Ad usum Delphini
O szkolnej edukacji literackiej - dawniej i dziś
Rozprawa Ad usum Delphini. O szkolnej edukacji literackiej — dawniej i dziś
pokazuje proces przemian w edukacji polonistycznej od II poł. XIX w. do czasów
współczesnych.
Dominują tu zagadnienia związane z:
1) procesami „uczytankowiania” i „fragmentaryzacji” literatury w
podręcznikach dawniej i dziś;
2) perspektywą genologiczną;
3) przemianami socjokulturowych modeli w stronę pajdocentryzmu, wielokulturowości,
tolerancji oraz edukacji regionalnej;
4) ewolucją: od czytelnych systemów moralno-wychowawczych do aksjologicznego
relatywizmu; od biograficznego opisywania świata do kreacji bogatych portretów
psychologicznych; tworzenia kanonów - od przymusu do wolnych wyborów lekturowych; od
sztywnych norm dydaktyczno-wychowawczych do zabawy literackiej i ludyczności; od słowa
do obrazu.
I. Aspekty teoretyczne szkolnej edukacji literackiej
1. Ad usum Delphini
2. Jak polonista układa kanon?
3. Fragment dzieckiem czasu
II. Literatura — kultura — edukacja
(podręczniki szkolne drugiej połowy XIX wieku)
1. Czytankowe sacrum
2. Czytankowa wieś — łąka i pastwisko
3. Herosi walki i herosi pracy
4. Alpy dla maluczkich
5. Czy czytanka ma płeć?
6. Emancypacja — praca — biznes według Anastazji Dzieduszyckiej
7. Style lektury — Chmielowski i Piaget
III. Na drodze do współczesności (podręczniki szkolne czasów socrealizmu,
lat 60. i 70. XX wieku oraz przełomu XX i XXI wieku)
1. „Kowale lepszego jutra”
2. „Ojczyzna dla wszystkich — ojczyzna dla każdego”
3. Nowa tożsamość?
4. Fragmentaryzacja jako manipulacja? (Adaptacje klasyki)
5. „Nie wszystko bajka” (edukacja regionalna)
6. Od baśni do fantasy
IV. Nowoczesne perspektywy porównawcze
1. Literacka i filmowa Panna Nikt
2. Komiks zrehabilitowany
3. Zrapowane lektury
V. W stronę fragmentu, dekanonizacji i zabawy literackiej
Nota edytorska
Aneks podręczników szkolnych
Literatura przedmiotu (wybrane opracowania)
Summary
Spis ilustracji na wklejkach
Indeks nazwisk
442 strony, Format: 17.0x24.0cm. oprawa miękka