ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 57.50 54,63   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WARTOŚCI W ŻYCIU I EDUKACJI CZŁOWIEKA


GAJDA J.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 57.50 Twoja cena  54,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wartości w życiu i edukacji człowieka


Było i jest wiele sprawdzonych teorii i zasad wychowania oraz towarzyszących im efektywnych, godnych uznania, głęboko humanistycznych strategii i metod postępowania. Ale są także wciąż liczne naganne oddziaływania edukacyjne w życiu społeczno–zawodowym, w mediach, w domu. Ustalenie ideologiczne i religijne standardów człowieczeństwa w historii dawało najczęściej rezultaty opłakane.

W tej sytuacji zostaje jedynie odwołanie się do wartości humanistycznych i wrażliwości moralnej człowieka, który potrafi nadać głębszy sens wszechobecnym w życiu wartościom.


Wprowadzenie

Rozważania wstępne. Podstawowe pojęcia dotyczące wartości

Część pierwsza. Prawda - dobro - piękno. Kluczowe uniwersalne wartości

Rozdział I. Prawda jako wartość prymarna i uniwersalna
1.1. Wokół definicji prawdy i jej wartości poznawczej oraz egzystencjalnej
1.1.1. Podstawowe definicje prawdy
1.1.2. Prawda jako wartość egzystencjalna
1.1.3. Półprawdy i kłamstwa
1.2. Subiektywny charakter prawdy o sobie i innych ludziach
1.2.1. Kim jestem?
1.2.2. Jak postrzegam siebie i jak postrzegają mnie inni?
1.2.3. Dociekanie prawdy o drugim człowieku
1.2.4. Bilans strat i osiągnięć podstawą samodoskonalenia
1.3. Trud życia w prawdzie
1.3.1. Prawda a władza i historia
1.3.2. Granice prawdomówności
1.3.3. Prawda warunkiem tolerancji
1.3.4. Prawda mówiona innym a kultura obyczajów

Rozdział II. Dobro podstawową wartością moralną
2.1. Kontrowersje wokół pojęcia dobra
2.2. Oblicze zła jako antynomia dobra
2.2.1. Zło w religiach - relacje człowieka z Bogiem
2.2.2. Natura człowieka źródłem zła
2.2.3. Zło wynikiem uwarunkowań zewnętrznych
2.2.4. Istota i kryteria podziału zła
2.2.5. Fascynacja złem w literaturze i sztuce
2.2.6. Neobarbarzyństwo - potwornością zła w życiu ludzi
2.2.6.1. Przykłady z historii i teraźniejszości
2.2.6.2. Skundlone neobarbarzyństwo sceny rodzimej
2.3. Walka o dobro i eliminacja zła
2.3.1. Zabiegi wychowawcze
2.3.2. Dobro i zwalczanie zła w religiach
2.3.3. Rewolucje, reformy, prawodawstwo i dobroczynność w zwalczaniu zła

Rozdział III. Piękno
3.1. Piękno jako wartość i współczesne kontrowersje wokół niego
3.2. Odchodzenie od kategorii piękna w pojmowaniu twórczości i sztuki
3.3. Kształcenie postaw i osobowości twórczej
3.4. Odwiecznie urzekające piękno świata, flory i fauny
3.5. Piękno wokół nas
3.6. Rodzaje piękna przekazów medialnych
3.7. Kreatywność i innowacyjność - jako wyraz szeroko pojmowanej sztuki i związane z tym dylematy edukacyjne

Część druga. Honor - godność - człowieczeństwo

Uwagi wstępne

Rozdział IV. Honor
4.1. Honor - czy tylko wartość historyczna?
4.1.1. Pojęcie honoru
4.1.2. Honor - aspekt historyczny
4.1.3. Kodeks honorowy Boziewicza - historia i relikty współczesne
4.1.4. Poczucie honoru w poszczególnych warstwach społeczno-zawodowych dawniej i współcześnie
4.1.5. Honor narodu
4.2. Zachowania honorowe i ich znaczenie w życiu
4.2.1. Honor a savoir-vivre
4.2.2. Honor w sytuacjach ekstremalnych
4.2.3. Honor w życiu społecznym

Rozdział V. Godność
5.1. Godność - jej wyznaczniki i podstawowe źródła
5.1.1. Istota pojęcia "godność" i jego wyznaczniki
5.1.2. Podstawowe źródła godności
5.1.3. Godność i wolność w potrzasku fundamentalizmu i liberalizmu
5.2. Uwarunkowania zachowań godnościowych
5.2.1. Uwarunkowania historyczne
5.2.2. Godność a warunki bytowe
5.2.3. Uwarunkowania polityczne
5.2.4. Uwarunkowania osobowościowe
5.3. Godność ludzi i instytucji w złożonej rzeczywistości współczesnej
5 3.1. Godność a autorytet instytucji i osób znaczących
5.3.2. Godność w sytuacjach upokorzenia i zagrożenia śmiercią
5.3.3. Życie poza godnością i pozory godności

