|
PSYCHOLOGIA DĄŻEŃ I SKŁONNOŚCI ZAWODOWYCH
JAROSIEWICZ H. wydawnictwo: WYD UN WROCŁAW , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 53.90 Twoja cena 51,21 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia dążeń i skłonności zawodowych
Prezentowana publikacja wskazuje na dążenia jako na ukryte źródło naszych
wyborów, które kreują los.
Człowiek jest skłonny wybrać określoną pracę właśnie dlatego, że pragnie
znaleźć się w pewnych relacjach zawodowych, dąży do pewnych wartości. Nie zawsze
zdaje sobie jednak sprawę ze swych pragnień.
Doradca zawodowy jest zatem kimś, kto pomoże klientowi zrozumieć samego siebie i
doprowadzić głębokie pragnienia do praktyki życia zawodowego.
Dążenia są względnie trwałym wytworem przeżyć. Choć tak ważne dla człowieka,
są zwykle bezwiedne, odczuwane wewnętrznie, dla psychologa zaś stają się dostępne za
pomocą tzw. metod jakościowych diagnozy, a więc takich sposobów postępowania,
których celem jest rozpoznanie stanu pragnień.
Książka jest odpowiedzią na sokratejskie wezwanie „poznaj samego siebie”.
Ma dostarczyć doradcom zawodowym narzędzi pomocnych w budowaniu samowiedzy młodzieży i
osób dorosłych na rynku pracy.
Przedmowa
I. Wstęp
Skłonności zawodowe jako przedmiot diagnozy
Test Skłonności Zawodowych
Sens wyboru w teście M. Achtnicha
Znaczenie skłonności zawodowych
Wybór jako metoda diagnozy skłonności zawodowych
Wybór jako czynność i jako wytwór
Koncepcja czynności i wytworów K. Twardowskiego
Wyjaśnianie praktyki, metoda ex post facto
Życie psychiczne — znaczeniem zachowania
Czynność jako zjawisko dostępne empirycznie
Metody diagnozy skłonności
Teoria i praktyka
Metoda analityczna
Metoda psychologiczna
Metoda fenomenologiczna
Wnioskowanie przez analogię a odczytanie relacji zawodowej
Obraz i wyobrażenie w myśleniu przez analogię
Zadania doradcy zawodowego
Przegląd zawartości pracy
II. Aktywność człowieka na rynku pracy
Wybrane koncepcje teoretyczne aktywności na rynku pracy
Wprowadzenie
Praca i jej doświadczenie na rynku pracy
Relacyjne ujęcie pracy ludzkiej
Kariera jako wytwór doświadczania rynku pracy 56
Koncepcja kariery zawodowej D. Supera
Potrzeby, wartości i zainteresowania
Pojęcie kariery zawodowej
Obraz siebie
Ważność pracy
Koncepcja radzenia sobie wżyciu M. Kulczyckiego
Pojęcie „problemu życiowego”
Podmiotowe warunki aktywności
Procesy podstawowe
Procesy właściwe
Psychologiczne doradztwo karier
Pojęcie doradztwa kariery
Dojrzewanie do kariery
Charakter a dojrzałość do kariery
Model „mozaikowy” dynamizmów podmiotowych
Interakcyjny model zachowania się człowieka w środowisku pracy
Interakcyjny model podmiotu w środowisku zawodowym
Analiza świadomości
Analiza działania i jego źródeł
Trzy „poziomy” ludzkich dynamizmów
Dynamizm człowieka: model mozaikowy
Organizm i życie wegetatywne
Zmysły i życie zmysłowe
Zmysły: istota i funkcja
Emotywność — wrażliwość na wartości
Poznanie rzeczy a doznanie wartości
Czucie, czyli wiedza o sobie
Rozum i czynności ponadzmysłowe
Aktywność osobowa
Wiedza i samowiedza
Relacja jako przedmiot poznania
