ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 25.40 24,13   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

BOECJUSZ I PROBLEM UNIWERSALIÓW


TIURYN T.

wydawnictwo: WYD UN WROCŁAW , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 25.40 Twoja cena  24,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Boecjusz i problem uniwersaliów


Problem uniwersaliów to jedno z najsłynniejszych zagadnień w historii filozofii jego dzieje zaczynają się od sporu między Platonem i Arystotelesem, którzy sformułowali dwa klasyczne rozwiązania problemu – teorię idei i teorię formy.

W średniowieczu dyskusja nad nim była tak zaciekła, że to przede wszystkim z okresem scholastyki kojarzymy określenie „spór o uniwersalia”. Historia problemu trwa do dzisiaj; współ czesna debata nad zagadnieniem bytów ogólnych, nad relacją między tym, co ogólne, i tym, co jednostkowe, wydaje się równie intensywna, jak w średniowieczu.

Zagadnienie uniwersaliów rozumie się najczęściej jako problem ontologiczny – jako pytanie o to, czy istnieją byty ogólne.

W swojej książce autor stara się wyjść poza tę perspektywę.

Pokazuje, że problem uniwersaliów to coś więcej, to próba ustalenia, jakie są relacje między ludzkim poznaniem – dokonującym się zazwyczaj w kategoriach ogólnych – a rzeczywistością, która składa się przede wszystkim z tego, co jednostkowe.

Wybór Boecjusza jako głównego bohatera książki o uniwersaliach nie jest przypadkowy. Historycy zgadzają się co do tego, że jego teksty były główną inspiracją sporu o uniwersalia w średniowieczu. Ciekawe jednak, że mimo uznania dla roli, jaką odegrał Boecjusz, jego koncepcje były dotąd omawiane bardzo wyrywkowo. Tak więc książka stanowi pierwszą wyczerpującą monografi ę na temat Boecjuszowej koncepcji uniwersaliów. Jeden z ważniejszych wniosków, jakie płyną z tych analiz, dotyczy miejsca Boecjusza w dziejach problemu uniwersaliów. Autor formułuje tezę, że to Boecjusza należy uważać za autora, u którego po raz pierwszy pojawia się w precyzyjnej formie stanowisko „realizmu umiarkowanego”, będące jednym z trzech klasycznych stanowisk w sporze o uniwersalia.


Podziękowania
Wykaz skrótów
Zasady cytowania
WSTĘP

ROZDZIAŁ I: NATURA PROBLEMU
1. Kłopot z definicją
2. Uniwersalia w średniowieczu
3. Znaczenie terminu powszechnik
4. Ontologia i epistemologia. Ujęcie problemu przez Boecjusza
5. O historycznym znaczeniu nominalizmu i konceptualizmu
6. Problem uniwersaliów i zasada odpowiedniości
7. Klasyfikacja stanowisk
8. Uwaga na temat pism Boecjusza

ROZDZIAŁ II: BOECJUSZOWE POJĘCIE POWSZECHNIKA
1. Znaczenie terminu universale
2. „Piątka Porfiriusza” jako uniwersalia
3. Znaczenie terminu commune
4. Neutralny opis uniwersaliów
A. Orzekanie
B. Rodzaj i gatunek
C. Różnica
D. Przypadłość
E. Hierarchia powszechników

ROZDZIAŁ III: POWSZECHNIKI JAKO BYTY
1. Istnienie powszechników
A. Język zależności naturalnych
B. Zależności ontyczne
2. W jaki sposób istnieją powszechniki? Przegląd określeń
A. Klasyczne określenie sposobu istnienia powszechników
B. Status powszechnika w DeInt.2, II.7
C. Status powszechnika w Przeciwko Eutychesowi i Nestoriuszowi
D. Status powszechnika w komentarzu do Kategorii
3. Przynależność kategorialna
4. Pozorna relatywność gatunku i rodzaju
5. Ontyczna reprezentacja orzekania

ROZDZIAŁ IV: INDYWIDUUM I POWSZECHNIK
1. Pojęcie indywiduum
2. Zagadnienie indywiduacji
3. Udział powszechnika w bycie jednostki
A. Czy indywidua mają istotę?
B. Gatunki jako podmioty przypadłości
C. Powstawanie bytów niższych z wyższych
4. Problem odrębności bytów jednostkowych

ROZDZIAŁ V: SKRAJNY REALIZM
1. Dwie odmiany realizmu
2. Hiperrealizm
3. Realizm skrajny znaturalizowany

ROZDZIAŁ VI: REALIZM UMIARKOWANY
1. Nieoczekiwane odkrycie
2. Koncepcja powszechników w P1 (Isag.1, I.10–11)
3. Koncepcja powszechników w P2 (Isag.2, I.10–11)
A. Problem istnienia uniwersaliów
B. Sformułowanie problemu pojęć ogólnych
C. Status ontyczny powszechnika w Isag.2, I.10–11
D. Koncepcja uniwersaliów Aleksandra z Afrodyzjas
E. Wartość koncepcji jednostkowego powszechnika
4. Jednostkowość powszechnika w innych tekstach

ROZDZIAŁ VII: REALIZM PLATONIZUJĄCY
1. Specyfika
2. Powszechniki w O Trójcy Świętej
3. Powszechniki w O pocieszeniu, jakie daje filozofia

ROZDZIAŁ VIII: POZNANIE POWSZECHNIKÓW
1. Dwie teorie klasyczne
A. Teoria anamnezy
B. Teoria abstrakcji
2. Abstrakcja realistyczna czy konstruktywistyczna?

ROZDZIAŁ IX: INTERPRETACJE
1. Status kategorialny i teoria trzech postaci powszechnika
2. Rozwiązanie czy rozwiązania?
A. Wątki nominalistyczne
B. Realizm skrajny znaturalizowany
C. Realizm umiarkowany
D. Realizm umiarkowany platonizujący
E. Boecjuszowa wersja realizmu neoplatońskiego
3. Oryginalność Boecjusza

ZAKOŃCZENIE

BOECJUSZ I POWSTANIE REALIZMU UMIARKOWANEGO

DODATEK
TEKSTY BOECJUSZA POŚWIĘCONE UNIWERSALIOM
I. Drugi komentarz do Hermeneutyki, ks. II, rozdz. 7 (s. 135–140)
II. Pierwszy komentarz do Isagogi, ks. I, rozdz. 10–11 (s. 23–31)
III. Drugi komentarz do Isagogi, ks. I, rozdz. 10–11 (s. 158–167)
IV. Drugi komentarz do Isagogi, ks. II, rozdz. 5 (s. 183–186)
BIBLIOGRAFIA
I. Źródła
II. Tłumaczenia
III. Opracowania
Summary
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy


452 strony, Format: 14.4x21.0cm, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022