Poznaj najlepsze praktyki i błędy dużych i małych firm w obszarze kultury
organizacyjnej i zarządzania kadrami
Kupowanie wiedzy jest coraz droższe. Lepiej mieć utalentowanych pracowników
- Nowe koncepcje rozwoju kadr: ucząca się firma, zarządzanie talentami, coaching,
mentoring, zarządzanie kadrami zróżnicowanymi pod względem wieku, płci, rasy i
orientacji
- Nowe modele doskonalenia zawodowego
- Kompletne opisy przypadków: Tetra Pak, Massachusetts Institute of Technology, Ginsters,
Kellogg's Europe, Nexor, Connexions, Village AiD
Skutki złego zarządzania kadrami są fatalne. Pracownicy, w których firma najwięcej
zainwestowała, odchodzą. Wysokiej klasy specjaliści są przekonani, że firma wiąże
im ręce, zamiast cenić ich wiedzę. Dobrzy pracownicy są dla pozostałych zagrożeniem,
a nie przykładem do naśladowania. Nie ma kultury organizacyjnej: brakuje poczucia
wspólnej odpowiedzialności za pracę i dobrych relacji osobistych. To tylko niektóre
wady organizacji, w których kuleje zarządzanie zasobami ludzkimi.
W tej książce znajdziesz opisy najnowszych technik zarządzania talentami i
rozwijania kultury organizacyjnej. W trakcie lektury odpowiesz sobie na pytania:
- Czy Twoja organizacja prowadzi dobrą politykę rozwoju zasobów ludzkich i stwarza
ludziom wystarczające możliwości podnoszenia kwalifikacji?
- Jakie zmiany są konieczne, by menedżerowie i pracownicy zwiększyli wydajność?
- Jak poruszyć skałę: przekonać menedżerów i pracowników, że rozwój
umiejętności powinien być częścią ich obowiązków?
- Które działy w Twojej firmie osiągają najsłabsze wyniki?
- Jak dobierać szkolenia i inne narzędzia rozwoju kadr?
Wielu menedżerów sądzi, że recepta na zwiększenie wydajności i zysków jest
prosta: obciąć koszty rozwoju kadr, ograniczyć liczebność załogi i przejść na
outsourcing. To złudzenie, podobnie jak myślenie, że rozwój zasobów ludzkich
sprowadza się do wysyłania pracowników na szkolenia. A przecież wdrożenie pełnego
modelu rozwoju zasobów ludzkich prawdopodobnie leży w zasięgu możliwości finansowych
Twojej firmy.
Książki z serii "MBA Masterclass" powstają dzięki współpracy
międzynarodowego zespołu wiodących naukowców i konsultantów. Zawierają wyniki
badań, studia przypadków i opisy najnowszych technik zarządzania.
Spis treści
Podziękowania
Wstęp
1. Pozycjonowanie rozwoju zasobów ludzkich
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Zdefiniowanie zakresu HRD
HRD i strategia organizacyjna
HRD w kontekście zmian
Strategia i polityka HRD
HRD w kontekście międzynarodowym
HRD w Wielkiej Brytanii
Studium przypadku 1.1. Nauka oparta na pracy w firmie Ginsters
Podsumowanie - napięcia w HRD
2. Najpopularniejsze obecnie koncepcje
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Przewodnie koncepcje a chwilowa moda
Zmienny w czasie charakter koncepcji przewodnich
Opracowanie listy najpopularniejszych koncepcji przewodnich
Dziesięć koncepcji przewodnich w szczegółach
Studium przypadku 2.1. Komunikowanie wizji
Przeanalizuj swoje podejście do HRD
Wyniki
Podsumowanie
3. Podejścia do rozwoju zasobów ludzkich
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Zarządzanie efektywnością
Rozwój organizacji
Ułatwianie nauki
Komunikacja
Zarządzanie jakością
Zarządzanie projektem
Szkolenie
Kreatywność
Studium przypadku 3.1. Tetra Pak - nieustanne doskonalenie
Podsumowanie
4. Nauka
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Definicje
Elementy składowe nauki
Konsekwencje dla rozwoju i szkolenia
Zarządzanie nauką
Problemy dotyczące nauki
Katalizatory nauki
Nauka z naukowego punktu widzenia
Cykl nauki
Style nauki
Samodzielne zarządzanie nauką
Nauka przez całe życie
Nieustanny rozwój zawodowy
Studium przypadku 4.1. Co ukształtowało mnie jako uczącego się?
