Oparta na wnioskach z wieloletnich badań sponsorowanych przez Accenture
Institute for Strategic Change, książka Globalni liderzy – kolejna generacja
systematycznie wskazuje wszystko, co globalni liderzy jutra będą musieli wiedzieć,
robić i w co wierzyć – a zarazem mówi potencjalnym liderom, jak mają pogłębiać
umiejętności i wartości, które będą im potrzebne, aby odnosić sukcesy na
najwyższych poziomach zarządzania organizacją.
Światowej sławy specjalista od coachingu dla kadr kierowniczych Marshall
Goldsmith oraz współautorzy książki – Cathy L. Greenberg, Alastair Robertson i Maya
Hu-Chan – odkrywają nowe „czynniki przywództwa” jutra: myślenie globalne,
docenianie zróżnicowania, zmysł technologiczny, gotowość do partnerstwa i otwarcie na
dzielenie się przywództwem.
Książka wskazuje nowej generacji liderów potrzebne im idee, wyjaśniając takie
zagadnienia jak:
* Dlaczego „dzisiejsze” umiejętności przywódcze po prostu nie będą
wystarczające
Globalne wyzwania siłą napędową nowej rewolucji w przywództwie
* Dzielenie się przywództwem, kształtowanie relacji partnerskich, zarządzanie
sojuszami
Kolejne kroki poza organizację „nakazowo-kontrolną”
* Przywództwo w erze kapitału intelektualnego
Zwycięskie idee, zwycięscy ludzie
* Wykorzystanie zróżnicowania dla rzeczywistej przewagi nad konkurencją
Nie ma innej możliwości — tę ogromną szansę po prostu trzeba wykorzystać
* Mistrzostwo osobiste, osobista uczciwość
Zanim poprowadzi się innych, trzeba poprowadzić siebie
Marshall Goldsmith jest światowym autorytetem w dziedzinie wspomagania
liderów chcących osiągać pozytywne, mierzalne wyniki. Zaliczany przez „The Wall
Street Journal” do czołowej dziesiątki konsultantów ds..... Rozwoju zawodowego wyższych
kadr kierowniczych, przedstawiany w roku 2002 w „The New Yorker” i „The Harvard
Business Review”, należy do wąskiej elity konsultantów, którzy pracowali z przeszło
60 dyrektorami generalnymi różnych firm. Współredagował książki Lider przyszłości
(bestseller z listy „Business Week”), Coaching for Leadership, Partnering, Human
Resources in the 21st Century oraz The Many Facets of Leadership (Financial Times Prentice
Hall, 2003).
Cathy L. Greenberg jest współzałożycielką Accenture Institute for
Strategic Change. Wyniki jej badań prowadzonych z Alastairem Robertsonem zostały uznane
przez „Fortune”, „Business Week”, „The Boss” oraz BBC World, CNN i MSNBC za
istotny element charakterystyki menedżera sukcesu. Jest stałym uczestnikiem Światowego
Forum Ekonomicznego oraz poszukiwanym mówcą wiodącym; prowadzi coaching dla kadr
kierowniczych największych firm światowych. Jako jeden z czołowych współczesnych
znawców problematyki przywództwa przyczyniła się do powstania książek Lider
przyszłości, Coaching for Leadership i The Future of Leadership. Przed założeniem
Accenture Institute for Strategic Change utworzyła w CSC sekcję National Organization
Change Practice.
Alastair Robertson kieruje sekcją Worldwide Leadership Development
Practice w Stackhouse Garber Associates (SGA) oraz często występuje publicznie z
wykładami na temat przywództwa. Wcześniej był szefem Leadership Development Activities
oraz partnerem Organizational and Human Performance w Accenture Institute for Strategic
Change, służąc tym organizacjom swoją głęboką znajomością zagadnień zmiany
strategicznej i strategii organizacji. Jest współautorem książki The Future of
Leadership.
Maya Hu-Chan jest międzynarodowym konsultantem ds..... Zarządzania i
współzałożycielką Alliance for Strategic Leadership (A4SL) Coaching & Consulting;
prowadzi coaching dla kadr kierowniczych i szkolenia w zakresie rozwoju umiejętności
przywódczych. Współpracowała z tysiącami liderów ze ścisłej czołówki firm
światowych i organizacji sektora publicznego. Jest autorką praktycznych wskazówek
zawartych w niniejszej książce oraz współautorką książek A Study in Excellence:
Management in the Nonprofit Human Services, Coaching for Leadership i Partnering:
Spis treści:
Słowo wstępne (Warren Bennis)
Przedmowa John O\'Neil)
Podziękowania
O autorach
Wprowadzenie
Rozdział 1. Nowe trendy globalnego przywództwa
Pięć nowych charakterystyk globalnych liderów
Myślenie globalne
Docenianie zróżnicowania kulturowego
Rozwijanie zmysłu technologicznego
Budowanie relacji partnerskich i sojuszy
Dzielenie się przywództwem
Podsumowanie
Rozdział 2. Myślenie globalne
Oddziaływanie globalizacji
Swat różnych metod
Zdobywać doświadczenia
Myśleć globalnie, działać lokalnie
Globalna wioska
Wnioski
Myślenie globalne - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 3. Docenianie zróżnicowania kulturowego
Wartość zróżnicowania
Szkolenie i rozwój zawodowy w związku ze zróżnicowaniem
Przyjmować pomysły i punkty widzenia
Motywować ludzi
Wskazówki w sprawie przewodzenia w przedsiębiorstwie wielopokoleniowym
Nauczać wartości zróżnicowania
Wnioski
Docenianie zróżnicowania kulturowego - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 4. Rozwijanie zmysłu technologicznego
Sukcesy w świecie jutra
Zatrudniać ekspertów
Zwiększać produktywność
