ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 115.40 109,63   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

JAWNOŚĆ POSIEDZEŃ SEJMU I SENATU ORAZ JEJ OGRANICZENIA RP


GÓRKA K.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 115.40 Twoja cena  109,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Jawność posiedzeń Sejmu i Senatu oraz jej ograniczenia w Konstytucji RP


Celem podjętej w książce pracy badawczej jest określenie zakresu jawności posiedzeń izb polskiego parlamentu.

Problem jest o tyle złożony, że na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów Konstytucji RP jawność ta ujęta została w dwóch jej artykułach (art. 61 i art. 113) zawartych w dwóch odmiennych pod względem problematyki rozdziałach – w rozdziale poświęconym wolnościom, prawom i obowiązkom człowieka i obywatela oraz rozdziale poświęconym Sejmowi i Senatowi. Z jednej strony na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów konstytucyjnych wszyscy obywatele posiadają prawo do uzyskania informacji o działalności izb parlamentu. Z dniem wejścia w życie Konstytucji z 1997 r. prawo to zostało po raz pierwszy wprowadzone do polskiego porządku prawnego. Stanowi ono nowy, dodatkowy, do tej pory nie akcentowany wymiar jawności. Z treści art. 61 Konstytucji wynika „prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej”, i dotyczy „dostępu do dokumentów oraz wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku i obrazu”. Z drugiej strony tradycyjne, bo występujące już w poprzedniczkach Konstytucji z 1997 roku ujęcie jawności zostało zawarte w art. 113 Konstytucji.  Zgodnie z normą wyrażoną w tym artykule izby parlamentu dokonują swych prac w sposób jawny.

Na tą samą jawność można zatem spojrzeć z perspektywy dwóch podmiotów – zainteresowanego informacją (obywatela) oraz posiadającego informację (Sejmu oraz Senatu). Zachodzi tu zatem klasyczna korelacja uprawnienia jednej strony do obowiązku drugiej. Jawność nie ma charakteru nieograniczonego, a jej granice wyznaczane są przez przepisy konstytucyjne. Problem jednak w tym, że dwa wskazane wyżej przepisy w różny, a zasadniczo przeciwstawny sposób wskazują ograniczenia jawności. Zastosowanie jednego może wykluczyć zastosowanie drugiego i odwrotnie. Przykładowo ograniczenie jawności w pierwszym z przedstawionych ujęć – obywatelskiego prawa do jawności może nastąpić tylko ze względu na określone w art. 61 ust. 3 przesłanki np. ochronę wolności i praw jednostki, natomiast ograniczenie drugiego ujęcia – jawnych prac parlamentarnych (art. 113 zd. 2) może nastąpić tylko ze względu na dobro państwa. Tym samym ograniczenia tego samego (jawności) mogą stać się nie do pogodzenia ze sobą.

Głównym celem niniejszej pracy jest zatem zaproponowanie takiego rozwiązania dotyczącego ograniczeń jawności, aby stały się one spójne, co w konsekwencji będzie miało przełożenie na wskazanie precyzyjnego zakresu jawności posiedzeń Sejmu i Senatu


Od Autora

Wykaz skrótów

Wykaz literatury

Rozdział 1. Wprowadzenie
§ 1. Cel badań
§ 2. Zakres badań
§ 3. Struktura pracy
§ 4. Istniejący stan wiedzy w zakresie tematu badań
§ 5. Metodologia badań

Rozdział 2. Jawność posiedzeń i jej ograniczenia w parlamentach wybranych państw europejskich oraz Parlamencie Europejskim

Rozdział 3. Jawność posiedzeń jako immanentna cecha polskiego parlamentaryzmu - perspektywa historyczna
§ 1. Czasy słowiańskie (IV-XIII w.)
§ 2. Pierwsza Rzeczpospolita
§ 3. Epoka porozbiorowa
§ 4. Druga Rzeczpospolita
§ 5. Polska Rzeczpospolita Ludowa
§ 6. Okres transformacji ustrojowej
§ 7. Podsumowanie

Rozdział 4. Jawność i jej ograniczenia w pracach nad Konstytucja z 1997 r.

Rozdział 5. Miejsce jawności posiedzeń Sejmu i Senatu w Konstytucji RP
§ 1. Standard jawności w Konstytucji RP - pytanie o konstytucyjną zasadę jawności posiedzeń Sejmu i Senatu
§ 2. Jawność posiedzeń Sejmu i Senatu a tekst Preambuły do Konstytucji RP
§ 3. Jawność posiedzeń Sejmu i Senatu w demokratycznym państwie prawnym
§ 4. Jawność posiedzeń Sejmu i Senatu a zasada suwerenności Narodu
§ 5. Jawność posiedzeń Sejmu i Senatu a wolność środków społecznego przekazu

Rozdział 6. Charakter jawności posiedzeń Sejmu i Senatu w Konstytucji RP
§ 1. Stopniowalność jawności posiedzeń Sejmu i Senatu
§ 2. Prawo do jawności posiedzeń Sejmu i Senatu jako publiczne prawo podmiotowe - optyka jednostki
§ 3. Jawność posiedzeń Sejmu i Senatu jako zasada opisująca funkcjonowanie tych organów - optyka instytucji
§ 4. Przedmiot jawności posiedzeń Sejmu i Senatu
§ 5. Jawność posiedzeń Sejmu i Senatu jako sposób informowania społeczeństwa o działalności innych organów

Rozdział 7. Ograniczenia jawności posiedzeń Sejmu i Senatu
§ 1. Stanowienie a stosowanie norm prawnych o charakterze ograniczeń
§ 2. Charakter uchwały o tajności obrad Sejmu i Senatu
§ 3. Pojęcie "dobro państwa"
§ 4. Relacja norm art. 113 zd. 2 do norm art. 61 ust. 3 Konstytucji RP
§ 5. Relacja norm art. 61 ust. 3 do norm art. 31 ust. 3 Konstytucji RP
§ 6. Relacja norm art. 113 zd. 2 do norm art. 31 ust. 3 Konstytucji RP
§ 7. Kryterium "wymagalności" wprowadzenia ograniczeń jawności posiedzeń Sejmu i Senatu

Rozdział 8. Procedury jawnych posiedzeń Sejmu i Senatu i ich ograniczeń
§ 1. Terminy "obrady" a "posiedzenie"
§ 2. Tryb udostępniania informacji
§ 3. Tryb ograniczeń jawności posiedzeń Sejmu i Senatu

Zakończenie

Indeks rzeczowy


196 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022