Samowiedza i jej znaczenie dla rozwoju zawodowego
Osoba
Świadomość a samowiedza
Refleksja
Osobowość a samoświadomość
Regulacja relacji z otoczeniem
Aktualistyczno-egzystencjalna koncepcja człowieka
Działanie i doznawanie
Rola doznania i poznania w biegu aktywności
Mechanizm regulacyjny zachowania
Model „fizjologii” ludzkiej aktywności
Umysł i serce
Uprzedmiotowienie i jego wytwory: przedstawienia
Upodmiotowienie i jego wytwory: aspiracje
III. Przeżycia i dążenia zawodowe
Przeżycia i ich rodzaje
Wprowadzenie
Doznanie i przeżycie
Istota przeżycia
Dwie grupy przeżyć
Mechanizm powstawania przeżyć: działanie i doznanie
Rodzaje przeżyć
Przeżycie materialne i formalne
Przeżycia naturalne i sztuczne
Dążenia osobowe
Dążenia osoby: geneza oraz odmiany
Dążenia w ujęciu Freuda
Dążenie do wyższej jakości życia
Życie jako dramat „dziania się” i „działania”
Jakość życia
Podział problemów życiowych
Problemy zawodowe
Zawód a praca zawodowa
Problemy zawodowe
„Radzenie sobie” z problemami zawodowymi
Pojęcie „radzenia sobie”
Wartość jako relacja odpowiadania
Decyzje dotyczące celu: wartości autotelicznej
„Ja” jako wyraz osoby
Dążenie zawodowe
Specyfika dążeń zawodowych
Typologia dążeń zawodowych
Projekcja i zagubienie celów
Inflacja i zagubienie „sposobów” działania
Wnioskowanie przez analogię
Mechanizm wyboru obrazu
Ogląd i wgląd
Wnioskowanie jasne i wnioskowanie pewne
Znaczenie analogii w decyzjach zawodowych
Ujmowanie jakości i ilości w procedurze wnioskowania
Psychologiczne podstawy wnioskowania przez analogię
Procedura testowa w Teście Skłonności Zawodowych
Etapy wnioskowania przez analogię
Wnioskowanie przez analogię jako podejmowanie decyzji
Problem prawdy w teście
Postawa obronna — ilość wyborów
Konflikt kryteriów decyzyjnych
Wnioskowanie przez podobieństwo w identyfikacji seksualnej
Proces uświadamiania potrzeb przez analogię
Fazy uświadamiania relacji bazowej (potrzeb)
Relacje awersyjne
IV. Skłonności i wybory zawodowe
„Rozwiązywanie” problemów życiowych
Wprowadzenie
Warunki radzenia sobie z problemami
Proces rozwiązywania problemu
Dążenia jako uwarunkowanie aktywności
Obraz rzeczywistości
Obraz siebie-w-świecie
Orientacja we własnym położeniu życiowym
Obraz siebie i świata
Cechy formalne i treściowe obrazu własnego położenia życiowego
Rodzaje „ja” podmiotowego
Jakość odzwierciedlenia
Czynności woli jako przedmiot odzwierciedlenia
Znaczenie identyfikacji w kształtowaniu się obrazu „ja”
Podstawa dążeniowa
Reflektowanie dążeń
Geneza treści a jakość odzwierciedlenia
Zasada względności świadomości
Odzwierciedlanie pragnień cielesnych
Odzwierciedlanie woli i zasad otoczenia
Emocje
Emocje społeczne
Emocje osobowe
Obraz świata-dla-siebie jako podstawa działania
Decyzje i wybory
Decydowanie a obraz siebie i świata
Relacje autoteliczne i instrumentalne w obrazie siebie i świata
Uwarunkowania decyzji edukacyjno-zawodowych
Podmiotowość decyzji
Samostanowienie
Sprawczość a przyczynowość
Samostanowienie
Twórczość moralna
„Ja” przyczynowe i rozstrzyganie
Upodmiotowienie, czyli interioryzacja
