Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach
wielokulturowości
W serii „Edukacja Międzykulturowa” ukazuje się książka, w której
przedstawiona została złożoność uwarunkowań przygotowania nauczycieli do pracy w
środowiskach zróżnicowanych kulturowo, w wielokulturowym świecie.
W opisie skomplikowania tych uwarunkowań wykorzystana jest obszerna literatura z wielu
dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. Autorskie ujęcie wyraźnie eksponuje
powiązania zagadnień edukacji międzykulturowej z wiedzą zgromadzoną na gruncie
pedagogiki, psychologii, socjologii, antropologii i innych nauk. Prezentowane poglądy
licznych badaczy oraz własne rozważania i skojarzenia Autorki mogą być inspiracją do
podejmowania studiów i badań przez Czytelników. […] książka przynosi wiele
istotnych informacji i otwiera nowe perspektywy studiów i badań z pogranicza edukacji
międzykulturowej oraz pedagogiki ogólnej, pedeutologii, kilku subdyscyplin psychologii i
socjologii, a także innych obszarów szeroko pojmowanej humanistyki. […] jest jedną z
dwóch prac składających się na dyptyk o doświadczeniach konstruujących tożsamość
nauczycieli i ich przygotowanie do pracy. Szeroko zakrojone, obejmujące wiele zmiennych,
badania przeprowadzone przez Autorkę przyniosły wyniki ilustrujące dwa duże zakresy
doświadczeń – po pierwsze, doświadczenia nabyte w różnych sytuacjach życiowych,
ale poza intencjonalnymi procesami edukacji nauczycielskiej, […] po drugie,
doświadczenia zdobyte w toku edukacji nauczycielskiej. Te pierwsze są właśnie opisane
w tym tomie, drugie znajdą odzwierciedlenie w kolejnej książce noszącej tytuł O
przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie
studentów, propozycje[…]. Lektura obu tomów da w miarę całościowy obraz badanych
doświadczeń studentów/przyszłych nauczycieli.
Z Przedmowy prof. zw. dra hab. Tadeusza Lewowickiego
Przedmowa (Tadeusz Lewowicki)
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1
Przemiany społeczne, wielokulturowość, społeczeństwo wielokulturowe -
korzyści, zagrożenia i edukacyjne konsekwencje
1.1. Zmiany społeczne i kulturowe a edukacja
1.2. Zróżnicowanie kulturowe czy wielokulturowość a edukacja
1.3. Wielość rzeczywistości - wielowymiarowość współczesnego świata
1.4. Wielowymiarowość człowieka
1.5. Wielowymiarowość edukacji
Konkluzje
RODZIAŁ 2
Uczenie się - spojrzenie kulturowe
2.1. Doświadczenie - Uczenie się - Nauczanie
2.2. Uczenie się i jego konteksty
2.2.1. Ideologiczny kontekst uczenia się
2.2.2. Kontekst teoretyczny uczenia się
2.2.3. Społeczno-kulturowy kontekst uczenia się
2.2.4. Kontekst praktyczny uczenia się
Konkluzje
ROZDZIAŁ 3
Założenia metodologiczne badań własnych
3.1. Problematyka badawcza
3.2. Cele i zakres badań
3.3. Procedura badania
3.3.1. Badanie rzetelności kwestionariusza
3.3.2. Analiza statystyczna danych
3.4. Dobór próby i terenu badań
ROZDZIAŁ 4
Obraz Innego, siebie i uczenia się od Innych w świadomości studentów
4.1. Wielowymiarowe postrzeganie Innego/drugiego człowieka
4.2. Poziom wiedzy na temat Innego
4.3. Źródła wiedzy o Innych
4.4. Obraz własnej osoby w relacjach z Innym
Konkluzje
ROZDZIAŁ 5
Doświadczenia uczenia się z Innym
5.1. Doświadczenia w bezpośrednich relacjach z Innym
5.2. Doświadczenia w bezpośrednich relacjach z Innymi - analiza czynnikowa
5.3. Potencjał społeczno-gospodarczy i kulturowy a doświadczenia w bezpośrednich
relacjach z Innym
5.4. Obszary doświadczeń przyszłych nauczycieli - wyniki zogniskowanego wywiadu
grupowego
Konkluzje
ROZDZIAŁ 6
Wartości w uczeniu się
6.1. Wartości cenione przez kandydatów na nauczycieli
6.2. Wartości - analiza czynnikowa
6.3. Potencjał społeczno-gospodarczy i kulturowy a wartości
Konkluzje
ROZDZIAŁ 7
Gotowość do uczenia się od Innych
7.1. Motywy uczenia się od Innych
7.2. Gotowość do angażowania się
Konkluzje
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Prace w serii "Edukacja Międzykulturowa"
Aneks
350 stron, Format: 16.0x22.2cm, oprawa miękka