Wnioski
Rozwijanie zmysłu technologicznego - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 5. Budowa relacji partnerskich
Budować zaufanie
Utrzymywać pozytywne nastawienie
Nawiązywać relacje partnerskie i budować sojusze w całej firmie
Partnerstwo z bezpośrednimi podwładnymi
Partnerstwo ze współpracownikami
Partnerstwo z menedżerami
Budować zespoły
Tworzyć sieci na zewnątrz organizacji
Partnerstwo z klientami
Partnerstwo z dostawcami
Partnerstwo z konkurentami
Wnioski
Budowanie relacji partnerskich - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 6. Dzielenie się przywództwem
Partnerstwa i fuzje
Maksymalnie wykorzystywać talenty ludzkie
Wartość współpracy
Pielęgnować środowisko zespołu
Wnioski
Dzielenie się przywództwem - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 7. Kształtowanie wspólnej wizji
Kształtować wizję
Uzyskiwać zaangażowanie ludzi
Nadawać impet i inspirować ludzi
Wspierać wizję za pomocą strategii
Określać role i priorytety
Wnioski
Kształtowanie wspólnej wizji - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 8. Rozwijanie potencjału ludzi
Strategia rozwoju zawodowego i utrzymywania najsprawniejszych ludzi
Szacunek i godność
Kształtowanie najlepszego środowiska
Szkolenie
Coaching
Informacje zwrotne
Wyróżnianie i nagradzanie osiągnięć
Wnioski
Rozwijanie potencjału ludzi - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 9. Upełnomocnianie ludzi
Podsycać wiarę ludzi we własne siły
Zachęcać do podejmowania ryzyka i zapewniać swobodę
Rozwijanie w ludziach zdolności decyzyjnych
Aktywizowanie ludzi poprzez otwieranie im możliwości,
zwiększanie uprawnień i rozliczanie
Tworzenie zespołu kompetentnych jednostek mogących szybko i z powodzeniem radzić sobie
z wyzwaniami stającymi przed firmą i branżą
Strzeżenie władzy a zachęcanie do osiągnięć
Co mnie motywuje?
Wnioski
Upełnomocnianie ludzi - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 10. Dążenie do osobistego mistrzostwa
Samoświadomość - znamię znakomitego lidera
Przywództwo "od wewnątrz"
Zmieniać tradycję przywództwa
Potęga przystawania
Wnioski
Dążenie do osobistego mistrzostwa - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 11. Zachęcanie do konstruktywnego dialogu
Uczyć się pytać
Słuchać z otwartą głową
Przyjmować konstruktywne informacje zwrotne
Stawiać się w sytuacji innych
Zachęcać do przedstawiania nowych idei
Wnioski
Zachęcanie do konstruktywnego dialogu - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 12. Wykazywanie się uczciwością
Wartości osobiste
Wartości organizacji
Unikać politykierstwa i działania na własną korzyść
Szczerość i prostolinijność
Żyć według wartości
Wnioski
Wykazywanie się uczciwością - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 13. Przewodzenie zmianie
Zmiana jest szansą
Przywództwo a zarządzanie: rzucać wyzwanie status quo
Elastyczność
Zachęcać do kreatywności
Przekładać pomysły na wyniki
Wnioski
Przewodzenie zmianie - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 14. Przewidywanie sprzyjających możliwości
Badać trendy przyszłości
Przewidywać przyszłe możliwości
Spoglądać w przyszłość
Opracowywać pomysły zaspokajające potrzeby nowego środowiska
Wnioski
Przewidywanie sprzyjających możliwości - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 15. Zapewnianie zadowolenia klienta
Podnosić poprzeczkę
Zmieniać się wraz z klientem
Informacje od klienta
Stałe zaangażowanie
Znać konkurencję
Wnioski
Zapewnianie zadowolenia klienta - praktyczne wskazówki
Przypisy
Rozdział 16. Utrzymywanie przewagi nad konkurencją
Wyniki: szybciej, lepiej
Kapitał intelektualny
Eliminować marnotrawstwo i zbędne koszty
Oferować znakomite produkty i usługi
Zapewniać długoterminową wartość dla akcjonariuszy
Wnioski
Utrzymywanie przewagi nad konkurencją - praktyczne wskazówki
Przypisy
Podsumowanie. Jak wykorzystać tę książkę dla rozwoju własnych zdolności przywódczych
Jak wykorzystać tę książkę dla rozwoju swojego zespołu
Globalni przywódcy - kolejna generacja
Dodatek A. Metodologia badawcza projektu "Globalny lider przyszłości"
Fazy rozwoju wiedzy
Faza pierwsza: ocena
Faza druga: generowanie
Faza trzecia: osadzanie
Faza czwarta: przekazywanie
Plan i metody badania
1. Panele specjalistów
2. Grupy tematyczne i dialogowe
3. Wywiady
Ankieta sondażu ilościowego
Charakterystyka globalnego lidera przyszłości
Tendencje zmian charakterystyki globalnego lidera przyszłości
Różnice zaznaczające się pomiędzy okresami
Analiza szczegółowych pozycji w funkcji czasu
Dodatek B. Pytania do wywiadów w ramach projektu "Globalny lider przyszłości"
Osobiste kwalifikacje przywódcze
Kwalifikacje w zakresie przewodzenia zespołowi
Strategiczne kwalifikacje przywódcze
Dodatek C. Sondaż w ramach projektu "Globalny lider przyszłości"
Instrukcje do ankiety
Ankieta projektu "Globalny lider przyszłości": ocena metodą 360 stopni
Dodatek D. Metody statystyczne
Podsumowanie
Bibliografia
Książki
Czasopisma naukowe i popularne
Gazety
Sprawozdania z badań
Strony internetowe
Indeks
424 strony, B5, oprawa miękka