|
POLSKA POLITYCZNA 2012/2013
RYDLEWSKI G. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 38.50 Twoja cena 36,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Polska polityczna 2012/2013
Strefa publiczna jako środowisko decydowania publicznego
Zadaniem tej publikacji jest ukazanie, a także zinterpretowanie w syntetyczny i
możliwie całościowy oraz wewnętrznie uporządkowany sposób tych zjawisk i procesów w
sferze publicznej w Polsce, które współtworzą środowisko decydowania politycznego w
naszym kraju.
W warstwie empirycznej skoncentrowano się na sytuacji w latach 2012-2013, jednakże -
jeśli to było konieczne - wykorzystano również dane z lat poprzednich.
Opracowanie jest w zamyśle autora propozycją merytorycznego audytu sytuacji
decyzyjnej w sprawach politycznych w Polsce na początku drugiej dekady XXI wieku.
Dodatkowy kontekst tych rozważań wyznacza seria zbliżających się wyborów
bezpośrednich - do Parlamentu Europejskiego, organów samorządu terytorialnego oraz
Sejmu i Senatu.
Wstęp
1. Podstawowe pojęcia, ujęcia modelowe oraz relacyjne sfery publicznej i
decydowania politycznego
1.1. Sfera publiczna
(dwie domeny w przestrzeni społecznej, relacje między sferą prywatną i publiczną,
sfera publiczna jako zjawisko złożone, sfera publiczna jako przedmiot badań, struktura
wewnętrzna sfery publicznej)
1.2. Decydowanie polityczne
(polityczna sytuacja decyzyjna, decydowanie polityczne jako proces, system decydowania
politycznego, niejednorodność decyzji, decydowanie polityczne jako przedmiot ocen,
mechanizmy decydowania politycznego)
1.3. Relacje między sferą publiczną i decydowaniem politycznym
(silne związki dwustronne między decydowaniem politycznym i jego otoczeniem, znaczna
rola czynnika ludzkiego w decydowaniu politycznym, determinanty zmian w relacjach między
sferą publiczną i decydowaniem politycznym)
2. Kontekst aksjologiczny i normatywny decydowania politycznego w Polsce
2.1. Wartości a decydowanie polityczne
(złożoność świata wartości, wieloaspektowość związków między wartościami i
decydowaniem politycznym, wartości jako podstawa ocen w polityce, tradycyjne wartości
polityczne, nowe zjawiska w świecie wartości politycznych)
2.2. Status społeczny wartości politycznych w Polsce
(wolność jako wartość szczególnie pożądana, silna akceptacja równości przy
ograniczonym otwarciu na wielokulturowość, oczekiwania sprawiedliwości w życiu
publicznym i deficyt zaufania do rządzących, poparcie dla demokracji połączone z coraz
większą tęsknotą za silną władzą)
2.3. Normy w kontekście decydowania politycznego w Polsce
(normy jako ramy i zadanie dla decydowania politycznego, napięcia między normami prawa
naturalnego i stanowionego oraz spór w sprawie multicentryczności źródeł prawa, niska
jakość prawa jako wyzwanie dla decydentów politycznych)
2.4. Konkluzje
3. Kontekst społeczny decydowania politycznego w Polsce
3.1. Społeczeństwo jako środowisko decydowania politycznego
3.2. Obraz demograficzny, narodowościowy i światopoglądowy społeczeństwa
(perspektywa zapaści demograficznej, starzenie się społeczeństwa, perspektywa
wyludniających się jednostek zasadniczego podziału terytorialnego, jednolitość
narodowościowa społeczeństwa, polityczny wymiar manifestowania swojej odrębności
narodowościowej przez Ślązaków, powszechne przywiązanie do religii katolickiej
połączone ze swobodnym podejściem do zasad religijnych)
3.3. Linie podziałów i zróżnicowania społeczeństwa
(postępujące zmiany w układzie strukturalnym społeczeństwa, kluczowe znaczenie
zróżnicowania stosunku do zmian modernizacyjnych, istotne zróżnicowanie dochodów i
warunków życia, nasilanie się zjawiska społecznego wykluczenia, zróżnicowanie
regionalne, środowisko silnie zróżnicowanych interesów)
3.4. Obraz polityczny społeczeństwa polskiego w kontekście decydowania politycznego
(silne, utrwalone i względnie zrównoważone podziały polityczne społeczeństwa,
przewaga podziałów nad poczuciem więzi wspólnotowej, dominujący model kultury
politycznej i prawnej, słabości dyskursu politycznego, nasilenie agresji językowej w
przestrzeni publicznej)
3.5. Pola sporów i podziałów politycznych w kontekście decydowania politycznego
(spory dotyczące historii, kontrowersje w sprawie relacji między suwerennością
i integracją ponadnarodową, różnice w sprawie miejsca religii w sferze publicznej,
zderzenie poglądów w sprawach o charakterze obyczajowym, spór w sprawie powinności
państwa w obliczu zjawisk kryzysowych, zasadnicze różnice w sprawie katastrofy
smoleńskiej)
3.6. Wzrost potencjału niezadowolenia społecznego jako uwarunkowanie decydowania
politycznego
(pogorszenie nastrojów społecznych przy rozbieżnych ocenach sytuacji w domenie
prywatnej i publicznej, opinie społeczne dotyczące protestów i konfliktów, społeczne
przyzwolenie na łagodne formy protestów, brak sygnałów dotyczących możliwości
ukształtowania się w bliskiej przyszłości nowych struktur instytucjonalnych protestu
społecznego)
3.7. Konkluzje
4. Instytucje polityki i sfery publicznej w Polsce w kontekście decydowania
politycznego
4.1. Instytucje w decydowaniu politycznym
4.2. Instytucje państwa i samorządu terytorialnego jako podmioty decydowania
politycznego
(podstawy ładu instytucjonalnego w sferze władzy publicznej; organy władzy
ustawodawczej jako miejsce przenikania się dwóch punktów widzenia: politycznego i
państwowego; Prezydent RP wobec obowiązku wspierania interesów narodowych oraz wymagań
reelekcji; rząd w obliczu napięć gospodarczych i krytyki swego stylu działania;
instytucje samorządu terytorialnego w sytuacji zwiększania zadań, osłabienia
zdolności działania oraz narastania potrzeb zmian systemowych)
4.3. Podmioty artykulacji i agregacji interesu politycznego
(monopolistyczna pozycja partii politycznych; dominacja dwóch wrogich sobie partii i
słabość wewnętrznie podzielonej opozycji; Platforma Obywatelska w sytuacji
zewnętrznego i wewnętrznego osłabienia; Polskie Stronnictwo Ludowe w roli ugrupowania
dbającego o swój wizerunek podmiotu potrzebnego każdej formacji do rządzenia; Prawo i
Sprawiedliwość na etapie rozważań o przejęciu władzy; Sojusz Lewicy Demokratycznej
pod wpływem tradycyjnego myślenia o lewicowości; słabość projektu politycznego
Janusza Palikota łączącego kulturowy radykalizm z ekonomicznym racjonalizmem; mało
udany start inicjatywy Europa Plus; brak szans na odegranie istotnej roli politycznej
przez partie spoza czołówki parlamentarnej; wyraźny wzrost liczby osób aktywnych
politycznie, które nie wiedzą na kogo zagłosować; brak wiary w możliwość
zasadniczej zmiany bez politycznego wstrząsu; nowa forma partyjnej kampanii wizerunkowej;
spór w sprawie dotowania partii z budżetu państwa)
4.4. Konkluzje
5. Podmioty wpływu oraz społeczeństwa obywatelskiego w kontekście decydowania
politycznego
5.1. Wpływ i partycypacja w kontekście decydowania politycznego
5.2. Podmioty wpływu i interesu partykularnego w kontekście decydowania politycznego
(związki zawodowe w roli opozycji politycznej; słabo wykorzystany potencjał
samorządów gospodarczych i zawodowych; zorganizowane grupy nacisku; media jako podmioty
kreowania ocen i nadawania znaczenia faktom; Kościół katolicki w poszukiwaniu swojego
miejsca w nowej architekturze przestrzeni publicznej)
5.3. Podmioty społeczeństwa obywatelskiego w kontekście decydowania politycznego
(rozziew między przekonaniem o celowości współdziałania a praktyczną gotowością do
jego podjęcia; społeczeństwo obywatelskie jako uwarunkowanie i mechanizm decydowania
politycznego; organizacje pożytku publicznego: między społeczną użytecznością i
interesami partykularnymi)
5.4. Sfera publiczna online
5.5. Konkluzje
Zamiast zakończenia. Konteksty interpretacyjne
(przesłanki historyczne, naruszona równowaga, przeobrażenia geopolityczne,
napięcia w realizacji projektu integracji europejskiej i światowy kryzys finansowy,
zmiany w komunikacji społecznej i politycznej, zmiany modelu władzy i pozycji państwa,
nowe standardy w sferze publicznej i polityce, głębokie podziały polityczne i kryzys
zaufania, wymagania przyszłości)
Podstawowa literatura przywołana
270 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|