Zmieniające się warunki otoczenia, niepewność działania, rosnące
wymagania klientów, zaostrzająca się konkurencja wymuszają na przedsiębiorstwach
podejmowanie działań zwiększających efektywność funkcjonowania i doskonalenie
procesów zarządzania. Menedżerowie i właściciele firmy wymagają stałego dostępu do
informacji na temat jej sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej, informacji użytecznej,
eliminującej niepewność, ułatwiającej podejmowanie decyzji. Jednym z ważniejszych
narzędzi w tym zakresie jest analiza działalności i rozwoju przedsiębiorstwa,
opierająca się na analizie ekonomiczno-finansowej, a więc na jej różnego typu
technikach i narzędziach.
W Analizie działalności i rozwoju przedsiębiorstwa skoncentrowano zatem uwagę na
ocenie zasobów firmy (trwałych, obrotowych, kapitałowych, ludzkich), efektywności jej
działania (m.in. na analizie procesów sprzedaży, kosztów, wyników finansowych,
rentowności, płynności finansowej) oraz na analizie procesów podejmowania decyzji
rozwojowych (m.in. na ocenie projektów inwestycyjnych, wycenie wartości rynkowej firmy,
planowaniu podstawowych wielkości finansowych).
SPIS TREŚCI
Część I - PODSTAWY METODYCZNE OCENY PRZEDSIĘBIORSTWA
Rozdział 1. ISTOTA ANALIZY EKONOMICZNO-FINANSOWEJ
1.1. Pojęcie, znaczenie i przedmiot analizy ekonomicznej
1.2. Źródła informacji do analiz ekonomiczno-finansowych
1.3. Klasyfikacja analiz
1.4. Podstawowe obszary analityczne w spółce - schemat raportu rocznego
1.4.1. Charakterystyka spółki
1.4.2. Czynniki wytwórcze
1.4.3. Przychody w różnych przekrojach
1.4.4. Koszty działalności
1.4.5. Wyniki finansowe
1.4.6. Planowanie podstawowych wielkości finansowych
1.5. Analiza w procesach zarządzania
Rozdział 2. METODY BADAWCZE W ANALIZIE EKONOMICZNO-FINANSOWEJ
2.1. Przekroje oceny zjawisk ekonomiczno-finansowych
2.2. Proste metody badania przyczynowego
2.2.1. Metoda podstawień łańcuchowych
2.2.2. Metoda logarytmiczna
2.3. Praktyczne wykorzystanie rachunków korelacji i regresji
2.4. Szybka ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
Rozdział 3. SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA JAKO PODSTAWA INFORMACYJNA ANALIZY
FINANSOWEJ
3.1. Bilans - statyczny obraz stanu posiadania przedsiębiorstwa
3.1.1. Charakterystyka aktywów
3.1.2. Charakterystyka pasywów
3.2. Rachunek zysków i strat - dynamiczny obraz efektów działalności przedsiębiorstwa
3.3. Rachunek przepływów pieniężnych - dynamiczny obraz krążenia środków
finansowych
3.4. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym - informacja dla właścicieli
Załącznik 1. Sprawozdania finansowe
Część II - OCENA ZASOBÓW PRZEDSIĘBIORSTWA
Rozdział 4. OCENA ZASOBÓW TRWAŁYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE
4.1. Struktura rodzajowa aktywów trwałych przedsiębiorstwa
4.2. Procesy odtworzeniowo-inwestycyjne - regulowanie zasobów środków trwałych
4.3. Ocena gospodarowania aktywami trwałymi
Rozdział 5. ANALIZA ZASOBÓW OBROTOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA
5.1. Obszary analizy zasobów obrotowych przedsiębiorstwa
5.1.1. Zarządzanie zapasami
5.1.2. Zarządzanie należnościami krótkoterminowymi
5.1.3. Zarządzanie środkami pieniężnymi (inwestycjami krótkoterminowymi)
5.1.4. Zarządzanie zobowiązaniami bieżącymi - ustalanie strategii finansowania
5.2. Analiza poziomu, struktury i rotacji zapasów
5.3. Kształtowanie przyszłych poziomów zapasów
Rozdział 6. OCENA ZASOBÓW KAPITAŁOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA
6.1. Główne kryteria oceny zasobów kapitałowych przedsiębiorstwa
6.2. Koszt kapitałów w ocenie źródeł finansowania przedsiębiorstwa
