Jest to cudowna książka. Przeprowadza nas stopniowo przez wszystkie
etapy procesu innowacji IDEO - od tworzenia "świetnych zespołów" (w IDEO
wszystko jest świetne) poprzez uczenie się, jak patrzeć oczami klienta (zapomnijmy o grupach
tematycznych!), oraz sesje burzy mózgów (proszę mi wierzyć, że nikt, ale to nikt nie
robi tego lepiej niż IDEO) po szybkie opracowywanie prototypów (a nikt, ale to nikt nie
robi tego lepiej...).
Nie jest to jednak wyprawa monotonna ani akademicka. IDEO tworzy rzeczy
najprzeróżniejsze, a zawsze fantastyczne. Przedstawione w książce analizy
przypadków - od wózków dla sklepów spożywczych po tubki na pastę do zębów,
elektroniczne gadżety i tajemnicze urządzenia medyczne - sprawiają, że każda
niemal jej strona pulsuje życiem. W ostatnich latach, gdy LI ("legenda
IDEO") szeroko się upowszechniła, firma uzyskała klientów, którzy nie tylko
proszą o radę w sprawie jednego czy dwóch produktów, ale dopytują się o samą
jej metodę innowacji. Życzliwa i żywa reakcja firmy świadczy o tym, że jej
metodologia jest skuteczna nie tylko w jej przypadku, ale że da się ją również
przenosić. To dobra wiadomość dla czytelników. Sprawa nie jest oczywiście całkiem
prosta. Poza metodologią IDEO skrywa się jej niewiarygodny, wibrujący duch, za którego
przyczyną pokochałem ją od pierwszego wejrzenia. Nie, nie oczekujmy sztuczki w rodzaju:
"1, 2, 3 - i już jestem innowatorem". A jednak nie potrafię wyobrazić
sobie lepszego punktu startowego do innowacyjności niż strony tej książki oraz zawarte
w niej idee i analizy przypadków. Czekałem na coś takiego od dziesięciu lat.
Dziś natomiast mam to szczęście, że dysponuję już dokładnie pokreślonym próbnym
wydrukiem, którego nigdy chyba nie spuszczę z oka. Innowacja to jest to -
przynajmniej w przewidywalnej przyszłości. Sztuka innowacji natomiast jest
książką dla tych, którzy odważą się zanurkować.
Tom Peters
Spis treści:
Rozdział 1. Innowacja na szczycie 1
Rozdział 2. Improwizować na starcie 19
Rozdział 3. Innowacja zaczyna się od oka 27
Rozdział 4. Doskonała burza mózgów 65
Rozdział 5. Świetna firma potrzebuje świetnych zespołów 83
Rozdział 6. Prototyp jako stenogram innowacji 125
Rozdział 7. Zbudować cieplarnię 147
Rozdział 8. Oczekiwać nieoczekiwanego 181
Rozdział 9. Przeskakiwanie barier 201
Rozdział 10. Projektować doświadczenia — dla zabawy i zysku 239
Rozdział 11. Zero do sześćdziesięciu 271
Rozdział 12. Wychodzić poza linie 283
Rozdział 13. W poszukiwaniu ideału chusteczki kosmetycznej 313
Rozdział 14. Żyć przyszłością 341
Rozdział 15. Wziąć zamach 361
368 stron, A5, miękka oprawa