ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KREOWANIE WARTOŚCI SPÓŁKI POPRZEZ DŁUGOTERMINOWE DECYZJE FINANSOWE


CWYNAR A. CWYNAR W.

wydawnictwo: PAR , rok wydania 2007, wydanie I

cena netto: 120.00 Twoja cena  114,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Jeżeli decyzje finansowe w przedsiębiorstwie można podzielić na krótko- i długoterminowe, to ta książka jest poświęcona tym drugim. Jej przedmiotem są prezentowane w kolejnych rozdziałach koszt i struktura kapitału, wypłaty dywidendy i wykupy akcji oraz programy motywacyjnego wynagradzania. Wszystkie te zagadnienia zaprezentowane zostały w tym samym kontekście kreowania wartości spółki.

W pewnym sensie jest to książka o finansowych zagadkach. Od czasu ukucia przez F. Blacka terminu "zagadka dywidendy" (ang. dividend puzzle) społeczność akademicka, rynki finansowe i zarządy spółek bez wątpienia sporo się o niej dowiedziały, choć wciąż pozostaje ona nie do końca rozpoznanym fenomenem o statusie czynnika z niejasnym wpływem na rynkowe wartości spółek. W 1984 r. S. Myers sparafrazował konkluzję F. Blacka o zagadkowości dywidendy, stawiając w jednym ze swoich artykułów kolejne kłopotliwe pytanie dotyczące tego, w jaki sposób spółki ustalają swoje struktury kapitału i odważnie na nie odpowiadając: "nie wiemy". Akademicki świat przyznał się po raz kolejny do swojej bezsilności wobec następnej zagadki, tym razem "zagadki struktury kapitału" (ang. capital structure puzzle). Podobnie rzecz się ma z kosztem kapitału, o szacowaniu którego nie od dziś wiadomo, że dla wielu bardziej przypomina ono sztukę niż naukę. Na skutek włączenia do struktury książki rozdziału poświęconego motywacyjnemu wynagradzaniu jest to jednocześnie praca o nowych rolach dyrektora finansowego i jego współpracowników. Finansista w spółce nie zajmuje się już wyłącznie pozyskiwaniem kapitału i sposobami jego inwestowania, ale coraz częściej również pomiarem wyników działalności, architekturą programu motywacyjnego wynagradzania i relacjami z inwestorami. To też decyzje długookresowe i nawet ta problematyka bywa zaliczana do zbioru korporacyjnych zagadek.

Natomiast zarządzanie wartością przedsiębiorstwa (VBM - ang. Value Based Management), które stanowi w tej książce swoistą ramę dla omawianych w kolejnych rozdziałach decyzji finansowych, jest w rzeczywistości systemem zarządzania przedsiębiorstwem, w którym wszystkie wymienione długoterminowe decyzje finansowe są ze sobą sprzężone i podporządkowane realizacji finalnego celu, jakim jest maksymalizacja wartości kreowanej dla akcjonariuszy. Wartość przedsiębiorstwa i wartość dla akcjonariuszy czy wreszcie kreacja wartości dla akcjonariuszy są w tej publikacji pojęciami pierwszoplanowymi, dyktującymi sposób analizy prezentowanych w niej zagadnień.


"Sposób ujęcia kategorii wartości i ocena czynników decydujących o jej zmianach to zagadnienia niezwykle aktualne i ważne w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem. Stąd też podkreślić należy trafność wyboru problemu jako tematu książki, zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia. Autorzy wypełniają lukę rynkową, gdyż dotychczas brak na rynku pozycji wyjaśniającej dokładnie wybrane determinanty wartości. Zarówno studentom, jak i praktykom potrzebna jest wiedza o podstawach i kierunkach wyborów przedsiębiorstwa, pozwalających na wzrost korzyści jego właściciela. Książka wychodzi obu postulatom naprzeciw. (...) Autorzy zawarli wiele ciekawych ujęć nieprezentowanych dotychczas w literaturze. Tytuł opracowania zapowiada nie tylko interesujące treści, ale wyznacza ważny i aktualny obszar badawczych zainteresowań Autorów. Opracowanie ma charakter naukowy o znacznych walorach poznawczych i aplikacyjnych".
Z recenzji prof. dr. hab. Marii Sierpińskiej