6.3. Zasady finansowania i wskaźniki zadłużenia w ocenie zasobów kapitałowych
Rozdział 7. ANALIZA ZASOBÓW LUDZKICH
7.1. Rola zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie
7.2. Ocena zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie
Część III - OCENA EFEKTYWNOŚCI DZIAŁANIA PRZEDSIĘBIORSTWA
Rozdział 8. ANALIZA PROCESÓW SPRZEDAŻY I DYSTRYBUCJI
8.1. Przedmiot i zadania analizy
8.2. Analiza wielkości, struktury i dynamiki przychodów
8.2.1. Rodzaje przychodów
8.2.2. Ogólna analiza przychodów
8.2.3. Szczegółowa analiza przychodów przedsiębiorstwa
8.3. Analiza struktury sprzedaży i dystrybucji
8.4. Analiza zapasów w systemie dystrybucji
Rozdział 9. ANALIZA KOSZTÓW DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA
9.1. Pojęcie i zadania analizy kosztów
9.2. Ogólna analiza kosztów
9.3. Szczegółowa analiza kosztów według podstawowych przekrojów strukturalnych
9.3.1. Przekroje analizy
9.3.2. Analiza kosztów bezpośrednich - zmiennych
9.3.3. Analiza kosztów pośrednich - stałych
Rozdział 10. ANALIZA WYNIKÓW FINANSOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA
10.1. Przekroje analizy wyniku finansowego
10.2. Analiza porównawcza wyniku finansowego w wielkościach bezwzględnych
10.3. Analiza czynnikowa (przyczynowo-skutkowa) wyniku finansowego
Rozdział 11. ANALIZA RENTOWNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA
11.1. Istota analizy rentowności w zarządzaniu przedsiębiorstwem
11.2. Rodzaje wskaźników rentowności przedsiębiorstwa
11.3. Analiza piramidalna
11.4. Analiza progu rentowności przedsiębiorstwa
11.5. Ekonomiczna wartość dodana (EVA) i rynkowa wartość dodana (MVA) - nowe miary
efektywności działania
Rozdział 12. OCENA PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA
12.1. Statyczny (aktywowy) wymiar płynności
12.2. Ocena płynności finansowej przez pryzmat przepływów gotówkowych
12.3. Płynność rozpatrywana przez pryzmat kapitału obrotowego
12.3.1. Bilansowa ocena kapitału obrotowego
12.3.2. Określanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy
12.4. Synteza płynności finansowej
Rozdział 13. MONITORING FINANSOWY PRZEDSIĘBIORSTWA
13.1. Podstawowe problemy metodyczne monitoringu finansowego w przedsiębiorstwie
13.2. Wskaźniki w systemie monitoringu
13.3. Monitoring zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa
13.3.1. Jednowymiarowa analiza dyskryminacyjna
13.3.2. Wielowymiarowa analiza dyskryminacyjna
13.4. Monitoring międzyzakładowy
Część IV - ANALIZA DECYZYJNA W PROCESACH ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA
Rozdział 14. ANALIZA I OCENA PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH
14.1. Proste metody oceny projektów inwestycyjnych
14.1.1. Okres zwrotu z nakładów inwestycyjnych
14.1.2. Stopa zwrotu z nakładów inwestycyjnych
14.2. Ocena efektywności projektów inwestycyjnych metodami dyskontowymi
14.2.1. Wartość bieżąca netto
14.2.2. Wewnętrzna stopa zwrotu
14.3. Wybór najlepszego projektu inwestycyjnego - przykłady
14.4. Opcje realne w wycenie przedsięwzięć inwestycyjnych
Rozdział 15. WYCENA WARTOŚCI RYNKOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA
15.1. Analiza ekonomiczno-finansowa jako podstawa wyceny wartości firmy
15.2. Zarys metod wyceny wartości firmy
15.3. Metody majątkowe wyceny wartości firmy
15.4. Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych oraz metoda mnożnikowa
Rozdział 16. PROGNOZOWANIE I PLANOWANIE PODSTAWOWYCH WIELKOŚCI FINANSOWYCH
16.1. Prognozowanie sprzedaży
16.2. Planowanie sprawozdań finansowych
Załącznik 2. Sprawozdanie finansowe badanego przedsiębiorstwa
324 strony, miękka oprawa