Książka, którą oddaję do rąk Czytelników pomyślana została jako kompendium
wiedzy, które pozwala na zapoznanie się z teoretycznymi podstawami omawianych
zagadnień, w stopniu wystarczającym do poznania ich istoty i znaczenia w zarządzaniu
przedsiębiorstwem. Wskazuje też na nowe związki ekonomiki kosztów jakości, a przez to
i możliwości integracji wiedzy, ze współczesnymi koncepcjami stosowanymi w
zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Zamysł autorski książki powstał w wyniku przemyśleń nad ekonomicznymi
aspektami jakości w perspektywie dwóch koncepcji, a mianowicie: Kompleksowego
Zarządzania Jakością (TQM) oraz Zarządzania Wartością (VBM), z uwzględnieniem
wymagań systemu zarządzania jakością według PN-EN ISO 9001:2000 oraz PN-EN ISO
9000:2006.
Uzasadnieniem podjęcia tematu jest, w głównej mierze, przekonanie Autorki o
potrzebie uzupełnienia luki w literaturze z pogranicza ekonomii i zarządzania
dotyczącej współcześnie rozumianych kosztów jakości. Ma to szczególne znaczenie w
kontekście wykorzystywania w przedsiębiorstwach różnych koncepcji, metod i narzędzi
zarządzania, których wzajemne oddziaływanie stwarza nowe wyzwania w zarządzaniu.
Potrzeba pokazania perspektyw i uwarunkowań problematyki kosztów jakości związana jest
również z coraz większym zainteresowaniem podmiotów gospodarczych wdrażaniem lub
doskonaleniem systemu zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2000. Dlatego
też uwzględnienie w projektowaniu lub doskonaleniu systemu zarządzania jakością
zagadnień ekonomiki kosztów jakości, jest konieczne. Ponadto w wielu uczelniach
wyższych w kraju, szczególnie zaś w Politechnikach realizowany jest program nauczania
dedykowany systemom jakości i zarządzania jakością. Warta wzbogacenia jest zatem
inżynierska wiedza o jakości, stąd też wynika sformułowanie tytułu książki.
Spis treści:
Przedmowa
ROZDZIAŁ 1. PODSTAWY ZARZĄDZANIA KOSZTAMI JAKOŚCI
1.1. POJĘCIE JAKOŚCI
1.2. ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
1.2.1. KONCEPCJA TQM
1.2.2. JAKOŚĆ A WARTOŚĆ
1.3. PODEJŚCIE PROCESOWE
1.3.1. SYSTEM W PODEJŚCIU PROCESOWYM
1.3.2. PODSTAWY PODEJŚCIA PROCESOWEGO
1.3.3. PERSPEKTYWY PODEJŚCIA PROCESOWEGO
1.4. CECHY PROCESU
1.4.1. KLASYFIKACJE PROCESÓW
1.4.2. PROCES W ROZWIĄZANIACH NORMATYWNYCH
1.4.3. CECHY ZARZĄDCZE PROCESU
ROZDZIAŁ 2. EKONOMIKA KOSZTÓW
2.1. KOSZTY W RACHUNKOWOŚCI FINANSOWEJ
2.2. POJĘCIE EKONOMIKI JAKOŚCI
2.3. KOSZTY JAKOŚCI W PODEJŚCIU PROCESOWYM
2.4. EFEKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA
2.4.1. POJĘCIE EFEKTYWNOŚCI
2.4.2. ISTOTA EFEKTYWNOŚCI
2.4.3. FINANSOWE MIARY EFEKTYWNOŚCI
2.5. CONTROLLING KOSZTÓW
2.5.1. PRZEGLĄD DEFINICJI CONTROLLINGU
2.5.2. RODZAJE I ZADANIA CONTROLLINGU
2.5.3. SYSTEM CONTROLLINGU
ROZDZIAŁ 3. KOSZTY JAKOŚCI
3.1. POJĘCIE KOSZTÓW JAKOŚCI
3.2. SPECYFIKA KOSZTÓW JAKOŚCI
3.3. MODELE KOSZTÓW JAKOŚCI
3.3.1. MODELE OPISOWE
3.3.2. MODELE NORMATYWNE
3.3.3. ANALIZA MODELI KOSZTÓW
3.4. POMIAR KOSZTÓW JAKOŚCI
ROZDZIAŁ 4. RACHUNEK KOSZTÓW JAKOŚCI
4.1 ROLA I CELE RACHUNKU KOSZTÓW
4.2. FUNKCJE I ZADANIA
4.3. REJESTRACJA KOSZTÓW
4.4. METODY OKREŚLANIA KOSZTÓW
4.5. WDRAŻANIE RACHUNKU KOSZTÓW
ROZDZIAŁ 5. METODY ROZLICZANIA KOSZTÓW
5.1. RACHUNEK KOSZTÓW DZIAŁAŃ (ABC)
5.1.1. ROLA i CELE ABC
5.1.2. PROCEDURA RACHUNKU ABC
5.2. RACHUNEK ABC STEROWANY CZASEM (TDABC)
5.2.1. SPECYFIKA TDABC
5.2.2. ETAPY WDRAŻANIA TDABC
5.3. ZARZĄDZANIE KOSZTAMI DZIAŁAŃ (MBC)
5.3.1. MBC W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ
5.3.2. RACHUNKOWE PODSTAWY MBC
ROZDZIAŁ 6. ANALIZA KOSZTÓW JAKOŚCI
6.1. PRZEDMIOT, CELE I ZADANIA ANALIZY
6.2. RODZAJE ANALIZ KOSZTÓW
6.2.1. KOSZTY W UKŁADZIE RODZAJOWYM (PORÓWNAWCZYM)
6.2.2. KOSZTY W UKŁADZIE KALKULACYJNYM (PRZEDMIOTOWYM)
6.2.3. KOSZTY ZWIĄZANE Z WIELKOŚCIĄ PRODUKCJI
6.2.4 KOSZTY W UKŁADZIE PROCESOWYM
6.3. WSKAŹNIKI KOSZTÓW JAKOŚCI
ROZDZIAŁ 7. NARZĘDZIA W ANALIZIE KOSZTÓW JAKOŚCI
7.1. LISTA ZBIORCZA
7.2. HISTOGRAM
7.3. DIAGRAM KORELACJI
7.4. KARTY KONTROLNE
7.5. DIAGRAM PRZYCZYNOWO-SKUTKOWY
7.6. WYKRES PARETO-LORENZA
7.7. SCHEMAT BLOKOWY
7.8. DIAGRAM POKREWIEŃSTWA
7.9. DIAGRAM ZALEŻNOŚCI
7.10. WSKAŹNIKI STATYSTYCZNE
Bibliografia:
Indeks rzeczowy
336 stron, opraw miękka