ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYCENA I ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ FIRMY


RED. SZABLEWSKI A. TUZIMEK R.

wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2008, wydanie I

cena netto: 112.00 Twoja cena  106,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka w sposób kompleksowy zapoznaje Czytelników z problematyką źródeł i metod pomiaru wartości spółki kapitałowej, jej wyceny oraz długoterminowego budowania wartości.

W części I analizowane są źródła wzrostu wartości firmy, w tym zwłaszcza wpływ niematerialnych czynników rozwoju: kapitału intelektualnego, informatycznego, organizacyjnego. Autorzy koncentrują się na wartości klienta, budowaniu relacji z otoczeniem, wzmacnianiu zaufania do firmy.

W części II zostały przedstawione nowoczesne metody wyceny przedsiębiorstwa. Duże znaczenie Autorzy przywiązują do precyzyjnego szacowania średniego ważonego kosztu kapitału w powiązaniu z poszukiwaniem optymalnej jego struktury. Podejmują problematykę wyceny spółek tzw. nowej gospodarki, wyceny wartości prawnych i niematerialnych oraz wycen za pomocą opcji rzeczowych.

W części III omawiane są metody podnoszenia wartości firmy (m.in. poprzez fuzje i przejęcia). Czytelnik znajdzie tu najnowsze rozwiązania w zakresie programów motywacyjnych w USA i W. Brytanii oraz ich prawne i ekonomiczne aspekty w polskich spółkach kapitałowych. Wiele uwagi poświęcono też zasadom kształtowania właściwych relacji inwestorskich i raportowania wartości dla akcjonariuszy. Książkę zamykają rozważania na temat kształtowania kultury organizacyjnej. Na plan pierwszy wysuwają się podstawowe wartości: uczciwość, pracowitość, otwartość na zmiany, sprostanie oczekiwaniom klientów, szybkość działania, umiejętność uczenia się. Lekturze sprzyja syntetyczna forma analiz teoretycznych oraz liczne przykłady przodujących spółek kapitałowych (m.in. Cisco, CitiBank, PKN Orlen, Pekao SA).


Spis treści

Wstęp

Część I Źródła i pomiary wartości firmy

1. Maksymalizacja wartości a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Andrzej Szablewski)

1.1. Zmiana otoczenia i modelu funkcjonowania przedsiębiorstwa
1.1.1. Zmiana otoczenia
1.1.2. Zmiana modelu
1.1.3. Od CFO do CIO i CVO
1.2. Główne idee i interpretacje koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
1.3. Stare i nowe spory o wartości i cele przedsiębiorstwa
1.3.1. Poszukiwanie wartości
1.3.2. Dlaczego prymat interesu akcjonariuszy?
1.3.3. Zrównoważony układ relacji akcjonariusze versus interesariusze
1.4. Finansowe strategie podwyższania wartości przedsiębiorstwa
1.5. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa
1.6. Specyfika wartości przedsiębiorstwa rodzinnego (Family Value)
1.7. Polityka dywidendy a wartość spółki
1.7.1. Z historii dywidendy
1.7.2. Pojęcie dywidendy
1.7.3. Dywidenda a cykl życia firmy
1.7.4. Teorie dywidendy
1.7.5. Polityka dywidendy
1.7.6. Odkupywanie akcji własnych a wartość spółki
1.7.7. Dywidendy w Polsce
1.8. Controlling wartości

2. Kapitał intelektualny jako źródło przewagi konkurencyjnej współczesnej firmy (Monika Marcinkowska)

2.1. Kapitał intelektualny - co się pod tym kryje?
2.2. Podstawowe elementy kapitału intelektualnego
2.2.1. Pracownicy i kierownictwo
2.2.2. Klienci
2.2.3. Marka
2.2.4. Prace badawczo-rozwojowe
2.3. Narzędzia prezentacji kapitału intelektualnego - czyli pokaż inwestorom swą prawdziwą wartość
2.3.1. Sprawozdania z kapitału intelektualnego
2.3.2. Intellectual Assets Monitor
2.3.3. Navigator
2.3.4. Value Creation Index
2.3.5. Total Value Creation