Motywy i dążenia
Konflikt aspiracji i dążeń
Motywy i dążenia
Uczucie jako spontaniczna odpowiedź osoby na pragnienie
Postawy uczuciowe woli
Dynamiczny model procesów decyzyjnych
Podejmowanie decyzji
Decydowanie jako „gra motywów” i jako akt woli
Decyzje a wolność woli
Elementy subiektywne w procesie decyzyjnym
Komplementarność woli i intelektu
Decyzje nawykowe i twórcze
Obraz „ja” a skłonności
Emocjonalizacja obrazu i postawy uczuciowe woli
Emocjonalizacja obrazu siebie
Postawy uczuciowe woli
Emocjonalizacja a zniekształcenie obrazu siebie i świata
Skłonności zawodowe
Skłonności osoby
Ukierunkowanie życiowe
Nastawienie do świata
Skłonność jako wartościowa relacja
Skłonności osoby a popędy natury
Dążenia osoby a popędy natury
Napięcie między skłonnością a popędem
Skłonności a zainteresowania i preferencje zawodowe
Wybory zawodowe
Uwarunkowania sytuacyjne i podmiotowe decyzji zawodowych
Wybór celu a wybór zawodu
Cele życiowe i cele zawodowe
Geneza celów zawodowych
Wybór zawodu
Procesy decyzyjne dotyczące wyboru zawodu
Fazy podejmowania decyzji zawodowej (model)
V. Metody jakościowe w diagnozie zawodowej
Metody jakościowe
Wprowadzenie
Metody jakościowe w psychologii
Model zjawisk wewnętrznych
Ujęcie dynamiczne, czyli egzystencjalne
Zachowanie
Przedstawienia
Umysł jako odzwierciedlenie
Przeżycie i pragnienie
Akty woli
Istota metod jakościowych
Jakości psychiczne
Metody jakościowe w ujęciu M. Kreutza
Podmiot jako przedmiot psychologii
Problem nazewnictwa świadomości i myślenia
Cztery typy myślenia
Działanie świadome i świadomy wybór
Introspekcja oraz refleksja
Czynność: jej materiał i przedmiot
Czynności i uczynnienia
Przedmioty wewnętrzne i materiał czynności
Praca jako czynność: wytwory przechodnie i nieprzechodnie
Katalog zjawisk psychicznych
Wstępna próba klasyfikacji metod jakościowych
Odrębność zjawisk projekcji i identyfikacji
Zjawisko projekcji
Metody projekcyjne w literaturze
Wpływ doznań na procesy orientacyjne: uczuciowość i zmysłowość
Uczucia i namiętności a sprawczość
Znaczenie refleksji w mechanizmie projekcji
Specyfika identyfikacji
Specyfika obrazu a projekcja i inflacja
„Ja” poznające i „ja” doznające
Dominacja wartości autotelicznych
Prawda poznania i prawda działania
Testy wyboru
Sens wyboru w teście wyboru
Specyfika testów wyboru
Wybór w teście Lüschera
Wybór w teście Achtnicha
Wybór jako „wyraz” osoby i jako jej „wytwór”
Znaczenie obrazka w teście
Pojęcie znaczenia
Znaczenie jako intersubiektywna treść obrazka
Znaczenie naturalne i sztuczne
Obraz filmowy
Znaczenie dyspozycji dla diagnozy zawodowej
Proces wyboru w teście obrazowym
Uwarunkowanie procesu wyboru (rozstrzygania)
Obraz siebie i świata jako racja wyboru
Wpływ motywów na proces wyboru
Wpływ woli i uczuć na wybór
Wnioski do procedury testowej
Poznanie podmiotu poprzez jego działanie
Trafność podmiotowa diagnozy
VI. Koncepcja potrzeb w Teście Skłonności Zawodowych
Relacyjna koncepcja potrzeb zawodowych
Wprowadzenie
Sens terminów: „tendencja”, „potrzeba” i „metapotrzeba”
Odzwierciedlenie relacji i ukierunkowanie życiowe
