ewangelizacji świata mediów oraz poprzez media

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

FILMOGRAFIA

Summary

ANEKSY

I. Zarys kalendarium rozwoju mass mediów audiowizualnych na tle rozkwitu innych środków społecznego przekazu, technik
komunikacyjnych oraz dotyczącego ich nauczania Kościoła
II. Lista 45. filmów polecanych przez Papieską Radę ds. Środków Społecznego Przekazu
Ul. Przykłady współczesnych filmowych produkcji fabularnych i dokumentalnych o tematyce religijnej


318 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022