3. Budowa wartości firmy na podstawie zrównoważonej karty wyników (Tadeusz Woźniak)

3.1. Zmiany w organizacji a strategie przedsiębiorstw
3.2. Balanced Scorecard jako zintegrowany system zarządzania
3.2.1. Wypracowanie wizji i strategii
3.2.2. Wyjaśnianie celów i mierników strategicznych oraz ich integracja z systemami zarządzania
3.2.3. Planowanie, wyznaczanie celów i podejmowanie inicjatyw strategicznych
3.2.4. Monitorowanie realizacji strategii i uczenie się organizacji
3.3. Idea Balanced Scorecard
3.4. Konstrukcja Balanced Scorecard
3.4.1. Budowa strategii na podstawie Balanced Scorecard
3.4.2. Wybór celów i miar karty wyników
3.4.3. Inicjatywy strategiczne
3.4.4. Podsumowanie
3.5. Wdrażanie strategicznej karty wyników
3.5.1. Zbieżność celów przedsiębiorstwa
3.5.2. Powiązanie karty wyników z celami indywidualnymi i zespołowymi
3.5.3. Przełożenie strategii na działania operacyjne
3.5.4. Monitorowanie realizacji strategii i uczenie się organizacji
3.6. Warunki udanego wdrożenia strategicznej karty wyników

4. Mierniki kreowanej wartości spółki kapitałowej (Andrzej Cwynar, Wiktor Cwynar)

4.1. Kreacja wartości
4.2. Wartość teraźniejsza netto (NPV)
4.3. Rynkowa wartość dodana (MVA)
4.4. Ekonomiczna wartość dodana (EVA(r))
4.5. EVA w kontekście analizy NPV
4.6. Interpretacja dwuskładnikowej struktury modelu wyceny EVA
4.7. Księgowa amortyzacja, stopa zwrotu z inwestycji spółki i EVA
4.8. EVA w kontekście oczekiwań inwestorów
4.9. Nierówna rywalizacja
4.10. MVA w kontekście pojęcia "kreacja wartości dla akcjonariuszy"

Część II Wycena wartości firmy

5. Nowoczesne metody wyceny przedsiębiorstw (Mateusz Melich)

5.1. Podstawy teoretyczne
5.2. Motywy przeprowadzania wycen przedsiębiorstw
5.3. Klasyfikacja metod wyceny przedsiębiorstw
5.3.1. Metody majątkowe
5.3.2. Metody porównawcze
5.3.3. Metody mieszane
5.3.4. Metody dochodowe
5.4. Wycena przedsiębiorstwa metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych
5.4.1. Klasyfikacja wyceny
5.4.2. Etapy wyceny
5.4.3. Nieporozumienia i ograniczenia metody DCF
5.4.4. Punkt wyjścia - analiza finansowa
5.4.5. Stopa wolna od ryzyka i premia za ryzyko
5.4.6. Koszt kapitału własnego
5.4.7. Koszt kapitału obcego oprocentowanego
5.4.8. Średni ważony koszt kapitału
5.4.9. Zastosowanie modelu CAPM: zdelewarowany i relewarowany współczynnik beta
5.4.10. Korekty rachunkowe na potrzeby wyceny przedsiębiorstwa
5.4.11. Podatek dochodowy
5.4.12. Inwestycje
5.4.13. Wzrost
5.4.14. Wartość rezydualna
5.4.15. Modele wzrostu
5.5. Wycena przedsiębiorstwa przy zerowym i stałym wzroście
5.5.1. Wycena przedsiębiorstwa przy zerowym wzroście
5.5.2. Wycena przedsiębiorstwa przy stałym wzroście
5.6. Optymalna struktura zadłużenia a wartość firmy. Teoria substytucji
5.6.1. Ustalenie optymalnej struktury kapitału wg metodologii A. Damodarana. Przykład PKN Orlen SA
5.7. Optymalna struktura kapitału w nawiązaniu do noty technicznej z Harvard Business School
5.8. Wycena przedsiębiorstwa wg metodologii A. Damodarana
5.9. Podstawy wyceny porównawczej
5.9.1. Mnożniki Enterprise Value
5.9.2. Mnożniki Equity Value
5.9.3. Przykład wyceny metodą porównawczą
5.9.4. Najczęstsze błędy popełniane w wycenach
5.10. Zintegrowany model biznesu (na przykładzie PKN Orlen SA)
5.10.1. Pozycja PKN Orlen SA
5.10.2. Poprawa wyników. Korekta prognoz
5.11. Perspektywy wycen

6. Opcje rzeczowe - nowe spojrzenie na wycenę (Marcin Skwara)

6.1. Wprowadzenie
6.2. Istota opcji
6.2.1. Rodzaje opcji. Strony zawierające kontrakt opcyjny
6.2.2. Profile zysków
6.2.3. Premia opcyjna
6.3. Zastosowanie opcji do wyceny wartości
6.3.1. Opcja opóźnienia
6.3.2. Opcja rezygnacji
6.3.3. Firma jako opcja kupna
6.4. Modele wyceny opcji finansowych
6.4.1. Dwumianowy model wyceny opcji kupna
6.4.2. Model wyceny opcji rzeczowych - model Blacka-Scholesa
6.5. Przykłady wyceny metodą opcji rzeczowych
6.5.1. Projekt R&D Ericssona jako opcja rzeczowa
6.5.2. Anheuser-Busch - kreowanie wartości poprzez opcje rzeczowe
6.5.3. Wartość patentu - na przykładzie branży farmaceutycznej
6.6. Generatory wartości w teorii opcji rzeczowych

