Między folklorem a folkiem
Muzyczna konstrukcja nowych tradycji we współczesnej Polsce
Marta Trębaczewska przedstawia w perspektywie socjologicznej pracę wykonywaną
przez muzyków nad tradycją muzyczną w różnych miejscach Polski jako proces
dowartościowania swojej "małej ojczyzny" w rywalizacji o uznanie w ramach
globalnej fusion międzykulturowej.
"Nowa tradycja" była kiedyś oksymoronem, dzisiaj wyraża twórcze ambicje
zmierzającego do tworzenia tego, co nowe, ze starych elementów kuchni, stroju i,
oczywiście, muzyki.
Książka Marty Trębaczewskiej dotyczy konstrukcji tradycji muzycznej.
Herder i romantycy wynieśli na piedestał kulturę ludową, doszukując się w niej
wiecznych wartości przeciwstawianych coraz szybszym zmianom w kulturze
uprzemysławiającego się Zachodu. Socjologia przypomina jednak, że tradycja nie jest
odwieczna. Na przykład blues powstał dopiero pod koniec XIX wieku (i grano go wtedy na
skrzypcach). Ma swoją historię i zmienia się też muzyka podhalańska, o czym świadczy
m.in. spór o to, na ile w jej ramach ogólnych pozostają Trebunie Tutki. Na naszych
oczach rozwija się muzyka kaszubska.
Autorka jest adiunktem w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Stopień doktora
uzyskała, przygotowując pod kierunkiem prof. dr hab. Jacka Kurczewskiego rozprawę
doktorską, która jest podstawą niniejszej publikacji.
WSTĘP
TRADYCJA MUZYCZNA JAKO KONSTRUKCJA KULTUROWA
1. Tradycja w muzyce
2. Konstrukcjonizm – metoda interpretacji
3. Metodologia badań własnych
3.1. Przedmiot i cel badań
3.2. Charakterystyka metod i technik badawczych
3.2.1. Wywiad
3.2.2. Obserwacja
3.2.3. Analiza dokumentów
3.3. Opis terenu badań
3.3.1. Mazowsze
3.3.2. Kaszuby
3.3.3. „Małopolska śląska”
3.3.4 Podhale
4. Nowa tradycja w muzyce?
CZĘŚĆ I
WSPÓŁCZESNA FOLKKULTURA MUZYCZNA W POLSCE
1. Folklor, Factlore, Fakelore, Folkloryzm, Folk… Problematyka terminologiczna
2. Folkloryzm w Polsce
2.1. Nurt purystyczny
2.2. Nurt postępowy
2.2.1. Wiejskie kapele i zespoły śpiewacze
2.2.2. Zespoły pieśni i tańca
2.2.3. Festiwale
2.2.4. Muzyka folkowa
2.3. Stylizacje wysokoartystyczne
CZĘŚĆ II
WSPÓŁCZESNE PONADREGIONALNE FORMY MUZYKI LUDOWEJ
1. Muzyka ludowa w społeczeństwie
1.1. Podstawowe funkcje folkloru muzycznego w społeczeństwie
1.2. Cechy muzyki ludowej
1.3. Współczesne formy muzyczne o cechach i funkcjach muzyki ludowej
2. Muzyka lekka, łatwa i przyjemna
2.1 Muzyka biesiadna
2.2. Muzyka chodnikowa, czyli disco polo
2.3. Folklor miejski- muzyka uliczna i podwórkowa
3. Hip hop
3.1. Hip hop – muzyka, czy styl życia?
3.2. Historia powstania hip hopu
3.3. Hip hop polo
CZĘŚĆ III
FUNKCJONOWANIE LOKALNYCH TRADYCJI MUZYCZNYCH W POSZCZEGÓLNYCH REGIONACH POLSKI
1. Mazowsze
2. Kaszuby
3. „Małopolska śląska”
4. Podhale
WNIOSKI KOŃCOWE
BIBLIOGRAFIA
1. Publikacje książkowe
2. Publikacje w czasopismach
3. Publikacje internetowe
4. Strony internetowe
5. Inne materiały
326 stron, Format: 14.0x20.0cm, oprawa miękka