W książce przedstawiono metodę wykorzystania informacji uzyskanych podczas
rozmowy kwalifikacyjnej do wyboru najlepszych kandydatów i do zarządzania
efektywnością ich pracy.
Stosowanie metody strategicznych rozmów kwalifikacyjnych pozwala nie tylko ulepszyć
proces pozyskiwania i zatrzymywania dobrych pracowników, ale również bardziej
efektywnie ich szkolić, doradzać im, przydzielać zadania i przekazywać informacje
zwrotne.
Autorzy opisują sześć etapów przeprowadzania strategicznych rozmów
kwalifikacyjnych: określenie realistycznych celów rozmowy kwalifikacyjnej, wskazanie
oczekiwanych wyników, koniecznych do odniesienia sukcesu na danym stanowisku pracy,
zadawanie pytań pozwalających określić zdolność kandydata do spełnienia standardów
efektywności, określenie pożądanych odpowiedzi na te pytania, prowadzenie rozmowy
kwalifikacyjnej w sposób zapewniający maksymalną efektywność komunikacji i dokładny
pomiar predyspozycji kandydata, podejmowanie decyzji na podstawie obserwacji zachowania
kandydata oraz przewidywanie jego efektywności na danym stanowisku.
Z książki skorzystają nie tylko specjaliści ds. personalnych, ale szczególnie
menedżerowie, którzy coraz częściej aktywnie uczestniczą w procesie rekrutacji - sami
prowadzą rozmowy z kandydatami i uczestniczą w wyborze najlepszego z nich.
Rekrutującym, którzy mają większe doświadczenie, przedstawiona w niej metoda pomoże
ulepszyć sposób prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych, mniej zaś doświadczonym
podpowie, jakie strategie gwarantują ich efektywność.
"Rekrutacja dobrych pracowników - zawsze bardzo istotna - dziś, kiedy tradycyjne
źródła przewagi konkurencyjnej tracą dawne znaczenie, staje się szczególnie ważna,
rosną więc wymagania co do jej jakości i efektywności. Literatury praktycznej w tej
dziedzinie nie ukazuje się w Polsce zbyt wiele, ta pozycja może więc być przydatna dla
wielu osób, do których obowiązków należy rekrutacja.
Zamierzeniem autorów jest przedstawienie praktycznego
wzorca działania, który ma pomóc menedżerom prowadzącym rekrutację uniknąć
subiektywności w decyzjach oraz zwiększyć skuteczność. Zaprezentowana metoda obejmuje
cały proces - od wyznaczenia realnych celów, przez jasne określenie oczekiwań co do
kompetencji pracowników, przygotowanie pytań mierzących te kompetencje i pożądanych
odpowiedzi, do prowadzenia wywiadu rekrutacyjnego. Książka ma jasny, przejrzysty układ
- kolejne rozdziały opisują kolejne etapy procesu - i jest napisana prostym i
przystępnym językiem, niewymagającym szerokiej wiedzy z zakresu psychologii czy
zarządzania zasobami ludzkimi. Autorzy podają wiele konkretnych przykładów - zarówno
typowych błędów popełnianych w procesie rekrutacji, jak i właściwych sposobów
działania."
Joanna Pisanko, konsultant, HRK SA
Dr Richaurd Camp jest profesorem zarządzania na Eastern Michigan
University. Od 1986 r. prowadzi wykłady na temat strategicznych rozmów kwalifikacyjnych
w Executive Education Center należącym do University of Michigan Business School.
Doradzał wielu organizacjom, takim jak Egon-Zehnder International, Lockheed-Martin,
Wal-Mart, Cargill, Ford i General Motors.
Dr Mary E. Vielhaber jest profesorem zarządzania na Eastern Michigan
University. Pracowała jako konsultant dla wielu organizacji, między innymi dla Motoroli,
firmy Goodyear, BASF, Pfizer oraz dla Forda.
Dr Jack L. Simonetti jest wykładowcą na University of Michigan.
Brał udział w zatrudnianiu pracowników dla takich organizacji, jak B.F. Goodrich,
Clarklift oraz University of Toledo.
Spis treści
O autorach
Streszczenie
Przedmowa
Podziękowania
Rozdział l. Zastosowanie strategicznych rozmów kwalifikacyjnych
Rozdział 2. Określenie realistycznych celów i zarządzanie procedurą prowadzenia
rozmowy kwalifikacyjnej
Rozdział 3. Określanie oczekiwanych efektów
Rozdział 4. Opracowanie pytań i odpowiedzi związanych ze stanowiskiem pracy
Rozdział 5. Przeprowadzanie efektywnej rozmowy kwalifikacyjnej
Rozdział 6. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu
Rozdział 7. Wdrażanie strategicznych rozmów kwalifikacyjnych
Aneks A. Komentarz do testu 4.1
Aneks B. Przykładowe bariery stanowiska, wymagania, pytania oraz odpowiedzi dla
stanowiska sprzedawcy
Indeks
164 strony, B5, miękka oprawa ze skrzydełkami