7. Wycena spółek nowej gospodarki (Mikołaj Pindelski)

7.1. Prognozowanie wyników
7.2. Zasady i prawa, czyli postęp w prognozach
7.2.1. Prawo Moore'a
7.2.2. Prawo "telekosm"
7.2.3. Rozwój na styku kilku technologii
7.2.4. Znikające zyski
7.3. Zarządzanie wartością w gospodarce sieciowej
7.4. Standardy działania sieci
7.5. Efekty - 500 milionów skrzynek
7.6. Niezwykła rola przywództwa

8. Wycena wartości niematerialnych i prawnych (Agnieszka Tokaj-Krzewska)

8.1. Wartości niematerialne - pojęcie i cechy
8.2. Metody wyceny wartości niematerialnych
8.2.1. Metody kosztowe
8.2.2. Metody rynkowe
8.2.3. Metody dochodowe
8.2.4. Metody mieszane
8.3. Dobór metody wyceny
8.4. Proces wyceny
8.5. Nowe metody wyceny własności intelektualnej
8.6. Marka jako przedmiot wyceny
8.6.1. Specyfika wyceny marki
8.6.2. Wycena znaku towarowego: przykład Agros, Polmos
8.7. Know-how jako przedmiot wyceny - analiza przykładu

Część III Budowanie wartości firmy

9. Budowanie wartości spółki przez fundusze venture capital i private equity (Marek Panfil)

9.1. Wstęp
9.2. Istota venture capital i private equity
9.2.1. Private equity a venture capital
9.2.2. Specyfika inwestowania venture capital/private equity w poszczególnych fazach rozwoju firmy
9.3. Rozwój venture capital/private equity
9.3.1. Rozwój venture capital w USA
9.3.2. Rozwój funduszy venture capital i private equity w Europie
9.3.3. Rozwój venture capital w Polsce
9.4. Organizacja i funkcjonowanie funduszu venture capital/private equity
9.4.1. Forma organizacyjno-prawna typu limited partnership
9.4.2. Relacja fundusz venture capital - spółki portfelowe
9.4.3. Relacja fundusz venture capital - dawcy kapitału (limited partners)
9.4.4. Problemy ryzyka i stopy zwrotu
9.5. Co wnoszą fundusze venture capital i private equity?
9.5.1. Co oprócz kapitału?
9.5.2. W jaki sposób fundusz venture capital i private equity wpływa na wartość spółki?
9.6. Enterprise Investors jako inwestor Polfy Kutno SA
9.6.1. Profil inwestora
9.6.2. Profil Polfy Kutno SA - biorcy kapitału
9.6.3. Rola funduszy EI w zwiększeniu wartości Polfy Kutno SA
9.6.4. Wyjście funduszy EI z inwestycji
9.6.5. Istotne wydarzenia po wyjściu funduszy EI ze spółki (styczeń-kwiecień 2004 r.)

10. Fuzje i przejęcia a wartość przedsiębiorstwa (Rafał Tuzimek)

10.1. Motywy podejmowania działań integracyjnych
10.2. Opłacalność fuzji i przejęć na rozwiniętych rynkach kapitałowych
10.3. Wpływ rodzaju zapłaty na opłacalność fuzji i przejęć
10.4. Opłacalność fuzji i przejęć na polskim rynku kapitałowym
10.5. Główne przyczyny niepowodzenia integracji przedsiębiorstw

11. Zarządzanie relacjami z klientami na przykładzie banku (Jakub Kołczyński)

11.1. Orientacja na potrzeby klienta
11.2. CRM - definicja i zakres
11.3. Wartość klienta
11.4. CRM w marketingu
11.4.1. Ewolucja marketingu
11.4.2. Cykl życia klienta
11.5. CRM a wartość dla akcjonariuszy
11.6. Przyszłość CRM

12. Menedżerskie programy motywacyjne (Cezary Pyszkowski)

12.1. Wstęp
12.2. Zachęty i sposoby mierzenia efektywności pracy
12.3. Wymagany poziom efektywności
12.4. Forma, termin i sposób wypłacania premii
12.4.1. Formy wynagradzania w ramach programów motywacyjnych
12.5. Najczęściej spotykane rodzaje amerykańskich programów motywacyjnych
12.6. Programy motywacyjne wykorzystywane w Wielkiej Brytanii
12.6.1. Kwalifikowane programy motywacyjne
12.7. Programy motywacyjne dla menedżerów
12.7.1. Programy zachęt menedżerskich (EMI)
12.8. Etapy wprowadzenia kwalifikowanego programu motywacyjnego
12.9. Wykorzystanie programów motywacyjnych w zarządzaniu spółkami kapitałowymi w Polsce
12.9.1. Rodzaje programów motywacyjnych
12.9.2. Typowa struktura programu motywacyjnego
12.10. Opcyjnie programy motywacyjne w Banku Polska Kasa Opieki SA
12.10.1. Program opcji menedżerskich realizowany w latach 2000-2002
12.10.2. Program motywacyjny w latach 2003-2004