"Jak - dzięki trafnym i przekonywującym decyzjom finansowym - kreować wartość spółki dla akcjonariuszy? O tym traktuje ta bardzo ciekawa i inspirująca do przemyśleń oraz dyskusji książka. Autorzy, kompetentni znawcy tematu, wykorzystują najnowszą literaturę światową, starannie dokumentując prezentowane tezy przykładami i zastosowaniem teoretycznych prawidłowości budowania wartości spółki. Bezsporną zaletą ksiązki jest logika i spójność prowadzonych rozważań: od finansowych aspektów kreowania wartości, poprzez koszt kapitału, strukturę kapitału, do polityki wypłat dla akcjonariuszy i programy motywacyjnego wynagradzania. Dzięki temu Czytelnik uzyskuje publikację poszerzającą dotychczasową wiedzę na temat kreowania wartości przedsiębiorstwa dla udziałowców, inspirującą do przemyśleń, wraz z rekomendowanymi sposobami działań menedżerów".
Dr Andrzej Szablewski, kierownik Podyplomowego Studium "Zarządzanie wartością firmy" SGH

"Książka autorstwa Panów Andrzeja i Wiktora Cwynarów jest ważnym dziełem z obszaru finansów przedsiębiorstw. Praca zawiera przedstawione w nowym świetle, kluczowe z punktu widzenia zarządzania wartością problemy struktury i kosztu kapitału, polityki wypłat dla akcjonariuszy oraz motywowania kadry kierowniczej. Autorzy w sposób bardzo kompetentny, a jednocześnie przystępny, przybliżają złożoną problematykę podejmowania długoterminowych decyzji finansowych. Praca, która została oparta na najlepszej i bardzo aktualnej światowej literaturze przedmiotu oraz bogatych doświadczeniach Autorów, będzie cenną pozycją w bibliotece menedżera, inwestora czy analityka finansowego. Z pewnością zainteresuje również pracowników naukowych i studentów".
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Zarzeckiego


Dr Wiktor Cwynar - adiunkt w Katedrze Finansów Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu, gdzie jest wykładowcą, także na studiach podyplomowych i MBA. Visiting Teacher w ISCAP (Porto, Portugalia). Członek Rady Nadzorczej CIECH SA. Stały współpracownik Katedry Small Businessu SGH w Warszawie w ramach Studium Podyplomowego Zarządzanie Wartością Firmy i Studium Podyplomowego Metody Wyceny Spółki Kapitałowej. Współautor książki Zarządzanie wartością spółki kapitałowej. Koncepcje - systemy - narzędzia. Autor licznych artykułów naukowych i popularyzatorskich. Jako wykładowca i trener współpracował m.in. z takimi ośrodkami, jak Infor Training, FRR w Polsce, Gdańska Akademia Bankowa, eFroum, IWP we Wrocławiu, The Report, Akademia Zarządzania w Sopocie, CapGemini Ernest & Young, Hewitt Associates i wiele innych. Współautor i trener prestiżowego programu edukacyjnego dla przedsiębiorców "Przyjaciele Sukcesu", realizowanego przez Microsoft Dynamics, PKPP Lewiatan i WSB-NLU. Autor wycen, analiz, ekspertyz dla biznesu, m.in. na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, PKN Orlen SA, Wydawnictwa Trendy, Pienińskiego Parku Narodowego, Wafro Sp. z o.o. Członek Rady Ekspertów periodyku "Doradca Dyrektora Finansowego" (Wydawnictwo "Wiedza i Praktyka"). Członek Rady Programowej pisma "Antidotum" (Stowarzyszenie Menedżerów Opieki Zdrowotnej).

Dr Andrzej Cwynar - Kierownik Zakładu Finansów w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, zastępca redaktora naczelnego Finansowego Kwartalnika Internetowego "e-Finanse", autor i współautor prawie 100 publikacji poświęconych przede wszystkim zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa (Value Based Management), w tym książki Zarządzanie wartością spółki kapitałowej. Koncepcje - systemy - narzędzia (Nagroda Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, nominacje do nagród Beta i Prof. Bielskiego). Członek Rady Ekspertów Wydawnictwa "Wiedza i Praktyka". Członek rady nadzorczej Towarzystwa Finansowego "Silesia" Sp. z o.o. w Katowicach, wykładowca, trener, konsultant i autor ekspertyz, współpracujący z wieloma instytucjami o różnym charakterze (m.in. Szkoła Główna Handlowa, Infor, Gdańska Akademia Bankowa, PKN Orlen, PTK Centertel, Jelfa, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Fachhochschule Bielefeld).