Rozdział VI. Człowieczeństwo (istota, sens życia, oblicza)
6.1. Istota człowieczeństwa
6.2. Człowieczeństwo sensem życia
6.3. Oblicza człowieczeństwa
6.3.1. Jasne strony człowieczeństwa
6.3.2. Rozdroża człowieczeństwa i kariera idoli
6.3.3. Czarne strony człowieczeństwa

Część trzecia. Miłość - wolność - samotność

Rozdział VII. Miłość pełnią człowieczeństwa
7.1. Homo amans - Człowiek jako istota kochająca i potrzebująca miłości
7.1.1. U źródeł koncepcji homo amans
7.1.2. Istota miłości i jej wyznaczniki
7.1.3. Miłość w wymiarze osoby i wspólnoty ludzkiej
7.1.4. Nieporozumienia związane z miłością
7.2. Miłość erotyczna, upojenia i udręki z nią związane
7.2.1. Seks i uczucie źródłem miłości erotycznej
7.2.2. Miłość partnerska
7.2.3. Związki trwałe niezalegalizowane i miłości przelotne
7.2.4. Trójkąty i wielokąty w miłości
7.2.5. Dzieje miłości Abelarda i Heloizy oraz współczesne ich wzory
7.3. Istota i oblicza miłości rodzicielskiej
7.3.1. Miłość podstawą zdrowej rodziny
7.3.2. Urazy i skrzywienia spowodowane brakiem miłości
7.3.3. Miłość wymagająca i rozsądna wobec dziecka
7.3.4. Egoistyczna miłość do dziecka
7.3.5. Marnotrawni synowie i wyrodne córki
7.4. Miłość dynamizująca człowieczeństwo
7.4.1. Istota miłości bliźniego
7.4.2. Ojciec Maksymilian Kolbe i Janusz Korczak - ofiara życia dla innych
7.4.3. Miłość w ujęciu Mahatmy Gandhiego - idea, praktyka i kontynuacja
7.4.4. Matka Teresa z Kalkuty - chlubny symbol chrześcijańskiej miłości bliźniego
7.5. Miłość siebie samego - jej skrzywienia i utrapienia
7.5.1. Znaczenie miłości siebie w kształtowaniu własnej tożsamości i stosunki do innych ludzi
7.5.2. Narcyzm i jego przejawy
7.5.3. Neurotyczna miłość własna
7.5.4. Przypadki transseksualizmu
7.5.5. Miłość i cierpienie

Rozdział VIII. Wolność i odpowiedzialność jako nabrzmiały problem współczesności
8.1. Istota wolności i jej miejsce w hierarchii wartości
8.2. Typologie wolności
8.2.1. Wolność zewnętrzna i wewnętrzna podstawą zachowań człowieka - jego aktywności i siły moralnej
8.3. Odpowiedzialność w poczuciu bycia wolnym, jej istota, rodzaje i granice
8.3.1. Istota i rodzaje odpowiedzialności
8.3.2. Granice odpowiedzialności człowieka: za siebie samego, za drugiego człowieka, za świat wartości i kultury
8.3.3. Granice wolności i odpowiedzialności przekazów medialnych
8.4. Nieporozumienia dotyczące wolności i odpowiedzialności
8.4.1. Pułapki liberalizmu i fundamentalizmu
8.4.2. Szerokie i wąskie traktowanie wolności i odpowiedzialności
8.4.3. Cechy wyróżniające osobę wolną i odpowiedzialną

Rozdział IX. Samotność - niejednoznaczna wartość w życiu człowieka
9.1. Samotność jako niejednoznaczna wartość w życiu i jej uwarunkowania
9.1.1. Samotność a istota człowieka (psychoegzystencjalne uwarunkowania samotności)
9.1.2. Samotność jako rezultat konfliktu ze współczesną kulturą (kulturowe uwarunkowania samotności)
9.2. Przeżywanie samotności a styl i jakość życia
9.2.1. Trzy aspekty samotności i wzajemne związki między nimi
9.2.2. Przeżywanie samotności
9.2.3. Samotność a sposób, styl i jakość życia
9.3. Samotność jako determinanta zachowań i uczestnictwa w kulturze
9.3.1. Samotność jako determinanta uczestnictwa w kulturze
9.3.2. Swoistość domu i uczestnictwo w kulturze samotnych
9.3.3. Pozadomowe kontakty kulturalne ludzi samotnych
9.3.4. Samotność a twórczość artystyczna

Uwagi podsumowujące. Kultura uczuć i człowieczeństwo głównym i odpowiedzialnym zadaniem edukacji

Bibliografia


315 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022