Komercjalizacja wiedzy i technologii - determinanty i strategie
Podjęcie tematu Komercjalizacja wiedzy i technologii – determinanty i strategie
wynika z trendów na rynkach międzynarodowych, które sprawiają, że badania naukowe są
w centrum zainteresowań firm, szczególnie w takich branżach, jak: biotechnologia,
nanotechnologia, energetyka odnawialna, medycyna, bioinformatyka, inżynieria
materiałowa, elektronika, paliwa energetyczne.
Rozwój nowych technologii staje się priorytetem strategii Unii Europejskiej, Polski,
regionów, ośrodków badawczych i podmiotów gospodarczych.
Podstawowym założeniem niniejszej dysertacji stała się teza, że zmiany
dokonujące się pod wpływem globalizacji, integracji europejskiej, tempa prowadzenia
badań naukowych i rozwoju nowych technologii na rynkach światowych, wzrostu
konkurencyjności opartej na innowacyjności mają wpływ na zarządzanie wynikami badań
przed wprowadzeniem nowych technologii i produktów na rynek.
Celem rozprawy jest wskazanie podstawowych czynników kształtujących proces
komercjalizacji w polskich przedsiębiorstwach i organizacjach naukowo-badawczych na tle
innych krajów.
Wstęp
1. Komercjalizacja, transfer oraz marketing wiedzy i technologii
1.1. Komercjalizacja i czynniki ją kształtujące
1.2. Proces komercjalizacji oraz transfer wiedzy i technologii – kontekst teoretyczny
1.3. Procesy komercjalizacji technologii i produktów w wybranych sektorach
1.4. Instrumenty marketingu nowych technologii
2. Czynniki warunkujące komercjalizację i strategie komercjalizacji w polityce
regionalnej, przedsiębiorstwie i jednostce naukowo-badawczej
2.1. Infrastruktura i polityka technologiczna
2.2. Sieć współpracy, dostęp do kapitału, personel i kultura przedsiębiorczości
2.3. Strategie komercjalizacji w polityce regionalnej
2.4. Strategie komercjalizacji i transferu technologii w przedsiębiorstwie
2.5. Komercjalizacja technologii uniwersyteckich, przedsiębiorczość akademicka
..........
2.6. Strategie komercjalizacji oraz transferu wiedzy i technologii jednostek naukowo-
-badawczych
3. Ocena wartości ekonomicznej technologii
3.1. Ocena wartości ekonomicznej technologii – podstawowe założenia
3.2. Metody oceny wartości ekonomicznej technologii
3.3. Ocena wartości ekonomicznej na rynku farmaceutycznym i medycznym
3.4. Wycena własności intelektualnej jako składnik oceny wartości ekonomicznej
4. Wybrane elementy procesu komercjalizacji wiedzy i technologii – stymulanty,
bariery i metody oceny wartości ekonomicznej
4.1. Metodologia badań empirycznych
4.2. Czynniki stymulujące rozwój nowych technologii i tworzenie firm technologicznych
4.3. Komercjalizacja wyników badań i technologii – analiza empiryczna
4.4. Współpraca z nauką i biznesem, finansowanie w działalności rozwojowej
organizacji innowacyjnych
4.5. Ocena możliwości wdrożeniowej projektu
4.6. Stymulanty i bariery w procesie komercjalizacji
5. Studia przypadków
5.1. Transfer nanotechnologii do firmy spin-off na przykładzie NPIN s.c.
5.2. Transfer wyników badań do przedsiębiorstwa innowacyjnego na przykładzie Grupy
Straszów sp. z o.o.
5.3. Wprowadzenie nowej technologii na rynek przy globalnej konkurencyjności
przedsiębiorstwa na przykładzie firmy Siarkopol SA
5.4. Umiędzynarodowienie technologii na przykładzie wynalazku drewnianych modułów
budowlanych
5.5. Transfer technologii na przykładzie kina cyfrowego – Kino Charlie w Łodzi
Zakończenie
Załącznik 1. Kwestionariusz pomiaru ankiety online
Załącznik 2. Charakterystyka struktury populacji badanej
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Summary
Od Redakcji
348 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka