Senior zalogowany
Tematem przewodnim książki jest charakterystyka współczesnych polskich seniorów
jako użytkowników komputera i internetu.
Przedstawiono tu analizy oparte na wynikach szeroko zakrojonych badań własnych na
temat aktywności seniorów podejmowanych w sieci z uwzględnieniem ich wieku, płci oraz
cech osobowości i dobrostanu psychicznego. Ponadto prezentowane są wyniki dotyczące
kompetencji seniorów w zakresie korzystania z internetu.
Zalety publikacji to przede wszystkim:
Wyniki prezentowane w książce dotyczą unikatowej, szczególnie interesującej, zarówno
dla badaczy internetu jak i rozwoju człowieka, grupy użytkowników. Są nimi osoby,
które z internetem zetknęły się w późnym okresie swojego życia. Każde następne
pokolenie ludzi starych będzie już takim, które rozpoczęło używanie interentu we
wczesnej młodości albo w wieku dziecięcym.
Przedstawiono w niej badania, w których po raz pierwszy eksperymentalnie oceniano
rzeczywiste kompetencje seniorów, a nie tylko – jak dotychczas – deklarowane.
W książce zawarte zostały wnioski teoretyczne i praktyczne, których wykorzystanie
powinno przyczynić się do przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu seniorów.
„W tej bardzo interesującej i poświęconej niezwykle aktualnej problematyce
książce przedstawiono wyniki nowatorskich badań nad aktywnością internetową osób
starszych – ich postawami wobec komputera i internetu, sposobem, w jaki korzystają z
tych mediów, umiejętnościami w tym zakresie i ich uwarunkowaniami.
Z przeprowadzonych analiz wynikają liczne wnioski praktyczne. Autorzy książki
przekonująco dowodzą znaczenia umiejętności korzystania z internetu jako czynnika
promującego rozwój seniorów i podnoszącego jakość ich życia, a zarazem wskazują
pożądane kierunki i zasady oddziaływań edukacyjnych mających na celu zachęcanie
osób starszych do aktywności w sieci i ułatwianie im jej, a tym samym zapobieganie ich
« cyfrowemu wykluczeniu ».
Zaprezentowane badania mają też walory teoretyczne, ponieważ przeprowadzono w nich
weryfikację modelu dotyczącego czynników warunkujących korzystanie z nowych
technologii. Zebrane dane niewątpliwie wzbogacają wiedzę na temat możliwości
rozwojowych osób w późnej dorosłości”.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Matczak
Prof. dr hab. Barbara Szmigielska jest psychologiem, pracownikiem
Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania koncentrują się
wokół problematyki marzeń sennych (Children’s Dreams, Nova Science Publishers, New
York 2010), psychologii rozwoju i edukacji oraz roli internetu w życiu współczesnego
człowieka. Z tej ostatniej problematyki pod Jej redakcją naukową ukazały się
dotychczas trzy książki: Całe życie w sieci (Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2008); Psychologiczne konteksty internetu (Wydawnictwo WAM,
Kraków 2009) oraz Edukacja w dwóch światach – offline i online (Wydawnictwo WiR
PARTNER, Kraków 2011).
Wprowadzenie
Barbara Szmigielska 7
Rozdział I
Barbara Szmigielska, Anna Bąk, Małgorzata Hołda
E-seniorzy w świetle dotychczasowych badań 13
Rozdział II
Małgorzata Hołda
Metodologia badań zrealizowanych w ramach projektu 31
Rozdział III
Barbara Szmigielska, Anna Bąk, Aleksandra Jaszczak
Komputer i internet w życiu e-seniorów – doniesienie z badań jakościowych 45
Rozdział IV
Katarzyna Barani, Małgorzata Hołda
Osobowość i jakość życia a korzystanie z internetu przez seniorów 67
Rozdział V
Karol Wolski
Wybrane predyktory korzystania z internetu przez seniorów 95
Rozdział VI
Anna Bąk, Aleksandra Jaszczak
Rzeczywiste kompetencje seniorów w zakresie korzystania z internetu 121
Rozdział VII
Aleksandra Jaszczak, Anna Bąk
Poradnik. Praktyczne wnioski z przeprowadzonych badań 153
Aneks
Skala Kompetencji Korzystania z Internetu – SKKI-ogólna 169
Skala Kompetencji Korzystania z Internetu – SKKI-szczegółowa 173
Kwestionariusz Aktywności w Internecie – KAI 181
Instrukcja dla badacza 187
Arkusz do oceny zadań eksperymentalnych 193
Ankieta dla badacza dotycząca oceny przebiegu badań 199
200 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka