ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ANTROPOLOGIA SZTUK WIDOWISKOWYCH


PETERSON R.A.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 46.20 Twoja cena  43,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Antropologia sztuk widowiskowych

Artyzm, wirtuozeria i interpretacja w perspektywie międzykulturowej.


Praca z dziedziny antropologii, w przejrzysty sposób sytuuje taniec wśród innych sztuk performatywnych w szeroko pojętym kontekście kulturowym, jest pierwszym przekładem dzieła profesor Anyi Peterson Royce na język polski.

Autorka, stosując naukowe metody porównawcze, z powodzeniem łączy swoje osobiste doświadczenia baleriny baletu klasycznego z praktyką i wiedzą antropologa oraz etnografa, dzieli się też swoją wiedzą z zakresu współczesnych technik tanecznych.

Analizując zagadnienia artyzmu, wirtuozerii i interpretacji w sztukach performatywnych oraz stylu, techniki i wyobraźni, ukazuje wartości poznawcze tańca i przedstawia go jako dziedzinę sztuki, która opiera się na tzw. wiedzy ucieleśnionej. Na polskim rynku nie ma dotąd syntez dotyczących tańca, dlatego książka ta daje czytelnikowi możliwość zdobycia cennego narzędzia do świadomego, konsekwentnego budowania wiedzy o tańcu na rodzimym polu, porządkowania już funkcjonujących oraz wprowadzania nowych terminów z tego zakresu, a w konsekwencji rozwijania myśli naukowej i popularno-naukowej o tej dziedzinie sztuki

Adresowana jest do bardzo szerokiego kręgu odbiorców: studentów szkół artystycznych (teatralnych, filmowych, baletowych, muzycznych) i licznych uniwersyteckich kierunków humanistycznych (antropologia, kulturoznawstwo, etnografia), ponadto może stać się podręcznikiem dla tancerzy, choreografów, szkoleniowców, działających w ogólnopolskim ruchu tanecznym oraz wszystkich osób zainteresowanych piękną sztuką tańca.


Anya Peterson Royce jest profesorem wydziału Antropologii Indiana University w Bloomington, uhonorowana tytułem Chancellor’s Professor. W obszarze jej badań znajdują się antropologia tańca i sztuk performatywnych; tożsamość etniczna oraz etnografia ludów Meksyku, zwłaszcza Zapoteków Juchitán i Oaxaca, wśród których przez trzydzieści pięć lat prowadziła badania terenowe. Wśród jej publikacji wymienić należy "Prestigio y Afiliación en una Comunidad Indígena: Juchitán, Oaxaca; Ethnic Identity: Strategies of Diversity"; "The Anthropology of Dance; Movement and Meaning: Creativity and Interpretation in Ballet and Mime" oraz "Chronicling Cultures: Long-term Ethnographic Field Research in Anthropology" (wydane we współpracy z Robertem V.Kemperem). Jest autorką artykułów z dziedziny historii commedia dell’arte, innowacji w tańcu i pantomimie, obrazów męskości i kobiecości w skodyfikowanych systemach ruchu, zjawisk etniczności i nacjonalizmu , jak również zapotekańskiej muzyki i tańca.
Jej utwory poetyckie publikowano w przeglądzie "Qualitative Inquiry" i w zbiorach "The Linen Weave of Bloomington Poets", "Five Women Poets: Choice Words". W swojej baletowej karierze współpracowała z San Francisco Russian Opera and Ballet oraz Brooklyn Ballet. To doświadczenie w połączeniu z wieloletnimi badaniami etnograficzny pozwala jej na wyjątkowe spojrzenie na sztuki performatywne zarówno z perspektywy rytuału, jak i teatru.
Laureatka stypediów Guggenheima, Delmasa, Bogliasco oraz American Council of Learned Society, American Philosophical Society, National Endowment for the Humanities oraz Social Science Research Council. Prowadzone przez nią wykłady, czterokrotnie nagradzane przez środowiska uniwersyteckie, cieszą się dużym uznaniem. Do jej zainteresowań należą tai chi, hodowla lilii i ziołolecznictwo.


WSTĘP
Podziękowania

ROZDZIA Ł I
Ku antropologii sztuk widowiskowych
ROZDZIA Ł I I
Wirtuozeria: maska nonszalancji
ROZDZIA Ł II I
Technika i styl, konserwatyzm i zmiana: Michaił Fokin i Ballets Russes
ROZDZIA Ł I V
Artyzm: ucieleśnienie przejrzystości
ROZDZIA Ł V
Skodyfikowany i metaforyczny słownik: kreatywny artyzm Wacława Niżyńskiego i Marcela Marceau
ROZDZIA Ł VI
Rytuał indian Tewa: estetyka plemienna rdzennych mieszkańców Ameryki
ROZDZIA Ł VII
Przedstawienie artystyczne: Janosa Starkera kreowanie nieuniknionego
ROZDZIA Ł VII I
Cisza i bezruch w muzyce i tańcu
ROZDZIA Ł I X
Widz jako twórca i interpretator
ROZDZIA Ł X
Wykonawcy i gatunki: forma i znaczenie innowacji
ROZDZIA Ł XI
Artyzm i odmienne stany świadomości
ROZDZIA Ł XII
Rozważania końcowe

O autorce
Bibliografia
Indeks


304 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022