|
FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ
BARAŃSKI R. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 149.90 Twoja cena 142,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Finansowanie działalności kulturalnej
Stan prawny: listopad 2014 r.
Jedyna na rynku publikacja pokazująca jak pozyskać pieniądze z środków krajowych
(przedstawiamy aktualne programy na 2015 r. ogłaszane corocznie przez Ministerstwo
Kultury i Dziedzictwa Narodowego) oraz europejskich na lata 2014-2020.
W książce pokazujemy zasady i procedury obwiązujące instytucje kultury oraz
organizacje pozarządowe działające na obszarze kultury podczas pozyskiwania
dofinansowania zewnętrznego, w tym ze źródeł finansowania pochodzących z funduszy
krajowych i międzynarodowych, z uwzględnieniem trybu pozyskiwania przez instytucje
kultury dotacji podmiotowych i celowych, zasad zlecania organizacjom pozarządowym
realizacji zadań publicznych, procedury obowiązujące w konkursach dotacyjnych, zasad
konstrukcji i realizacji projektów społecznych i inwestycyjnych oraz współpracy ze
sponsorami prywatnymi i instytucjonalnymi.
Grupą docelową czytelników publikacji są:
- państwowe i samorządowe instytucje kultury,
- organizacje pozarządowe,
- władze samorządowe,
- uczelnie artystyczne,
- kościoły i związki wyznaniowe.
Niniejsza książka została przygotowana celem zaprezentowania różnych aspektów
wykorzystania dostępnych źródeł finansowania przez instytucje kultury oraz organizacje
pozarządowe (stowarzyszenia i fundacje) działające w obszarze kultury. Publikacja ma
również za zadanie przedstawić w formie informacyjno-poradnikowej szczegółowe zasady
pozyskiwania dofinansowania zewnętrznego w formie dotacji, grantów oraz innych form
pomocy (rzeczowej, usługowej) niezbędnej do prawidłowego i efektywnego prowadzenia
działalności programowej i administracyjnej.
- Na łamach publikacji wyjaśniamy m.in. zasady pozyskiwania dotacji:
podmiotowych na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych
zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
celowych na realizację wskazanych zadań i programów,
programowych pochodzących z aktualnych programów na 2015 r. ogłaszanych corocznie
przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
dofinansowania udzielanego w ramach programów operacyjnych dystrybuujących
fundusze Unii Europejskiej przeznaczone na finansowanie kultury i dziedzictwa narodowego w
skali ogólnopolskiej, regionalnej i lokalnej w nowym okresie programowania 2014-2020,
pomocy finansowej od prywatnych sponsorów instytucjonalnych (inne instytucje,
organizacje i firmy)
Książka zawiera również informacje dotyczące zasad realizacji zadań
publicznych z zakresu kultury i dziedzictwa narodowego przez organizacje pozarządowe.
Wszystkie organizacje pozarządowe działające na polu kultury mogą się ubiegać się
(indywidualnie lub wspólnie), o zlecenie im przez organ administracji publicznej
realizacji zadania publicznego i udzielenie na ten cel dotacji ze środków publicznych.
Duży akcent w książce położony jest na pozyskiwanie źródeł finansowania
zewnętrznego przez fundacje i stowarzyszenia, które prowadzą swoją działalność
statutową na obszarze kultury i sztuki.
W związku z tym przedstawiamy podstawowe zasady powoływania i funkcjonowania tego
typu organizacji, dostępne formy finansowania, specyficznego jedynie dla trzeciego
sektora (np. spadki i zapisy, działalność odpłatna, działalność gospodarcza)
i związane z tym wzory dokumentów np. :
przykładowy statut fundacji,
wzory uchwał zarządu organizacji,
wzór tabeli sprawdzającej poprawność koncepcji projektu,
umowę sponsoringu.
Książka omawia również zasady współpracy partnerskiej nawiązywanej pomiędzy
instytucjami, organizacjami pozarządowymi i firmami, która jest niezbędnym
elementem służącym do skutecznego ubiegania się o dofinansowanie w dużej części
programów dotacyjnych skierowanych do instytucji kultury i organizacji działających na
tym obszarze. Na łamach publikacji prezentujemy wzory niezbędnych dokumentów:
deklaracji współpracy oraz umowy partnerstwa.
- Publikacja ma zadanie zapoznać czytelników z zasadami prawidłowej konstrukcji
projektów społecznych i inwestycyjnych, które stanowią podstawę do ubiegania się o
dofinansowanie z programów dotacyjnych. Opisujemy również proces realizacji tego typu
przedsięwzięć, począwszy od prawidłowego sformułowania koncepcji wstępnej, a
skończywszy na zamknięciu projektu i sprawozdawczości.
Na łamach książki prezentujemy także procedury obowiązujące w konkursach
dotacyjnych i związane z tym formy i metody opracowania dokumentacji aplikacyjnej oraz
zasady i kryteria oceny wniosków o dofinansowanie przez grantodawców.
- W książce znajdziemy informacje dotyczące:
uwarunkowań prawnych i formalnych dotyczących zasad działania instytucji kultury
oraz powoływania i funkcjonowania stowarzyszeń i fundacji działających na obszarze
kultury i sztuki,
źródeł finansowania instytucji kultury ze środków krajowych, w tym zasad i
procedur pozyskiwania dotacji z programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
możliwości finansowania projektów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury
instytucji i organizacji kultury z funduszy unijnych dostępnych w nowym okresie
programowania 2014-2020,
planowania strategii rozwoju instytucji i organizacji kultury, wyznaczania misji i
wizji oraz opracowywania budżetu na kolejne lata funkcjonowania,
podstawowych źródeł finansowania wewnętrznego i zewnętrznego, z których mogą
korzystać organizacje pozarządowe (m.in. prowadzenie zbiórek publicznych,
działalność odpłatna pożytku publicznego, działalność gospodarcza, kampania
pozyskiwania 1%),
procedur i zasad obowiązujących podczas konkursów dotacyjnych, wymogów
dotyczących prawidłowego przygotowania kompletnej dokumentacji aplikacyjnej
konstrukcji merytorycznej i finansowej oraz zasad zarządzania projektami
społecznymi i inwestycyjnymi, począwszy od fazy planowania aż po zamknięcie projektu,
zasad skutecznego pozyskiwania sponsorów firmowych i indywidualnych od których
instytucje i organizacje mogą otrzymać pomoc finansową, rzeczową i usługową
przeznaczona na prowadzenie działalności programowej i administracyjnej,
współpracy instytucji kultury i organizacji działających na tym obszarze z
innymi instytucjami, organizacjami i firmami podczas konstrukcji i realizacji projektów
partnerskich, niezbędnych do pozyskania dofinansowania z wielu dużych programów
grantowych.
Wykaz skrótów
Wykaz autorów
Wstęp
Rozdział I. Uwarunkowania prawne funkcjonowania instytucji kultury w Polsce,
podział instytucji działających w obszarze kultury i ich specyfika w kontekście
pozyskiwania środków finansowych
1. Wprowadzenie
2. Podział instytucji kultury
3. Organizacja instytucji kultury
4. Ustawa o muzeach
5. Ustawa o bibliotekach
6. Podstawowe akty prawne
Rozdział II. Organizacje pozarządowe w obszarze kultury
1. Wprowadzenie
2. Fundacja czy stowarzyszenie
2.1. Fundacja
2.2. Stowarzyszenie
3. Zakładanie organizacji pozarządowych
4. Procedury rejestracyjne
5. Źródła finansowana
5.1. Zbiórki publiczne
5.2. Działalność odpłatna organizacji pożytku publicznego
5.3. Kampania 1%
5.4. Spadki i zapisy dla organizacji pozarządowych
5.5. Składki członkowskie w stowarzyszeniach
5.6. Działalność gospodarcza organizacji pozarządowych
Rozdział III. Finansowanie instytucji kultury ze środków krajowych
1. Wprowadzenie
2. Dotacje podmiotowe
2.1. Formy organizacyjne wykonywania zadań