Rodzaje i odmiany potrzeb relacyjnych
Założenia relacyjnej koncepcji potrzeb
Typologia relacji — założenia
Trzy poziomy potrzeb relacyjnych
Relacje autoteliczne i instrumentalne
Cztery rodzaje wartości relacyjnych
Relacje obrazowane w Teście Skłonności Zawodowych
Relacje umysłowe: tworzyć i poznawać
Oś działania: dążenie, aby „być”
Oś usprawniania: poznanie i doznanie
Relacje zmysłowe: ekspresja w świecie norm i wartości
Oś działania: ekspresja uczuć
Oś instrumentalna: orientacja społeczna
Potrzeby cielesne: nabywanie i uczestnictwo w grupie
Specyfika potrzeb cielesnych
Oś działania: potrzeba posiadania
Oś usprawniania: więź grupowa
Relacje cielesne: aktywność i pasywność
Potrzeba męskości
Potrzeba kobiecości
Represja potrzeb
System potrzeb w ujęciu M. Achtnicha
Charakterologia czynnikowa M. Achtnicha
Koncepcja potrzeb w teście Achtnicha
VII. Charakter zawodowy
Pojęcie charakteru
Wprowadzenie
Różne znaczenia terminu „charakter”
Osobowość a temperament i charakter
Wpływ socjalizacji na charakter (cztery czynniki)
Doznawanie i dezintegracja dynamizmów osoby
Doznawanie wartości
Dezintegracja i spontaniczna integracja: uczucie
Charakter jako zestrój dynamizmów
Osoba i samostanowienie
Procesy organizowania siebie
Integracja dynamizmów a temperament i charakter
Proces integracji dynamizmów
Przeżycie sprawczości woli
Dynamizm woli jako dyspozycja (wymaga odzwierciedlenia „ja” podmiotowego)
Przeżycia woli
Egzystencja osoby i samoocena
„Ja” społeczne — subiektywizm i indywidualizm
Temperament a obraz siebie i świata
„Ja” podmiotowe a dyspozycje
Charakter jako sposób bycia
Temperament a przeżycie sprawczości
Zmysłowość i aktywność (zmysłowiec)
Prymarność i reflektowanie granic (choleryk i systematyczny)
Uczuciowość, pasywność i problem identyfikacji
Sekundarność i wartość działania
Charakter a praca zawodowa
Charakter zawodowy
Charakter a dopasowanie zawodowe
Charakter jako wytwór sztuczny
Pojęcie wytworów sztucznych
Koncepcja artefaktów K. Twardowskiego
Artefakty w dramacie
Charakter jako wytwór sztuczny
Zachowanie jako wytwór sztuczny
Działanie jako wytwór sztuczny
Artefakty na poziomie cielesnym
Artefakty na poziomie zmysłowym
Artefakty na poziomie duchowym
Osobowość jako wytwór osoby
Realne „ja” — indywidualizacja
Charaktery przymusowe
Charakter jako kapitał kariery
Diagnoza charakteru zawodowego
Sens diagnozy zawodowej
Metody analizy klucza zawodowego
Interpretacja potrzeb według M. Achtnicha
Analiza dynamiczno-egzystencjalna
Analiza relacyjna
Charakter typowego teleinformatyka
Skłonności zawodowe chłopców w technikum teleinformatycznym
Przewidywania aktywności zawodowej
Przewidywanie optymalnych stanowisk pracy
Specyfika diagnozy charakteru: potwierdzanie i falsyfikacja
Rola zawodowa
Opis stanowiska pracy
Dopasowanie do stanowiska
Aspekty opisu stanowiska pracy
VIII. Zakończenie
Bibliografia
Summary
Spis rysunków
Spis fotografii
Spis tabel
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
464 stron, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|