Spis treści

Wstęp

Rozdział I Wartość spółki i jej kreacja (Andrzej Cwynar)

Wprowadzenie
Shareholders kontra stakeholders, czyli ilu panom służyć?
Terrorysta interesariuszem?
Oświecony kapitalizm właścicielsk
Akcjonariusze zwiększają wartość wszystkich roszczeń
Kreacja wartości dla akcjonariuszy
Inżynieria TSR
Determinanty wartości dla akcjonariuszy
Grzechy rachunkowości, czyli o przewadze gotówki nad zyskiem
Kreacja wartości dla akcjonariuszy i kreacja wartości spółki
Kreacja wartości spółki
Biologiczna analogia
Kreacja wartości spółki i kreacja wartości dla akcjonariuszy raz jeszcze
Odczytywanie rynkowych sygnałów co do oczekiwanych wyników działalności
Macierz RI-FGV
Macierz RI-FGV: casus GPW w Warszawie
Value Based Management
Value Based Management w zarządzaniu klubem piłkarskim
Podsumowanie

Rozdział II Koszt kapitału spółki (Wiktor Cwynar)

Wprowadzenie
Jak rozumieć koszt kapitału?
Średni ważony koszt kapitału, WACC
Wyboista droga pomiaru
Zmierzyć oczekiwania akcjonariuszy
Model CAPM: kim jest inwestor krańcowy?
Stopa zwrotu z bezpiecznej inwestycji
Stopa zwrotu wolna od ryzyka o wyborze przedziału czasowego analizy
Decyzja o wyborze częstotliwości kalkulacji zwrotów
Nietypowe okresy
Wybór rynku
Korekta Bayesa
Przykład
Indeks beta dla spółek nienotowanych na giełdach papierów wartościowych
Branżowy indeks beta z rozwiniętego rynku
Indeks beta oparty o zmienność zysków księgowych
Skalowanie współczynnika zmienności zysków księgowych
Rynkowa premia za ryzyko
Rynkowa premia za ryzyko - ujęcie prognostyczne
Jak określić "implikowaną" MRP?
Alternatywy dla CAPM
Model LEFAC - źródło i założenia metodologiczne modelu
Modyfikacje metodologii LEFAC - propozycje autorów
Propozycja modelu scoringowego firmy Morningstar
Podsumowanie

Rozdział III Struktura kapitału spółki (Andrzej Cwynar, Wiktor Cwynar)

Wprowadzenie
Co to jest struktura kapitału?
Wartości rynkowe czy księgowe kapitału w strukturze? Opinie przedstawicieli nurtu VBM
Struktura kapitału i ryzyko
Korzyści i niekorzyści długu
Struktura kapitału w teorii
Potencjalne koszty bankructwa
Wnioski płynące z teorii
Struktura kapitału w empirii
Zarządzanie strukturą kapitału w Polsce
Dźwignia finansowa w konwencjonalnym ujęciu
Król jest nagi, czyli przypadek Enronu
Jakie wagi kapitałów w WACC: aktualne czy docelowe?
Wyznaczanie optymalnej struktury kapitału
Podsumowanie

Rozdział IV Wypłaty dla akcjonariuszy: dywidenda i wykup akcji (Andrzej Cwynar)

Wprowadzenie
Co wiemy, a czego nie wiemy o dywidendzie?
Polityka dywidendy i polityka wypłat dla akcjonariuszy
Zysk i dywidenda
Formy wypłat dywidendy
Wskaźniki polityki dywidendy
Teorie polityki dywidendy
Dywidendowa arystokracja
Teorie dywidendowe w opinii menedżerów
Strategie wypłat dywidendy
Strategie wypłat w Polsce
Docelowy wskaźnik wypłat
Podsumowanie

Rozdział V Program motywacyjnego wynagradzania

Wprowadzenie
Płacenie za wyniki: liczy się to, jak płacisz, a nie ile
Menedżerskie wynagrodzenia: wysokość i struktura
Programy ESSO
Motywacyjne opcje menedżerskie
Odwrót od opcji?
Wielcy o "ukosztowieniu" opcji
"Ukosztowienie" opcji
Kłopotliwy koszt opcji
Opcje oddają pola
Tylko dla wybranych
Pracownicy cenią opcje mniej, niż się sądzi
Metody wyceny opcji
Zróżnicowany portfel motywacyjny
Alternatywy dla opcji
Droga prowadząca w jednym kierunku
Opcyjna dźwignia
Kontrowersyjna cena realizacji
Unikanie przesady
Skuteczniejszy nadzór
Menedżerskie opcje zakupu akcji w Polsce
Przyszłość opcji
EVA, czyli co mierzymy?
Więcej = lepiej, mniej = gorzej
EVA w centrum uwagi
Prosta inaczej
Od jakiej wysokości EVA zacząć płacić premie?
Empiryczne badania skuteczności zysku rezydualnego
Podsumowanie

275 stron, B5, twarda oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022