2.2. Podstawa prawna udzielenia dotacji
2.3. Beneficjenci dotacji
2.4. Przeznaczenie dotacji
2.5. Kwota dotacji
2.6. Tryb udzielania dotacji
2.7. Umowa
2.8. Tryb przekazywania dotacji
2.9. Zasady rozliczenia dotacji
2.10. Pomoc publiczna
3. Dotacje celowe z budżetu organizatora na rzecz samorządowej instytucji kultury
4. Dotacje celowe z budżetu JST na rzecz państwowych instytucji kultury
5. Realizacja zadań publicznych
6. Programy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
6.1. Program "Wydarzenia artystyczne"
6.1.1. Priorytet Muzyka
6.1.2. Priorytet Teatr i Taniec
6.1.3. Priorytet Film
6.2. Priorytet Promocja kultury polskiej za granicą
6.3. Program "Kolekcje"
6.3.1. Priorytet Zamówienia kompozytorskie
6.3.2. Priorytet Narodowe kolekcje sztuki współczesnej
6.3.3. Priorytet Regionalne kolekcje sztuki współczesnej
6.3.4. Priorytet Kolekcje muzealne
6.4. Program "Promocja literatury i czytelnictwa"
6.4.1. Priorytet Literatura
6.4.2. Priorytet Czasopisma
6.4.3. Priorytet Promocja czytelnictwa
6.4.4. Priorytet Partnerstwo publiczno-społeczne
6.5. Program "Edukacja"
6.5.1. Priorytet Edukacja artystyczna
6.5.2. Priorytet Edukacja medialna i informacyjna
6.6. Program "Obserwatorium kultury"
6.7. Program "Dziedzictwo kulturowe"
6.7.1. Priorytet Ochrona zabytków
6.7.2. Priorytet Wspieranie działań muzealnych
6.7.3. Priorytet Kultura ludowa i tradycyjna
6.7.4. Priorytet Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą
6.7.5. Priorytet Ochrona zabytków archeologicznych
6.7.6. Priorytet Ochrona i cyfryzacja dziedzictwa kulturowego
6.8. Program "Rozwój infrastruktury kultury"
6.8.1. Priorytet Infrastruktura kultury
6.8.2. Priorytet Infrastruktura szkolnictwa artystycznego
Rozdział IV. Finansowanie instytucji kultury ze środków międzynarodowych
1. Wstęp
2. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
2.1. Rodzaje dofinansowanych przedsięwzięć
2.2. Potencjalni beneficjenci
2.3. Zasady wyboru projektów
3. Regionalne Programy Operacyjne
3.1. Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego 2007-2013
3.2. Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego 2014-2020
3.3. Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego 2014-2020
3.4. Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020
4. Program Europejska Współpraca Terytorialna
4.1. Program Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska Republika Słowacka
2014-2020
4.2. Program Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska
2014-2020
4.3. Program Współpracy INTERREG Polska - Saksonia 2014-2020
4.4. Program Współpracy Region Morza Bałtyckiego 2014-2020
4.5. Program Współpracy Europa Środkowa 2020
5. Program Kreatywna Europa
5.1. Komponent Kultura
5.1.1. Projekty Współpracy Europejskiej
5.1.2. Sieci współpracy
5.1.3. Platformy europejskie
5.1.4. Tłumaczenia literackie
5.1.5. Procedury aplikacyjne
Rozdział V. Pozyskiwanie sponsorów prywatnych
1. Wprowadzenie
2. Określenie potrzeb własnej instytucji (organizacji)
3. Plan współpracy ze sponsorami
4. Wybór odpowiedniej firmy sponsorującej
5. Zasada obopólnych korzyści
6. Oferta skierowana do potencjalnego sponsora
6.1. Określenie adresata oferty
6.2. Budowa oferty
7. Błędy w kontaktach ze sponsorami
7.1. Brak korzyści dla przedsiębiorcy
7.2. Błędne kryteria przy wyborze sponsora
7.3. Niewłaściwa forma oferty kierowanej do sponsora
8. Umowa ze sponsorem
8.1. Zakres regulacji umowy
8.2. Prawa i obowiązki sponsora i sponsorowanego
