Faktoring to wykup
wierzytelności powstałych w obrocie krajowym i zagranicznym przed terminem płatności
wskazanym na fakturze. Usługa ta umożliwia sprzedanie wierzytelności i wcześniejsze
uzyskanie środków pieniężnych za dostarczone towary i usługi. Faktoring umożliwia
zatem poprawę płynności finansowej firmy, zwiększenie sprzedaży, zmniejszenie
udziału własnego w finansowaniu transakcji, stabilizację kalkulacji kosztów i
zwiększenie dyscypliny płatniczej dłużników. Faktoring w Polsce znajduje się wciąż
w początkowej fazie rozwoju, ale o jego rosnącym znaczeniu świadczą coraz większe
obroty firm faktoringowych, banków oraz pośredników świadczących usługi finansowe
związane z obrotem wierzytelnościami. Głównym celem książki jest ocena możliwości
wykorzystania faktoringu w warunkach polskich, jako jednej z form krótkoterminowego
finansowania bieżącej działalności przez firmy z sektora małych i średnich
przedsiębiorstw. W publikacji omówiono m.in.:
- główne czynniki
wpływające na rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw,
- genezę, funkcje i
przedmiot faktoringu,
- przepisy prawne i
rozwiązania księgowe dotyczące faktoringu,
- ofertę instytucji
zajmujących się usługami faktoringowymi w Polsce.
Autor oparł książkę na
swojej pracy doktorskiej, wyróżnionej w konkursie na najlepsze prace doktorskie
organizowanym przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Publikacja jest skierowana do
przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad zastosowaniem faktoringu we własnych
firmach, do pracowników firm faktoringowych i leasingowych oraz banków, a także do
studentów finansów i bankowości.
Maciej Tokarski - doktor
nauk ekonomicznych, absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Adiunkt Katedry
Rachunkowości Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu. Przedmiotem jego zainteresowań jest
rachunkowość zarządcza i sposoby finansowania małych i średnich przedsiębiorstw.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1.
Znaczenie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce
Pojęcie i istota małych i
średnich przedsiębiorstw
Ilościowe i jakościowe kryteria podziału sektora MSP w Polsce
Znaczenie sektora MSP w Polsce
Uwarunkowania działania MSP w Polsce
Przyszłość sektora MSP w Polsce
Rozdział 2.
Charakterystyka faktoringu
Geneza faktoringu
Pojęcie faktoringu i jego koncepcje
Przedmiot i podmioty faktoringu
Funkcje faktoringu
Rodzaje faktoringu
Dyskontowanie faktur
Rozdział 3. Prawny
aspekt faktoringu
Miejsce faktoringu w
systemie prawa
Koncepcje kwalifikacji prawnej faktoringu
Istota umowy faktoringowej
Ryzyko związane z transakcjami faktoringowymi
Formy zabezpieczeń wierzytelności w usługach faktoringowych
Ubezpieczenie należności faktoringowych
Rozdział 4.
Ekonomiczny aspekt faktoringu
Krótkoterminowe źródła
finansowania małych i średnich przedsiębiorstw
Faktoring w rozwoju firm
Zalety faktoringu
Wady faktoringu
Bariery rozwoju faktoringu w Polsce
Faktoring a inne formy finansowania działalności operacyjnej przedsiębiorstw
Faktoring a forfaiting
Rozdział 5.
Podatkowy aspekt faktoringu
Skutki podatkowe faktoringu
Ustalenie przychodów i kosztów ich uzyskania
Opodatkowanie i opłaty związane z faktoringiem
Rozdział 6.
Księgowy aspekt faktoringu
Wprowadzenie
Ewidencja faktoringu w księgach faktoranta
Formy ujęcia transakcji faktoringowych w bilansie według ustawy o rachunkowości i
Finansowych Standardów Rachunkowości
Wpływ faktoringu na strukturę bilansu i wskaźniki finansowe
Rozdział 7.
Perspektywy rozwoju faktoringu w Polsce
Rynek usług faktoringowych
Instytucje faktoringowe w Polsce
Faktoring w opinii menedżerów małych i średnich przedsiębiorstw województwa
kujawsko-pomorskiego
Podsumowanie
Zakończenie
Literatura
Załączniki
Indeks
262 strony, twarda oprawa z obwolutą