ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KONCEPCJA SZTUKI PRYMITYWNEJ ODKRYWANIE OSWAJANIE I UDOMOWIENIE INNEGO


SCHREIBER H. - W ŚWIECIE ZACHODU

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 39.50 Twoja cena  37,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Koncepcja "sztuki prymitywnej"

Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu


W prezentowanej książce autorka analizuje historię pojęcia i koncepcji "sztuki prymitywnej" na tle zmieniających się w ciągu ponad pięciu wieków okoliczności politycznych, społecznych i kulturowych.

Punktem wyjścia są procesy kolonizacji i ich konsekwencje dla sposobów postrzegania przez Europę Nowego Świata, jego mieszkańców, kultury i sztuki. W końcu, jak pisal Hans Belting, historia kolonizacji była też "wojną obrazów".

Na gruncie teorii kolekcjonerstwa, przeplatanej zagadnieniami z teorii sztuki, muzealnictwa, estetyki, antropologii, politologii i historii, Hanna Schreiber rozpatruje sposoby zbierania i metody wystawiania artefaktów pozaeuropejskich, od pierwszych prywatnych gabinetów osobliwości w XVI wieku do wybranych współczesnych kolekcji i wystaw muzealnych.

Dzięki analizie najważniejszych pism teoretycznych i wydarzeń artystycznych wskazuje punkty zwrotne dla kształtowania się wizerunku "sztuki prymitywnej" w zdominowanym przez europocentryczną perspektywę zachodnim uniwersum sztuki i muzeów.


Hanna Schreiber - doktor nauk humanistycznych (2012). Ukończyła na Uniwersytecie Warszawskim studia na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych (2006) oraz na Wydziale Historycznym (2010) w ramach Kolegium Międzywydziałowych Indywidulanych Studiów Humanistycznych. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW (2005). Wykłada w Instytucie Stosunków Międzynarodowych UW. Interesuje się ścieżkami biegnącymi między dyscyplinami, którymi się zajmuje, i przez nie, za kompas naukowy mając zawsze kwestie kulturowe. Wierzy w interdyscyplinarność.


Podziękowania
Wstęp

Rozdział 1. Pojęcie „sztuki prymitywnej”
Wprowadzenie
1.1. Etymologia pojęcia – wśród słowników i encyklopedii
1.2. Wokół „ludów prymitywnych”, kultury i cywilizacji
1.3. Jak „sztuka prymitywna” stała się sztuką?
1.3. Czy istnieje alternatywa dla pojęcia „sztuki prymitywnej”?

Rozdział 2. Charakter „sztuki prymitywnej”
Wprowadzenie
2.1. Cechy oczekiwane „sztuki prymitywnej”
2.2. Anonimowość twórcy „sztuki prymitywnej”
2.3. Bezczasowość „sztuki prymitywnej”
2.4. Autentyczność „sztuki prymitywnej”

Rozdział 3. Odkrywanie Innego: pozaeuropejskie artefakty w europejskich gabinetach osobliwości
Wprowadzenie
3.1. Wokół kolekcji, ciekawości i osobliwości
3.2. Kunstkammer czy Wunderkammer? Idea gabinetów osobliwości
3.3. Exotica jako elementy kolekcji i źródło wiedzy o Nowym Świecie
3.4. Spotkanie dwóch światów: pozaeuropejskie artefakty w kolekcjach Starego Kontynentu .

Rozdział 4. Oswajanie Innego: narodziny „sztuki prymitywnej”
Wprowadzenie
4.1. Wokół Wschodu, Orientu i „sztuki prymitywnej”
4.2. Kolekcjonowanie świata: „ludy prymitywne” w oczach Zachodu
4.3. „Sztuka prymitywna” między etnologią a estetyką
4.4. Przypadek Gauguina i Picassa

Rozdział 5. Udomowienie Innego: „sztuka prymitywna” w świecie postkolonialnym
Wprowadzenie
5.1. Postkolonializm i „sztuka prymitywna”
5.2. Kolekcjonując siebie: o procesie kolekcjonowania „sztuki prymitywnej”
5.3. „Sztuka prymitywna” między muzeum etnograficznym a muzeum sztuki
5.4. O powinowactwie „sztuki prymitywnej” i sztuki nowoczesnej
w Museum of Modern Art w 1984 roku

Podsumowanie. „Sztuka prymitywna” jako sposób (samo)oglądania Innego
Skąd przychodzimy?
Kim jesteś(my)?
Dokąd idziemy?
.
Bibliografia
Indeks osób . .
Summary
Zusammenfassung
Ilustracje


326 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022