ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 27.50 26,13   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA W POSZUKIWANIU INNYCH ROZWIĄZAŃ


KARWOWSKA-STRUCZYK M.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 27.50 Twoja cena  26,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Edukacja przedszkolna

W poszukiwaniu innych rozwiązań


Analiza istotnych aspektów instytucjonalnej edukacji i opieki przedszkolnej dla małych dzieci oraz prezentacja wybranych rozwiązań koncepcyjnych.

Autorka analizuje je na tle dwóch podejść: wywodzącego się z założeń liberalizmu i oddolnego eksperymentowania, opartego na inicjatywach obywatelskich. Zastanawia się nad szansami ich powodzenia, wskazuje jawne i ukryte niebezpieczeństwa, które wiążą się z rozbijaniem solidarności i jedności społecznej, z dominacją indywidualizmu, rywalizacji i konkurencji. Odwołując się do teorii i praktyki, proponuje przykłady konkretnych rozwiązań, które mieszczą się w przestrzeni państwa demokratycznego i wpisują w obywatelską, wspólnotową aktywność, podyktowaną troską o wspólne dobro.


Dr hab. prof. UW Małgorzata Karwowska-Struczyk - psycholog, pedagog i nauczyciel akademicki - zajmuje się analizą uwarunkowań rozwoju i edukacji małych dzieci, zwłaszcza tych korzystających z rozwiązań instytucjonalnych. Współpracuje z wieloma organizacjami rządowymi i pozarządowymi w Polsce i za granicą. Jest autorką kilku książek - Rozmowa dzieci w wieku przedszkolnym (WSiP, 1980), Obserwacja w poznawaniu dziecka (współautor W. Hajnicz; WSiP, 1984, II wydanie - 1998), Nisze ekologiczne a rozwój dziecka (IBE, 2000), Konteksty rozwoju dziecka (IBE, 2007) - ponad 100 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych, promotorem i recenzentem prac doktorskich i habilitacyjnych.


Podziękowania i inspiracje

Wstęp
Dlaczego napisałam tę książkę
Główne wątki w książce
Struktura książki

Część I. Dwa podejścia w myśleniu o dziecku i wczesnej edukacji

Dziecko i jego edukacja - refleksja krytyczna
Publiczne i niepubliczne przedszkola
A co ze standardami w przedszkolu
Dlaczego o jakości edukacji przedszkolnej
Badania nad jakością edukacji przedszkolnej
Jakość edukacji dla małych dzieci - ujęcie współczesne
Jakość edukacji i wolny rynek edukacyjny
Model rynkowy i demokratyczny - próba charakterystyki
Główne założenia podejścia rynkowego
Podejście demokratyczne, czyli demokratyczne eksperymentowanie
Demokratyczne eksperymentowanie i rola państwa
Rola władz lokalnych
Rola instytucji
Kim jest nauczyciel
Podsumowanie

Część II. Od teorii do praktyki - trzy przykłady demokratycznego eksperymentowania

Program High/Scope Educational Research Foundation: Educating Young
Children - pierwszy przykład z życia
Aktywne uczenie się
Cechy interakcji dorośli-dzieci
Tworzenie klimatu wsparcia
Kto ma kontrolę? Trzy różne klimaty spoleczno-emocjonalne
Konsekwencje klimatu wsparcia dla dzieci i dorosłych
Organizacja dnia
Kluczowe doświadczenia - ich natura i konsekwencje edukacyjne
Współpraca z rodziną jako element konieczny do zrozumienia dziecka
Rodzice w programie High/Scope
Praca w zespole - współpraca między nauczycielami
Arkusz obserwacji dziecka, czyli ocena i dokumentowanie jego rozwoju
Program przedszkolny Reggio Emilia - drugi przykład z życia
Konstruowanie programu w Reggio Emilia
Główne zasady pracy metodą projektów
Rola nauczyciela i wspomagających go specjalistów
Rodzice w programie Reggio Emilia
Dokumentacja jako narzędzie konstrukcji i rekonstrukcji programu działania
Edukacja zróżnicowana ze względu na pleć - przykład z Polski
Rodzice w instytucjach "Sternika"
Zarządzanie instytucjami "Sternika"
Kim jest nauczyciel
Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego
Program wychowawczy
Program dydaktyczny

Zakończenie

Literatura


304 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022