W książce na szczególną uwagę zasługuje zaproponowane przez autora
modelowe ujęcie zapotrzebowania na kadry kwalifikowane oraz szacowanie kosztów
kształcenia jako składnika kapitału ludzkiego.
W pracy można też znaleźć udaną próbę wytyczenia aktualnych trendów w
podejściu do rynku pracy w powiązaniu z edukacją oraz udowodnienia tezy, że edukacja
może być czynnikiem konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Z racji tak szerokiego
spektrum zagadnień poruszanych w omawianej pracy - jej czytelnikiem może być z
powodzeniem zarówno właściciel firmy, który chciałby fachowo dobrać swój personel i
w niego inwestować, jak i rektor wyższej uczelni, który powinien czuwać nad
właściwym poziomem i kierunkiem edukacji.
Książka zawiera wiele cennych uwag dotyczących praktycznych aspektów powiązania
edukacji z ekonomią. Z pewnością sięgnie po nią każdy, kto pragnie, aby
społeczeństwo informacyjne było w przyszłości szansą rozwoju jego obywateli.
"Książka jest interesująca i wartościowa. Po pierwsze - autor krytycznie
ocenia i rozwija teorię zależności między edukacją a gospodarką. Widać to w
szczególności w rozdziale poświęconym metodologii prognostyczno-planistycznej ocenie
relacji edukacja-gospodarka oraz w rozważaniach dotyczących transformacji polskiego
rynku edukacyjnego. Druga przesłanka dotyczy szerokiej i pogłębionej prezentacji
problematyki badawczej. Pozwala to książkę traktować jako kompendium wiadomości z
zakresu wykorzystania kapitału ludzkiego, przekształceń systemów edukacji i rynku
pracy. Warto zaznaczyć, że autor systematyzuje tę wiedzę oraz przedstawia przegląd
literatury z tych zakresów. Trzecia przesłanka wynika z użyteczności książki dla
wielu potencjalnych czytelników. Myślę tu w szczególności o badaczach zajmujących
się zagadnieniem rozwoju gospodarczego, kapitału ludzkiego, społeczeństwa
informacyjnego oraz edukacji, a także o studentach ekonomii, pedagogik, nauk politycznych".
Prof. dr hab. Michał Gmytrasiewicz, Uniwersytet Warszawski
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Społeczno-ekonomiczne przesłanki tworzenia
kapitału ludzkiego
1.1. Proces tworzenia kapitału ludzkiego ekonomicznym podejściem do
kreatywnego działania
1.2. Kapitał ludzki a kapitał społeczny
1.3. Wybrane metody pomiaru kapitału ludzkiego
1.4. Zasoby wiedzy jako dobro ekonomiczne i społeczne
Rozdział 2. Komponenty metodologii prognostyczno-planistycznej w relacji
edukacja a gospodarka
2.1. Aspekty współzależności społeczno-ekonomicznego rozwoju
2.2. Kwantyfikacja kategorii społecznych
2.3. Strumienie współzależności między czynnikami społecznymi a gospodarczymi
Rozdział 3. Współczesna gospodarka rynkowa wobec wyzwań nowej ekonomii
3.1. Sektor wiedzy a poziom rozwoju gospodarczego
3.2. Kapitał ludzki jako stymulator tempa wzrostu polskiej gospodarki
3.3. Prognostyczne ujęcie rozwoju sektora wiedzy w Polsce w relacji z Unią
Europejską
3.4. Możliwości i bariery wdrażania w Polsce gospodarki opartej na wiedzy
Rozdział 4. Transformacja polskiego rynku edukacyjnego
4.1. Przemiany edukacyjne w Polsce na tle zmian ustrojowych
4.2. Scenariusze reform oświatowych w realizacji idei ustawicznego kształcenia
4.3. Podmiotowość edukacji w systemie transformacji gospodarczej
4.4. Czynniki determinujące proces przemian edukacyjnych
4.5. Edukacja wobec gospodarki opartej na wiedzy
4.6. Szkoła wyższa wzorem organizacji uczącej się
4.7. Modelowe ujęcie zapotrzebowania na kadry kwalifikowane
4.6. Przewidywane koszty kształcenia jako składnik kapitału ludzkiego - ujęcie
modelowe
Rozdział 5. Przedsiębiorstwa wobec wyzwań gospodarki opartej na wiedzy
5.1. Kapitał ludzki jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstw
5.2. Kształtowanie innowacyjności polskich przedsiębiorstw w procesie
transformacji gospodarki
5.3. Edukacja jako czynnik konkurencyjności podmiotów gospodarczych
Rozdział 6. Regionalny wymiar innowacyjności w gospodarce Warmii
i Mazur
6.1. Przedsiębiorstwa w strukturze gospodarki regionu warmińsko-mazurskiego
6.2. Przesłanki innowacyjności w gospodarce regionu
6.3. Problematyka badań innowacyjności w obszarze regionu
6.4. Źródła innowacyjności w badanych przedsiębiorstwach
Rozdział 7. Specyfika współczesnego rynku pracy w powiązaniu
z edukacją
7.1. Właściwości społeczno-ekonomiczne współczesnego rynku pracy
7.2. Aktualne kierunki zmian w podejściu do rynku pracy
7.3. Elastyczność polskiego rynku pracy
7.4. Kierunki kształcenia dla potrzeb krajowego rynku pracy na tle rozwiązań
europejskich
Rozdział 8. Społeczeństwo informacyjne szansą i wyzwaniem dla
współczesności
8.1. Podstawy naukowego myślenia w kategoriach postępu
informacyjnego
8.2. Globalne procesy tworzenia społeczeństwa informacyjnego
8.3. Obywatele globalnego społeczeństwa informacyjnego
8.4. Strategia kształtowania społeczeństwa informacyjnego w procesie europeizacji
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Resume
245 stron, B5, miękka oprawa