Podsumowanie
5. e-learning i nauka mieszana
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Definicje
Dlaczego e-learning jest istotny?
Reakcja rządu
Dlaczego nauka mieszana jest istotna?
Przodkowie i historia
Kluczowe pojęcia
Procesy
Kto jest zaangażowany w proces e-learningu i nauki mieszanej?
Nauka mieszana
Zarządzanie wiedzą
Studium przypadku 5.1. Massachusetts Institute of Technology
Podsumowanie
6. Nieustanny rozwój zawodowy
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Identyfikacja własnego podejścia do nieustannego rozwoju zawodowego
Zasady nieustannego rozwoju zawodowego
Schemat nieustannego rozwoju zawodowego
Czy istnieje inny sposób?
Studium przypadku - Kellogg's Europe
Studium przypadku 6.1. Rozwój kariery w Kellogg's
Podsumowanie
7. Rozwój zasobów ludzkich i zmiany za pośrednictwem grup
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Grupy jako jednostki strategiczne
Rola grup w zmianach
Zarządzanie zmianami za pośrednictwem grup
Kilka koncepcji na temat pracy grup
Wykorzystanie grup do wprowadzania zmian
Odmienne potrzeby grup
Studium przypadku 7.1. "We Deliver the Goods" - program zmiany kultury w Reality
Podsumowanie
8. Nauka w ramach organizacji
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Szybsza nauka a przewaga konkurencyjna
Nauka jednopętlowa w Appleyards
Nauka dwupętlowa na przykładzie techników w Appleyards
Nauka wtórna w Chesterfield
Epilog historii Franka Lorda i Appleyards of Chesterfield
Wprowadzanie w miejscu pracy zmian zmierzających do stworzenia uczącej się firmy
Budowanie uczącej się firmy w Twoim miejscu pracy
Badanie jedenastu cech uczącej się firmy
Studium przypadku szybko rozwijającej się firmy opartej na wiedzy
Studium przypadku 8.1. Nexor - ucząca się firma
Podsumowanie
9. Diagnoza i ocena w rozwoju zasobów ludzkich
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Diagnoza
Studium przypadku 9.1. XCL Ltd - diagnoza we współczesnej firmie sektora prywatnego
Ocena
Studium przypadku 9.2. Connexions - otwarty program rozwoju
Podsumowanie
10. Doskonalenie kadry zarządzającej
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Definicje
Zmiana sposobu myśleniu na temat doskonalenia kadry zarządzającej
Zmiany i przeszkody w doskonaleniu zarządzania
Proces doskonalenia zarządzania i jego zastosowanie w praktyce
Specyficzne wymagania na różnych szczeblach zarządzania
Studium przypadku 10.1. Village AiD
Podsumowanie
11. Znaczenie rozwoju zasobów ludzkich (HRD)
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Menedżerowie, zarządzanie i ich związek z kształceniem i rozwojem zasobów ludzkich
Szkolenie i rozwój zasobów ludzkich
Umożliwienie rozwoju organizacji za pomocą odpowiedniej strategii
Identyfikowanie potrzeb
Co chcesz osiągnąć jako menedżer dla siebie, swoich pracowników i
współpracowników?
Co menedżer powinien wiedzieć o HRD?
Kogo musisz poznać?
Z czego warto skorzystać?
Jako menedżer musisz mieć władzę
Być na bieżąco
Jak pokierować specjalistami HRD, aby spełnili Twoje oczekiwania
Wykorzystanie wiedzy specjalistów HRD do osiągnięcia własnych celów
To Ty jesteś klientem
Zmienić czyjś sposób myślenia
Sposoby kontynuowania nauki
Studium przypadku 11.1. Twoja organizacja
Podsumowanie
12. Nauka w przyszłości
Wprowadzenie
Rezultaty nauki
Prognozy na przyszłość
Artykuły
Podsumowanie
Skorowidz
325 stron, B5, twarda oprawa