|
BEHAWIORALNE FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW PODSTAWOWE PODEJŚCIA I KONCEPCJE
GAJDKA J. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 64.50 Twoja cena 61,28 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Behawioralne finanse przedsiębiorstw
Podstawowe podejścia i koncepcje
Jedna z największych zmian, jaka zaszła w ramach rozwoju nauki o finansach na
przełomie XX i XXI wieku, polega na wzroście zainteresowania finansami behawioralnymi.
Ten obszar badawczy, wiążący ze sobą wiedzę przede wszystkim z zakresu finansów i
psychologii, zyskał na znaczeniu w całym świecie, stanowiąc wyzwanie dla dominującej
dotychczas neoklasycznej teorii finansów.
W pracy dokonano przeglądu uwarunkowań, które wpływają na zarządzanie finansami
przedsiębiorstw w podstawowych grupach decyzji podejmowanych w spółce, począwszy od
decyzji o budżetowaniu inwestycji, poprzez finansowanie i politykę dywidendy aż do
zarządzania kapitałem obrotowym.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Finanse behawioralne a neoklasyczna teoria finansów
1.1. "Behawioralna" zmiana w nauce o finansach
1.2. Podstawy neoklasycznej teorii finansów
1.2.1. Efektywność rynku
1.2.2. Teoria portfelowa
1.2.3. Ryzyko a oczekiwana stopa zwrotu
1.2.4. Racjonalne zachowanie
1.3. Podstawy finansów behawioralnych
1.3.1. Teoria perspektywy
1.3.2. Skłonności ludzi uwzględniane w ramach finansów behawioralnych
1.3.3. Nieefektywność rynku
1.3.4. Behawioralne podejście do teorii portfela
1.3.5. Oczekiwana stopa zwrotu w finansach behawioralnych
Rozdział 2. Behawioralne finanse przedsiębiorstw - podstawowe ramy teoretyczne
2.1. Neoklasyczne a behawioralne podejście do finansów przedsiębiorstw
2.2. Podstawowe skłonności o charakterze psychologicznym charakterystyczne dla
menedżerów
2.2.1. Nadmierny optymizm
2.2.2. Nadmierna pewność siebie
2.2.3. Selektywna percepcja i błąd afirmacji
2.2.4. Błąd kontroli
2.2.5. Heurystyka
2.2.6. Efekt kadrowania
2.3. Podstawowe rodzaje podejścia w behawioralnych finansach przedsiębiorstw
2.4. Ogólna charakterystyka podejścia "nieracjonalni inwestorzy - racjonalni
menedżerowie"
2.5. Syntetyczny model podejścia "nieracjonalni inwestorzy - racjonalni
menedżerowie"
2.6. Problemy metodyczne przy badaniach empirycznych w podejściu "nieracjonalni
inwestorzy-racjonalni menedżerowie"
2.7. Ogólna charakterystyka podejścia "racjonalni inwestorzy - nieracjonalni
menedżerowie"
2.8. Syntetyczny model podejścia "racjonalni inwestorzy - nieracjonalni
menedżerowie"
2.9. Problemy metodyczne przy badaniach empirycznych w podejściu "racjonalni
inwestorzy- nieracjonalni menedżerowie"
Rozdział 3. Budżetowanie kapitału
3.1. Budżetowanie kapitału w neoklasycznym podejściu do zarządzania finansami
3.2. Budżetowanie kapitału w warunkach podejścia "nieracjonalni inwestorzy -
racjonalni menedżerowie"
3.3. Związek pomiędzy inwestycjami rzeczowymi a niewłaściwą wyceną akcji w warunkach
polskich
3.4. Budżetowanie kapitału w warunkach podejścia "racjonalni inwestorzy -
nieracjonalni menedżerowie"
3.5. Model budżetowania kapitału z uwzględnieniem zbytniej pewności siebie
menedżerów
3.6. Nadmierna pewność siebie menedżerów a nadmierny optymizm w kontekście decyzji
inwestycyjnych
3.7. Wybrane praktyczne kwestie dotyczące procesu budżetowania kapitału w podejściu
"racjonalni inwestorzy - nieracjonalni menedżerowie"
3.7.1. Zbytnia pewność siebie i nadmierny optymizm przy szacowaniu przepływów
pieniężnych generowanych przez projekt
3.7.2. Szacowanie kosztów (nakładów) projektu
3.7.3. Wyznaczanie stopy dyskontowej
3.8. Podejmowanie nowych projektów przez małe spółki
3.9. Wpływ doświadczenia na skłonności menedżerskie ujawniane w procesie
budżetowania kapitału
Rozdział 4. Finansowanie i struktura kapitału
4.1. Finansowanie i struktura kapitału w neoklasycznej teorii finansów
4.1.1. Podejście Millera-Modiglianiego w warunkach rynku doskonałego
4.1.2. Podejście Millera-Modiglianiego w warunkach gospodarki z podatkami
4.1.3. Teoria kompromisu
4.1.4. Teoria hierarchii źródeł finansowania
4.2. Finansowanie i struktura kapitału w podejściu "nieracjonalni inwestorzy -
racjonalni menedżerowie"
4.2.1. Teoria struktury kapitału wyjaśniająca jej kształtowanie działaniami typu
market timing
4.2.2. Polityka finansowania w kontekście działań typu market timing
4.2.3. Struktura kapitału a market timing w warunkach polskich
4.3. Finansowanie i struktura kapitału w podejściu "racjonalni inwestorzy -
nieracjonalni menedżerowie"
4.3.1. Teoretyczne aspekty związane z kształtowaniem struktury kapitału
4.3.2. Polityka finansowania w kontekście podejścia "racjonalni inwestorzy -
nieracjonalni menedżerowie"
Rozdział 5. Polityka dywidendy
5.1. Polityka dywidendy w neoklasycznym podejściu do finansów przedsiębiorstw
5.2. Polityka dywidendy w podejściu "nieracjonalni inwestorzy - racjonalni
menedżerowie"
5.2.1. Dywidenda a behawioralny cykl życia i ryzyko
5.2.2. Dywidenda a samokontrola
5.2.3. Dywidenda a teoria perspektywy
5.2.4. Kateringowa teoria dywidendy
5.2.5. Polityka dywidendy a katering w warunkach polskich
5.3. Polityka dywidendy w warunkach podejścia "racjonalni inwestorzy - nieracjonalni
menedżerowie"
5.4. Polityka dywidendy w warunkach behawioralnego sygnalizowania
Rozdział 6. Inne decyzje podejmowane w ramach zarządzania finansami
przedsiębiorstwa
6.1. Behawioralna rachunkowość
6.2. Kształtowanie zysków
6.3. Kształtowanie zysków w warunkach polskich
6.4. Dywersyfikacja a koncentracja profilu działania
6.5. Fuzje i przejęcia
6.6. Zmiana nazwy spółki
6.7. Wynagrodzenia menedżerów
6.8. Zarządzanie kapitałem obrotowym
Rozdział 7. Krytyczne spojrzenie na finanse behawioralne
7.1. Istota krytyki behawioralnego podejścia do finansów
7 2. Kompleksowe zastrzeżenia sformułowane przez E. Famę
7.2.1. Syntetyczna charakterystyka krytyki
7.2.2. Problemy i mankamenty metodyki badań w zakresie finansów behawioralnych
7.2.3. Wiarygodność poszczególnych badań dotyczących anomalii
7.3. Inne zastrzeżenia do koncepcji stworzonych w ramach finansów behawioralnych i
reakcja na nie ze strony badaczy tej dyscypliny
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunkówy
225 stron, Format: 16.5x23.5cm. oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|