|
EFEKTYWNOŚĆ DECENTRALIZACJI O CHARAKTERZE PONADLOKALNYM
KOPAŃSKA A. - ANALIZA ZDECENTRALIZOWANEGO DOSTARCZANIA DÓBR wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 50.60 Twoja cena 48,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Efektywność decentralizacji
Analiza zdecentralizowanego dostarczania dóbr o charakterze ponadlokalnym
Decentralizacja stanowi sposób na poprawienie efektywności dostarczania usług
publicznych.
Niestety pełna decentralizacja, rozumiana jako całkowita samodzielność wydatkowa i
finansowa samorządów nie występuje. Jedną z przyczyn tego stanu, jest to, że wiele
dóbr, które są dostarczane przez konkretne samorządy, oddziałuje bezpośrednio lub
pośrednio na mieszkańców większego obszaru - regionu, kraju a nawet ma efekty
ponadnarodowe.
Klasycznym rozwiązaniem tego problemu jest interwencja rządu - polegająca na
wprowadzeniu dotacji finansujących te dobra oraz ustaleniu norm ilościowych i
jakościowych tej produkcji. Ta interwencja psuje pozytywne efekty decentralizacji.
W książce pokazano że rozwiązaniem problemu utraty efektywności
decentralizacji w warunkach niezbędnego ograniczenia samodzielności samorządów jest
wprowadzenia mechanizmów koordynacji i współpracy pomiędzy władzami różnych
szczebli administracji publicznej ale również władzami i mieszkańcami.
Wskazano również na narzędzia jakie mogą służyć budowaniu takiej współpracy.
Wstęp
Rozdział 1. Efektywność zdecentralizowania funkcji alokacyjnej finansów
publicznych
1.1. Lokalne dobra publiczne i klubowe
1.2. Problem alokacji przez samorządy dóbr, z których korzyści przekraczają obszar
samorządu
1.3. Dotacje i subwencje jako sposób finansowania samorządów
1.4. Nakazy dotyczące ilości i jakości lokalnych dóbr a polityka wydatkowa
samorządów
Rozdział 2. Zadania polskich gmin i źródła ich finansowania
2.1. Zadania polskich gmin
2.1.1. Oświata
2.1.2. Pomoc społeczna
2.1.3. Administracja publiczna
2.1.4. Transport
2.1.5. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska oraz rolnictwo i łowiectwo
2.1.7. Gospodarka mieszkaniowa
2.1.8. Autonomia wydatkowa polskich samorządów - podsumowanie
2.2. Źródła finansowania zadań polskich gmin
2.2.1. Dochody własne gmin
2.2.2. Subwencja wyrównawcza i równoważąca jako dochód polskich gmin
2.2.3. Subwencja oświatowa jako źródło (do)finansowania zadań oświatowych
samorządów
2.2.4. Dotacje, w tym środki ze źródeł zagranicznych, w budżetach polskich gmin
2.2.5. Inne źródła finansowania zadań samorządów terytorialnych
2.2.6. Samodzielność dochodowa polskich samorządów - podsumowanie
Rozdział 3. Wpływ interwencji dochodowych i wydatkowych na politykę wydatkową
polskich gmin - analizy empiryczne
3.1. Wpływ dotacji ze środków zagranicznych na politykę wydatkową polskich gmin
3.2. Subwencja oświatowa i jej wpływ na wydatki gmin na oświatę
3.3. Ograniczenia elastyczności wydatkowej w zakresie kształtowania wynagrodzeń
nauczycieli i ich wpływ na politykę wydatkową samorządów
3.3.1. Wpływ sytuacji finansowej samorządu na mniej i bardziej samodzielne zadania
3.3.2. Analiza polityki budżetowej gmin wobec zadań o różnym stopniu samodzielności
Rozdział 4. Między decentralizacją a centralizacją - koncepcja partnerskiego
rozwiązywania problemu lokalnego dostarczania dóbr generujących pośrednie efekty
zewnętrzne
4.1. Teoremat Coase‘a a pośrednie efekty zewnętrzne wydatków samorządów
4.2. Sposoby budowania rozliczalności pionowej i poziomej w działaniu lokalnych
producentów
4.2.1. Benchmarking - idea i wykorzystanie w usługach wodno-kanalizacyjnych
4.2.2. Budżet zadaniowy i możliwości jego zastosowania w edukacji
Podsumowanie - między centralizacją a decentralizacją - teoria a rzeczywistość
Bibliografia
Załączniki
193 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|