13. Relacje inwestorskie i raportowanie wartości (Agnieszka Gajewska-Jedwabny)

13.1. Zmiany warunków działania przedsiębiorstw
13.1.1. Skandale księgowe, które doprowadziły do upadku lub znacznego osłabienia pozycji przedsiębiorstw
13.1.2. Rosnący wpływ czynników niematerialnych na sytuację finansową i perspektywy firmy
13.1.3. Rosnący wpływ inwestorów instytucjonalnych o wysokich potrzebach informacyjnych
13.1.4. Upowszechnienie technologii ułatwiających pozyskiwanie informacji
13.2. Tradycyjne metody komunikacji z inwestorami i innymi interesariuszami
13.2.1. Informacje historyczne
13.2.2. Informacje publikowane ze znaczącym opóźnieniem
13.2.3. Dane finansowe nie związane bezpośrednio z kreowaniem wartości dla akcjonariuszy - niedostateczne uwzględnienie informacji niefi-nansowych
13.2.4. Brak porównywalności danych ze względu na standardy rachunko-wości stosowane w różnych krajach
13.2.5. Forma publikowanych sprawozdań finansowych
13.2.6. Podsumowanie różnic pomiędzy oczekiwaniami uczestników rynku a publikowanymi danymi
13.3. Luki w zakresie sprawozdawczości i ich konsekwencje
13.3.1. Luka jakościowa
13.3.2. Luka sprawozdawcza
13.3.3. Luka informacyjna
13.4. Sprawozdawczość nakierowana na komunikowanie wartości
13.4.1. Postrzeganie polityki informacyjnej spółki przez rynek kapitałowy
13.4.2. Próby modyfikacji istniejących modeli sprawozdawczości
13.4.3. Trzypoziomowy model przejrzystości przedsiębiorstw
13.4.4. Model raportowania wartości (Value Reporting) - założenia koncepcyjne i implementacja
13.4.5. Rozszerzona sprawozdawczość - potencjalne problemy z jej przyjęciem
13.5. Obecne i nowe kanały dystrybucji informacji
13.5.1. Obecnie wykorzystywane kanały dystrybucji informacji
13.5.2. Możliwość wykorzystywania nowych kanałów dystrybucji informacji
13.6. Corporate Governance - kontrola akcjonariuszy
13.6.1. Definicja i historia
13.6.2. Przepisy międzynarodowe
13.6.3. USA
13.6.4. Wielka Brytania
13.6.5. Unia Europejska
13.6.6. Konwergencja systemów Corporate Governance
13.7. Korzyści dla spółki z przyjęcia nowego modelu relacji inwestorskich
13.7.1. Większe zaufanie do zarządu
13.7.2. Powiększenie bazy inwestorów z długofalowym planem inwestowania
13.7.3. Zwiększenie zainteresowania analityków
13.7.4. Polepszenie dostępu do kapitału, czyli niższy ogólny koszt finansowania
13.7.5. Zwiększenie cen akcji - premia za mniejsze ryzyko inwestowania
13.7.6. Korzyści wewnątrz przedsiębiorstwa

14. Kształtowanie kultury nowoczesnej korporacji (Marek Nowak)

14.1. Kultura korporacyjna - próba definicji
14.2. Wartości w kulturze korporacyjnej
14.2.1. Uczciwość
14.2.2. Włączenie wszystkich, demokratyzacja, szacunek dla jednostki
14.2.3. Nagroda związana z wynikami
14.2.4. Uczenie się, zmiany, tolerancja ryzyka
14.2.5. Szybkość działania
14.2.6. Bezpośrednia, uczciwa komunikacja
14.3. Reorientacja kultury korporacji
14.3.1. Etapy zmiany kultury organizacyjnej
14.3.2. Narzędzia zmiany
14.3.3. Subkultury a zmiana
14.4. Wyzwania nowoczesnych organizacji
14.4.1. Nowe źródła kapitału
14.4.2. Akcjonariusz, klient, pracownik
14.4.3. Korporacja rozproszona
14.4.4. Wielokulturowość korporacji
14.4.5. Nowe technologie a kultura

Indeks rzeczowy
Bibliografia

563 strony, twarda oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022