Rozdział VI. Planowanie strategiczne w instytucjach kultury w kontekście
pozyskiwania dofinansowania zewnętrznego
1. Wprowadzenie
2. Zespół opracowujący strategię
3. Misja i wizja instytucji (organizacji)
4. Diagnoza sytuacji bieżącej instytucji (organizacji) i potencjału zewnętrznego
5. Kluczowe obszary strategiczne
6. Wyznaczanie celów strategicznych i operacyjnych
7. Wdrażanie strategii rozwoju
8. Analiza ryzyka niepowodzenia strategii
9. Monitoring i ewaluacja strategii rozwoju
Rozdział VII. Praca nad projektem w instytucjach kultury
1. Przygotowanie projektu
2. Przygotowanie do planowania projektu
3. Problem, który projekt zamierza rozwiązać
4. Cele projektu
4.1. Cele ogólne (nadrzędne)
4.2. Cele podrzędne (taktyczne)
4.3. Cele bezpośrednie i pośrednie
5. Rezultaty projektu
5.1. Rezultaty a efekty długofalowe
5.2. Rezultaty "twarde" i "miękkie"
5.3. Wskaźniki rezultatów projektu
6. Grupa odbiorców (beneficjentów projektu)
6.1. Beneficjenci bezpośredni i pośredni
7. Harmonogram realizacji projektu
8. Budżet projektu
9. Zobowiązania wynikające z realizacji projektu
10. Pracownicy w projekcie
11. Infrastruktura projektu
12. Wkład własny
13. Studium wykonalności projektu
14. Innowacyjność projektu
15. Wartość dodana projektu
16. Matryca logiczna projektu
17. Elementy zarządzania projektem
17.1. Zakres Projektu
17.2. Interesariusze Projektu
18. Sprawozdanie merytoryczne
18.1. Właściwe dokumentowanie realizacji projektu
18.2. Sprawozdania okresowe
18.3. Sprawozdanie finansowe
19. Monitoring projektu
20. Ewaluacja projektu
21. Kontrola grantodawcy
22. Biznes plan w konkursach dotacyjnych
Rozdział VIII. Projekty partnerskie
1. Wprowadzenie
2. Obszary korzyści
3. Obszary zagrożeń
4. Realizacja projektów partnerskich
4.1. Wybór kompetentnego koordynatora projektu
4.2. Dobór odpowiednich partnerów projektu
4.3. Podpisanie porozumienia z partnerami
4.4. Określenie celów przedsięwzięcia
4.5. Opracowanie budżetu projektu
4.6. Umowa o współpracy partnerskiej w projekcie
4.7. Rola partnera w projekcie
4.8. Projekty partnerskie we współpracy z biznesem
4.9. Raportowanie
4.10. Współpraca lokalna i regionalna
Rozdział IX. Przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej do konkursów dotacyjnych i
procedury konkursowe
1. Etap planowania
2. Konkursy dotacyjne
2.1. Kryteria uczestnictwa
2.2. Ogłoszenia konkursowe
2.3. Zgodność projektu z wymaganiami grantodawcy
2.4. Błędy formalne w dokumentacji aplikacyjnej
2.5. Rejestracja wniosku w systemie ewidencji grantodawcy
2.6. Ocena projektu
2.7. Umowa o dofinansowanie projektu
Rozdział X. Pytania i odpowiedzi
1. Sposób rozliczania dotacji podmiotowej instytucji kultury
2. Przeznaczenie i wykorzystanie dotacji podmiotowej dla instytucji kultury
3. Wsparcie finansowe JST dla państwowej szkoły muzycznej
4. Wysokość dotacji podmiotowej dla gminnej instytucji kultury
5. Przeznaczenie dotacji podmiotowej otrzymanej przez instytucję kultury od organizatora
Rozdział XI. Orzecznictwo
1. Sposoby finansowania instytucji kultury przez organizatora kultury
2. Organ właściwy do ustalenia wysokości rocznej dotacji podmiotowej dla samorządowej
instytucji kultury
3. Wielkość dotacji dla instytucji kultury
4. Rada gminy nie ma uprawnień do pokrywania strat poniesionych przez instytucje kultury
5. Wielkość dotacji dla instytucji kultury
344 strony, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|