Podejmowanie decyzji dotyczących celów przedsiębiorstwa, sterowanie nimi,
elastyczne dostosowywanie się do zmian warunków zewnętrznych i wewnętrznych oraz
kierowanie procesem realizacji tych celów, staje się coraz trudniejsze i coraz bardziej
skomplikowane. Decyzje te, w celu wyeliminowania błędów w ich podejmowaniu, muszą
więc być oparte na racjonalnych przesłankach. Jednym z ważniejszych narzędzi
podejmowania decyzji staje się w takim przypadku znajomość problematyki zarządzania
finansami przedsiębiorstw.
Dzięki tej wiedzy możliwe jest zastosowanie kreatywnego podejścia do
sterowania zarówno wynikiem finansowym firmy, jak i jej bezpieczeństwem finansowym.
Przestrzeganie i pogłębianie stosowania zasady racjonalnego gospodarowania możliwe jest
poprzez dokładne poznanie mechanizmu funkcjonowania przedsiębiorstwa, jego funkcji
wewnętrznych i zewnętrznych, czynników kształtujących różne przejawy działalności
i jego efekty ekonomiczne.
Wiedza zawarta w niniejszym opracowaniu pozwoli podejmować decyzje z
większą pewnością i racjonalnością, przede wszystkim w obszarze zarządzania
finansami.
Spis treści:
Wstęp
1. Pojęcie i rola zarządzania finansami przedsiębiorstwa w
warunkach globalizacji (D. Wielgórka)
1.1. Istota i cel zarządzania finansami przedsiębiorstw
1.2. Koncepcje wartości przedsiębiorstwa
1.3. Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach globalizacji
2. Wybrane kategorie zarządzania finansami (D.
Wielgórka)
2.1. Wartość pieniądza w czasie
2.2. Dochód i ryzyko
2.3. Stopa procentowa
3. Zarządzanie inwestycjami w przedsiębiorstwie (M.
Chudzicki)
3.1. Istota inwestycji. Szacowanie strumieni przepływów finansowych
3.2. Modele finansowe w ocenie przedsięwzięć gospodarczych
3.3. Proste (statyczne) metody oceny projektów inwestycyjnych
3.4. Dyskontowe metody oceny projektów inwestycyjnych
3.5. Metody kształtowania stopy dyskontowej w rachunku efektywności inwestycji (koszt
kapitału)
4. Zarządzanie kapitałem obrotowym (M. Chudzicki)
4.1. Pojęcie i rola kapitału obrotowego
4.2. Zarządzanie zapasami
4.3. Zarządzanie należnościami i określanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy
4.4. Modele kształtowania zasobów gotówkowych
5. Emisja papierów wartościowych (M. Chudzicki)
5.1. Pojęcie i struktura rynku finansowego
5.2. Giełdy papierów wartościowych
5.3. Emisja akcji
5.4. Emisja obligacji
5.5. Instrumenty pochodne
6. Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć
gospodarczych (D. Wielgórka)
6.1 kredyt jako podstawowe źródło kapitału obcego
6.2 istota i rodzaje leasingu
6.3. Pozostałe zewnętrzne źródła finansowania - factoring, forfaiting, franchising,
venture capital
7. Analiza finansowa przedsiębiorstwa (D. Wielgórka)
7.1. Pojęcie, zakres i klasyfikacja analizy finansowej
7.2. Analiza wskaźnikowa
7.2.1. Wskaźniki płynności finansowej
7.2.2. Wskaźniki wspomagania finansowego
7.2.3. Wskaźniki sprawności działania (obrotowości)
7.2.4. Wskaźniki rentowności
7.3. Sprawozdania finansowe jako źródło analizy
7.3.1. Struktura bilansu przedsiębiorstwa
7.3.2. Rachunek zysków i strat w analizie wyniku finansowego przedsiębiorstwa
7.3.3. Rachunek przepływów pieniężnych
8. Wybrane problemy wyceny przedsiębiorstw (M.
Chudzicki)
8.1. Wycena przedsiębiorstwa i jej uwarunkowania
8.2. Metody majątkowe i porównawcze wyceny przedsiębiorstw
8.3. Dochodowe i mieszane metody wyceny przedsiębiorstwa
Zakończenie
Spis rysunków
Spis tabel
Bibliografia
151 stron, oprawa miękka
@p